Olen tässä jonkin aikaa testaillu ja säätänyt Ubuntua (12.04 Precise Pangolin) persistenttinä Live-asennuksena USB-tikulla, ja tuntuu ettei näytönohjaimen ajurit osu oikein kohdalleen. Ajurien asennus menee normaalin kaavan mukaan mutta aina vaan System Settings-paneelin Details-kohdassa lukee Graphicsin kohdalla "Driver Unknown, Experience Standard" Normaalin kaavan mukaan siis konsolissa olen laittanut: Code: sudo apt-add-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates sudo apt-get update sudo apt-get install nvidia-current Mutta käynnistyksen jalkeen tuolla mainitsemassani Detailsissa lukee edelleen "Driver Unknown, Experience Standard". Tällä lailla asennetut ajurit ovat yhteensopivat näytönohjaimeni kanssa, mutta homma ei tunnu pelaavan. Teenkö jotain väärin kun homma ei toimi? Muuten Ubuntu toimii ihan hyvin, mutta tuo kismittää. Mikäli kaipaatte lisätietoja kokoonpanostani niin sigusta löytyy kokoonpano, jolla olen ubuntua pyöritellyt. Asennusmediana toimii Kingstonin 16Gt DataTraveler johon on Pendrivelinuxin UUIlla tehty tuo Live-asennus. Kovolle en aio Ubuntua asentaa ainakaan vielä, koska kyseessä on talouden ainoa kone, enkä halua sitä sotkea.
Live-versiot käynnistetään tietyltä näköislevyltä tai -tikulta. Niihin ei pääsääntöisesti pysty pysyvästi lisäilemään ohjelmia tai ajureita. USB-tikulle voi asentaa koko Linux-jakelun, mutta tikku on turhan verkkainen USB-väylän hitauden takia. On toki myös Live-CD -Linux-jakeluja, joihin voi lisäillä ohjelmia, mutta tuo on eri tarina. Ubuntun Live-CD on kokeiluun käytettäväksi sellaisena kun se on, tai Ubuntun asentamiseksi massamuistilaitteille.
Ubuntu on minulla asennettu tikulle persistenttinä, eli asetukset ja asennetut ohjelmat säilyvät, se toimii periaatteessa kuin kovolta asennettuna, tosin hitaammin kun kyseessä on USB-väyläinen asennus. Ajurienkin lisääminen pitäisi tällöin olla mahdollista.
Minulla ei usb:ltä ajettaessa lisäajurien asennusohjelma tunnista ollenkaan nvidia 8200 M G näytönohjainta. Persistentti on ja asetuksia tallentuu. Kovalevyltä ajettaessa toimii oikein kun asentaa version-current ajurit.
"Persistentti" Live-asennuksesta ei ole kokemusta. USB:lle olen koemielessä Ubuntun asentanut, mutta toimi niin hitaasti että ei oikein järkeä käyttää kuin erikoistilanteissa. Ajurin asentamisen jälkeen voit sammuttaa X:n ja ladata nvidian ajurin muistiin. "sudo modprobe nvidia" lataa ajurin. nvidia-xconfig ohjelmalla voit tehdä X:lle xorg.conf tiedoston, missä pistetään X valitsemaan nvidian ajuri. Nyt voit käynnistää X:n uusiksi ja nvidian ajuri on käytössä. nvidia-settings ohjelmalla voi vielä tarkistaa onko käytössä ja muutella asetuksia. Tiedän, että xorg.conf ei ole pakollinen, mutta varma on aina varma. Se, että tallentuuko asetukset niin, että nvidia ladataan seuraavassa bootissa ei ole kokemusta. Jos teet oikean asennuksen tikulle, niin silloin ainakin toimii.