Ubuntu 8.04 LTS vai openSUSE 11.00

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by SkinGull, Jul 8, 2008.

  1. SkinGull

    SkinGull Member

    Joined:
    May 10, 2008
    Messages:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Elikkä kumpi näistä on se "parempi"? Käsittääkseni Suse on nopeutunut huomattavasti, ja on aikalailla samalla viivalla Ubuntun kanssa.
    Minulla on tällä hetkellä koneessani Ubuntu 8.04lts, ja olen huomannut nyt parin viikon käytön jälkeen sovellusten käynnistymisen hitauden, sovellusten kaatuilu ja jotkut sovellukset eivät käynnisty ollenkaan. Huomasin pari päivää sitten että WINEkään ei enää toimi ollenkaan.
    Kaikki sovellukset eivät tietenkään kaatuile, tai käynnisty hitaasti, mutta nämä "perus", elikkä Amarok, Kaffeine, OpenOffice ja Xchat. Nämä nyt mainitakseni.
    Joka tapauksessa aikomukseni on asentaa käyttöjärjestelmä uusiksi, ja toisen näistä otan.

    Asiaan, eli, Ubuntusta tiedänkin jo vähän enemmän, mutta Susea en ole edes testannut. Asennus hoituu hieman nopeammin kuin Ubuntussa, mutta onko sitten itse Susen käyttäminen nopeampaa kuin Ubuntun? Onko Suseen saatavilla 3d työpöytäympäristöä (kuutio, "vesi"efekti ikkunoihin)? En voisi kuvitellakaan siirtyväni takaisin tavalliseen Windowsmaiseen käyttöjärjestelmään. Entäs käyttäjärjestelmän hidastuminen ajan myötä? Kuten XP:ssä on tapana, samaa juttua olen kuullut myös Ubuntusta.
    Mitenkäs tämä Mandrake 9? Järkevä vaihtoehto?
     
  2. SkinGull

    SkinGull Member

    Joined:
    May 10, 2008
    Messages:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Pistetään jatkoa...
    Elikkä kallistun tämän Ubuntun puoleen. Netistä löytää helpommin ohjeita, ja Ubuntu on paremmin tuettu. Wlanin ja TV-kortin kanssa tulisi Susen kanssa varmasti ongelmia, Ubuntussa sain ne toimimaan joten hyvä näin.

    Mutta seuraava kysymys: 32 vai 64-bittinen? Koneeni on 2-ytiminen (1,9GHz), ja muistia 3GB. Mitä hyötyä tästä 64-bittisestä on? Yleistyykö 64-bit nyt tulevan vuoden aikana, että onko nyt järkevää enää laittaa 32-bittistä käyttistä?
     
  3. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Linux puolella 32 bittisen ja 64 bittisen erot on lähinnä marginaaliset, ongelmia voi tulla vain suljettujen ohjelmien/ajureiden kanssa sekä erilaisten häkkien kanssa kuten ndiswrapper.

    Itse suosittelen 64 bittistä vaikka tästä suoranasita hyötyä ei ole ( paitsi jos muistia on enemmän kuin 4 GB ), mutta eipä ole haittaakaan. Itse olen käyttänyt 64 bittistä linukkaa about 4 vuotta ongelmitta.
     
  4. Mintaren

    Mintaren Regular member

    Joined:
    Dec 2, 2005
    Messages:
    110
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Katsoithan HCL-listan?

    *wirn* ei se ainakaan huonompi ole, kaupallisempi ehkä. Samoilla koneilla pyörivät molemmat (paitsi että Ubuntu vieroksui läppäriäni). Eri paketinhallintaa käyttävät, mutta samat työpöydät ohjelmineen saa molempiin. Susea(kin) voi muuten kokeilla liveCD:ltä. Makuasia.

    On; samanlainen. IBM:n tuubivideossa kaiken muun ohessa compizista(kin) vähän demoa; niitä liekkejä ja kuutioita...

    [EDIT:] Mandrake?? -> Mandriva
     
    Last edited: Jul 8, 2008
  5. SkinGull

    SkinGull Member

    Joined:
    May 10, 2008
    Messages:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    En katsonut HCL-listaa, on vain sellainen tunne. Ei Suse mun mielestä huonompi ole, kun en ole koskaan sitä kokeillut. Olen vain lukenut juttuja netistä, ja sen sanotaan olevan Ubuntun kanssa samalla viivalla että ei ole väliä kumman ottaa (tietenkin sen jossa rauta paremmin tuettu). Laitoin openSuse 11.00 latautumaan, on ihan pakko asentaa ja testata miten toimii. Jos pidän siitä, jätän sen koneelle.
     
  6. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Itse siirryin 64bit Ubuntuun ja ongelmia ei ole tullut. Yleisellä tasolla tuntui, että kone olisi hieman nopeampi ja tuleepa nyt 64bit prossua ajettua 64bit käyttiksellä.

    P.S. Miten sait ubuntun noin solmuun parissa viikossa :)
     
  7. SkinGull

    SkinGull Member

    Joined:
    May 10, 2008
    Messages:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    En yhtään tiiä :).
    Niin, sellaista mietin, että mikäs tämä Ubuntu Ultimate Edition on? Onko kyseessä siis vain joku Ubuntun muokattu versio, laitettu siis kaikki teemat sun muut valmiiksi? Näyttää ainakin kivalta. Sopisi läppärin väreihin...
     
  8. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Mitä tuota Ubuntu Ultimaten nettisivua lueskeli niin aika turha kapistus tuo on. Jotenkin tuntuu kuin Windows Vista fanit olis tehnyt oman linux jakelunsa.
     
  9. SkinGull

    SkinGull Member

    Joined:
    May 10, 2008
    Messages:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Siltähän se vähän vaikuttaa... Samaisessa paikassa on myös Ubuntu Ultimate Gamers Edition, jotain pelejäkin valmiiksi asennettuina kai. Täytyy veljen koneeseen laittaa tuo ja katsoa minkälainen se on.

    Edit: Mitenkäs tässä susessa tuo verkkokaupan Fujitech digitikun toimivuus? En vielä susea asentanut, mutta toivotaan että lähtee ilman suurempia ihmettelyjä toimimaan. No, aamulla täytyy katsoa tarkemmin...

    Edit2: 32-bittinen version Susesta toimii mainiosti, ei tarvinnut tehdä mitään erillisiä säätöjä (toisin kuin Ubuntussa). Ubuntun 64-bittisessä versiossa oli ongelmia, en saanut wlania toimimaan. Täytyy ladata Susen 64-bittinen versio ja katsoa virtualboxilla (tai vastaavalla) miten toimii, jos toimii hyvin laitan sen kovalevylle ainoaksi järjestelmäksi.
    Mainitaan vielä että minulla meni Ubuntuun hermot, päivitysten jälkeen ei enää lähtenyt toimimaan.
    openSUSE 11.0 sopii paremmin tähän läppäriin (Acer aspire 5520g).
     
    Last edited: Jul 16, 2008

Share This Page