Otsikon mukaista asiaa olen nyt pähkäillyt ja tulin tulokseen että parempi kysyä kun ostaa vääränlainen tai liian kallis ja katua joten asiaan. Eli tykkiä olisin mahdollisesti hankkimassa ja se tulisi elokuvien katseluun ja PC käyttöön. Huone johon olisin tätä sijoittamassa on pieni (mitat alempana) ja erittäin pimeä. Huoneessa ei ole ollenkaan ikkunoita joten se todellakin on siis pimeä. Kangasta en ainakaan heti alkuun ole ostamassa vaan alkuun täytyy pärjätä heijastamalla kuva huoneen valkoiselle seinälle. Kaikki seinät ja katto ovat valkoisia ja huonetta toki modifioidaan sitten ajan saatossa mielen mukaan. Pelikäytössä tykki täytyy sijoittaa jotenkin pelaajan taakse (hieman kai sitten sivulle) kuitenkin niin että pelikuva ei olisi häiritsevästi vinossa tai muutakaan tyhmää. Olen käsittänyt että lcd tekniikkaan perustuvat tykit ovat tähän käteviä, mutta kertokaa asiasta kokemuksia. Mikään elokuvafriikki en kuitenkaan ole joten pohdin sitä että tarvinneeko sen olla edes laajakuvatykki, ehkä se ei olisi välttämätöntä. Tykki saisi mielellään olla halpa pieneen käyttöön riittävä, ok kuvanlaadulla varustettu. (ei sii tartte olla mikään markkinoiden lippulaiva) Ja ne huoneen mitat: Leveys 2m 40cm Korkeus 2m 10cm Pituus 4m 80cm Laskeskelin silmilläni että mahdollisesti joku 60" tai 70" vois olla riittävä kuvan koko sillä sekin vaikuttaa isolta ruudulta näin pienessä huoneessa ja sitä voidaan katsoa aika läheltä. Kuva tulisi siis tuon huoneen päätyseinään joka on tuon 2,40 levee ja 2,10 korkea. Tykin saa siis maksimissaan hieman alle viiden metrin päähän kuvaseinästä. Mitäs sanotte, mitä kannattaisi katsella?
mut nyt kaikki kotiteatteri tykit on 16:9 joten jos et osta pari vuotta vanhaa käytettyä niin et löydä yhtään uutta 4:3 panelilla LCD ja DLP on jo ollut viime vuoden lähes saman kaltaiset DLP etu nyt kuin sateenkaari efektit on saatu pois kiitos nopeiden väri pyörien minusta DLP on parempi koska LCD heijastuksella ei saada yhtä hyviä ja teräviä värejä kuin lasisilla väri pyörillä itellä on nyt optoman HD72 ja 120" valkokangas kuva yks -> kuva kaks -> kuva kolme minusta Optoman HD70 olisi sulle hyvä tossa rakensin kaverille Home Theater setin tyhjään huoneeseen hänella ei ollut kuin PC joten hintaa tuli n: 3500€ mut tuo HD70 tykki maksaa vain 999€ ja ainakin tuolta hesan High-End studiolta saa sen koe käyttöön jotta ei tule sikaa säkissä minulla on 5m pitkä huone siellä on 120" kangas se on mukavan kokoinen sohvalta näkee vielä reunasta reunaan mut ite päätät sen koon tuo on Optoma HD70 olis paras tohon minun mielestä se ei ole gigantin 699€ tykki mutta pari sataa lisää niin saa ton HD70 n:999€ itellä on tosta isoveli malli Optoma HD72 ja olen 100% tyytyväinen kävin 2007 messuilla kattomassa tota optoma HD73 ja Optoma HD81 mut oma on niin hyvä että en vaihda tätä pois yks mun suosikki leffoista