Ubuntu 7.04 XP:n rinnalle?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by -WK-, May 15, 2007.

  1. -WK-

    -WK- Active member

    Joined:
    Oct 11, 2004
    Messages:
    1,654
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Eli koneessa on nyt Windows XP Professional FI. Kovalevy on jaettu kahteen osioon, toinen ~127gt ja toinen ~21gt. Molemmat ovat NTFS-muodossa ja Ubuntuhan ei pysty asentumaan NTFS:lle, eikös näin? Onko mitään ohjelmaa, muutakuin FDISK, jolla saisin konvertoitua tuon 21 gigan osion takaisin FAT32:een?

    Onko asennus sitten tämän jälkeen helppo suorittaa, eihän Ubuntu sotke XP:n sitä boottivalikkoa jotta sais sitten käynnistää niistä sen kumman haluaa?
     
  2. Henry1979

    Henry1979 Regular member

    Joined:
    Aug 2, 2003
    Messages:
    942
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    28
    Ubuntun asennuksessa tulee kyllä se osiointi kohta jossa voit valita mikä levy otetaan ubuntun käyttöön ja se kyllä osaa asentua ihan hyvin vaikka olis ntfs muodossa levy. Varoituksen sana vielä tuosta osioinnista. Itellä meni eka ubuntun asennus aivan keturalleen kun valitsin sen automaattisen osiointi vaihtoehdon. Suosittelenkin että teet osioinnin itse etkä käytä sitä automaattia.

    Asennus on simppeli homma ja ubuntu kyllä sotkee sen windowsin boottivalikon kokonaan pois ja asentaa oman valikkonsa johon tulee automaagisesti myös wintoosankin valinta mahdollisuus.
     
  3. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Makuasia miten tekee. Minä ottasin osioitavan levyn pois käytöstä XP:n levynhallinnalla ensin. Niin XP ei turhaan haikaile sen levyn perään. Ja osioinnissa kannattaa olla tarkkana. Itsekin olen kerran formatoinut väärän levyn kun en viitsinyt käynnistää konetta uusiksi.
     
  4. lauritx

    lauritx Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2004
    Messages:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Nää helppoasenteiset linuxit osaa jättää winukan omalle osiolleen, jonka kokoa voi säätää asennus vaiheessa (ainakin susessa). Eli vaikka winukka ois asennettu yhdelle osiolle niin ei tarvi itse erikseen osioida.

    Eli levy sisään ja buutaten niin homma etenee. Ja eihän se mitään levylle kirjoita ennenkuin antaa luvan.
     

Share This Page