Ubuntu 8.04 ja verkkoyhteyden luonti

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by KonstaK, Jul 14, 2008.

  1. KonstaK

    KonstaK Member

    Joined:
    Nov 12, 2006
    Messages:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Terve,
    ongelma perustuu ilmeisesti tähän: latasin Ubuntun eilen ja käytin sitä ensimmäistä kertaa tänään.
    Miten muodostan verkkoyhteyden, käytössä siis ADSL-yhteys?
    Olen selaillut noita verkkoasetuksia, mutta en löydä kohtaa jonne voisin laittaa yhteyden tunnukset.

    Miksei ubuntussa ole ohjattua toimintoa, jotta aloittelijatkin saisivat yhteyden muodostettua?
    (Jatkaisin kyllä xp:llä jos omistaisin sen asennuslevyn)

    Täytyy myöntää että en osaa googlettaa tai kenelläkään ei ole tämmöistä ongelmaa, mutta toivon että saan tähän vastauksen pian sillä netti on suuri osa elämääni :D
     
    Last edited: Jul 14, 2008
  2. mrl586

    mrl586 Regular member

    Joined:
    Jul 18, 2006
    Messages:
    233
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    28
    Yhteyden tunnukset?
     
  3. KonstaK

    KonstaK Member

    Joined:
    Nov 12, 2006
    Messages:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Tarkoitan, kun siis xp:ssä painetaan yhdistä -> baana laajakaista (minun tapauksessa) siihen syötetään tunnus ja salasana jotta saadaan yhteys muodostettua..
    Oon onneton tietokoneiden kanssa, armoa :(
     
  4. HmTT

    HmTT Regular member

    Joined:
    Sep 29, 2005
    Messages:
    484
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Käytössä ilmeisesti pppoe-tekniikka, vai? Kokeiles konsolissa komentoa: pppoeconf. Tämän pitäisi käynnistää skripti, jonka avulla saat suht. helposti määritettyä yhteyden asetukset. Toki yhteysasetukset saa määritettyä muokkaamalla suoraan conffitiedostoja, mutta valmis skripti on usein kätevämpi 'aloittelijan' kannalta. Ubuntussa todennäköisesti pitää vielä lisätä 'sudo' siihen komennon eteen.
     
  5. KonstaK

    KonstaK Member

    Joined:
    Nov 12, 2006
    Messages:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Aivan, aivan.. Samaa yritetty mutta en hoksannu että verkkokaapeli oli läppärissä kiinni XD no nyt linux koneelta kirjottelen ja hyvin toimii, että kiitos :D
     

Share This Page