Ubuntu 12.04 ääntä ei kuulu

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by pertteli, Jun 17, 2012.

  1. pertteli

    pertteli Member

    Joined:
    Jan 16, 2006
    Messages:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Terve! ensimmäisen kerran tapahtui tämä ettei ääni kuulu pöytäkoneesta,tämä on koneen antama tieto äänilaitteesta:RV610 (Radeon HD 2350-2400 Series)ja ääni ei ole mykistetty joten se siitä.Tämä sama ongelma tulee mukaan kaikkiin Ubuntu pohjaisiin Esim Mint,onko kukaan tietoinen miten tämä korjataan kirjoituspäivään mennessä tilanne on ennallaan,olen ladannut kokeilumielessä uuden päivitetyn levyn ei ääntä.Nyt olen palannut SUSE:n 12.1 mielestäni paras distro tällä hetkellä,toimii HD videot mikä on mahdoton ongelma monella distrolla.
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Mikä siis on ongelma, jos olet jo löytänyt jakelun sopivimmaksi käyttöösi?
     
    Last edited: Jun 17, 2012
  3. teme565

    teme565 Active member

    Joined:
    May 10, 2002
    Messages:
    3,306
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Joissain Ubuntuversioissa oli joskus mykistys päällä alsamixerissä? Mahtoiko kirjoittaja tarkistaa? Eli komentoriviltä alsamixer käymään ja tarkistus.
     
  4. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Yksi yleisimmistä mokista. Alsan oletus on mykistetty. Ja äänilaitteita ja niitä käyttäviä ohjelmia on paljon.

    Mitäs aplay -l tai aplay -L kertoo. En ota kantaa jakelujen paremmuusjärjestykseen. Joku tykkää enempi sinisestä kuin punaisesta Wolkkarista. Sama vehje se kuitenkin on. aplay kertoo äänilaitteet kunhan vain alsa on käytössä.

    RV610 on minulle tuntematon äänipiiri. Mitäs lspci kertoo? Varmaan sen äänipiirin...

    speaker-test on alsan softa. Nimi kertoo mihin käytetään. Joku huonosti käyttäytyvä softa voi varata äänilaitteen. Vaikka joku työpöydän tehoste. Tarkista ja poista kaikki ääntä käyttävän softat ja prosessit. speaker-test alkaa tuottaa ääntä - toivottavasti.
     
  5. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    rv610 on kai näytönohjaimen (hdmi kuskaa ääntä!) äänipalikka.. google tietää sanoa, että Intel HDA:lla pitäs toimia (moduuli snd-intel-hda)
     
  6. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    rv610 on kai näytönohjaimen (hdmi kuskaa ääntä!) äänipalikka.. google tietää sanoa, että Intel HDA:lla pitäs toimia (moduuli snd-intel-hda)[/quote]

    sudo lsmod | grep snd-intel-hda kertoo onko snd-intel-hda ladattu muistiin. sudo lsmod | grep snd kertoo enempi mitä moduleja on ladattu. aplay kertoo äänilaitteet ja jos haluttu ulostulo on mykistetty tai ei ole valittuna (oletus) niin ääntä ei kuulu. Jos useampi äänipiiri niin oletuksena voi olla väärä käytössä.

    HD materiaalia Linux toistaa ihan hyvin. Salatut Blu-ray levyt eivät toimi. Nvidian näytön-ohjaimella toimii rautapurku hyvin teräväpiirrolla. Itse olen jo vuosia katsellut 1080p kuvaa HDMI-liitimen kautta. Vaatii kyllä oman näpräämisensä. Mutta eihän esim. XP toista juuri mitään ennen PowerDVD:n tai vastaavan soittimen asentamista.
     

Share This Page