Työryhmäverkko pätkii

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Sampo67, Aug 24, 2009.

  1. Sampo67

    Sampo67 Member

    Joined:
    Nov 19, 2007
    Messages:
    54
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Käytössä on 4 Xp-pro työasemaa työryhmäverkossa. Yksi toimii ns. serverinä, josta jaettu resursseja muille työasemille. "Serveri" on aina päällä ja varustettu UPS:lla. Toimii yleensä mainiosti, mutta muutaman viikon välein työasemat kadottavat serverin levyjaot. Serverin buuttauksen jälkeen sen levyjaot toimivat normaalisti. Serverin virranhallinta-asetuksista olen poistanut käytöstä mielestäni kaikki virransäästötoiminnot, mutta silti sisäverkko pätkii.
    Kaikki työasemat vajaan vuoden ikäisiä Hp:n koneita. Käytössä vain Xp:n palomuurit. Reitittimenä ulkomaailmaan ja dhcp-palvelimena Telewell tw-ea 510 ja perässä ei-hallittava kytkin, jossa työasemat kiinni.
    Ehdotuksia ongelman syystä?

    Tuli mieleen että silloin tällöin on ollut muutaman sekunnin sähkökatkoja. Serverillä on UPSi, mutta miten mahtaa windows-työryhmäverkko käyttäytyä jos Telewell ja kytkin putoavat pelistä pois?
     
  2. nurmoosta

    nurmoosta Active member

    Joined:
    Jan 15, 2004
    Messages:
    2,365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Omassa "kotiverkossa" on vastaava viritys ja sama ongelma. Tosin koneet ovat sekalaista seurakuntaa. En ole löytänyt ongelmaan ratkaisua. Toimivuus on parantunut huomattavasti kun serverin boottaa vaikka viikon välein. Samoin olen pyrkinyt boottaamaan työasemat kerran vuorokaudessa. Muistaakseni jossain vanhassa ohjeessakin puhuttiin serverin ja työasemien pakollisesta boottauksesta silloin tällöin. Virityksessäni kytkimen olen vaihtanut muutaman kerran luullessani sen olevan syyllinen, mutta varmuutta asiaan ei tullut.
     
  3. Sampo67

    Sampo67 Member

    Joined:
    Nov 19, 2007
    Messages:
    54
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ongelman kanssa voi elää, mutta välillä jurppii kun toisinaan menee pitkiä aikoja ilman katkoja. Tiedän myös että täsmälleen samat laitteet ovat toimineet pätkimättä kuukausitolkulla toisessa ympäristössä.

    Seuraavaksi ajattelin päivittää verkkokortin ajurit, laittaa työasemille kiinteät ip:t ja vaihtaa Telewell-modeemin (uusittu jo kerran), kun purkissa on ilmennyt todella outoja ominaisuuksia. Liitin sen perään 16-portin Zyxel kykimen ja verkko lakkasi kokonaan toimimasta. Vein kytkimen huoltoon ja totesivat että ehjä on ja saman totesin itse toisessa ympäristössä. Että sellaisia purkkeja. Ja näitä on kaupat pullollaan.
     

Share This Page