Ubuntu 8.10 ja USB-ongelmia

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by 1mmo, Apr 12, 2009.

  1. 1mmo

    1mmo Guest

    Hei.

    Olen uusi Ubuntu käyttäjä vaivaamassa päitänne ja minulla on ongelmia USB-laitteiden kanssa.

    Elikkäs... Käytännössä mikään, minkä olen USB-porttiin työntänyt ei ole toiminut ongelmitta. Western Digitalsin ulkoinen kovo ei aukea tai on hyvin hidas. Sama muistitikkujen kanssa. Kun Ubuntu käynnistyy tulee pitkä rimpsu usb 4-3: device not accepting address, error -110, viestejä. Aukaistaessa työpöydällä näyttöön tulee viesti, että tiedostoa ei voi liittää. Tikku on FAT- ja kovo FAT32-formaattia. Mitä asialle olisi tehtävissä?

    Vierellä minulla on Windows Xp, jossa kaikki laitteet ovat toimineet ongelmitta.

    Myöskään Mp3-soitin, hiiri tai näppis ei suostu toimimaan usbissa.

    Kiitos avusta etukäteen!!
     
  2. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Googlettamalla selviää että vika on mahdollisesti biossissa, koitappa päivittää bios jos ei ole jo uusimmassa versiossa. (http://www.linux-usb.org/FAQ.html)
     
  3. 1mmo

    1mmo Guest

    En tiedä tarkoititko tietokineen biosia, vai mitä, mutta päivitin Amilon biossin 1.04 versioon 1.08, eivätkä ongelmat poistuneet. Tikun kun liitin tuli viesti:

    Laitetta ei voi liittää:

    DBus error org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.

    Kovoon Ubuntu ei reagoinu mitenkään. Kovalevyyn syttyi valo, mutta ei mitään muuta.

    Windowsin kanssa ei mitään ongelmia
     
  4. 1mmo

    1mmo Guest

    Ubuntun keskustelupalstoilla selvisi, että ongelma oli boottiparametrissa, joita piti muokata. Nyt toimii USB + netti. Joskus tosin tuntuu, että siirtonopeudet ovat USB 1.1 luokkaa. Kovolta tikulle siirtäessä oli nopeus 1 M/S. Pitäisi kai olla vähän nopeampi USB 2.0:lla?

    Entäs miten nuo muutokset voi tallentaa eli miten läydän /boot/grub/menu.1st ?
     
  5. koW4Rlock

    koW4Rlock Regular member

    Joined:
    Apr 5, 2007
    Messages:
    353
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tiedosto löytyy siis tuolta /boot/grub/ kansiosta.
    Helpoiten avaa Ubuntussa vaikka näin:
    Code:
    gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
    Kirjoitat salasanan ja muokkaat mieleiseksesi. Muista ottaa "backup" tosta tiedostosta jos vaikka vahingossa rikot jotain etkä muista miten asiat oli ennen.
     
  6. nurmoosta

    nurmoosta Active member

    Joined:
    Jan 15, 2004
    Messages:
    2,365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Tiedostojärjestelmä>boot>grub

    Code:
    gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
    eli tuon kirjoitat päätteeseen...
     
    Last edited: Apr 15, 2009
  7. 1mmo

    1mmo Guest

    Joo o. Minulla on nyt tuo menu.lst päällä ja yritin lisätä sen irqpoll:n sinne End Default Options osion Kerneliin, vaan eipä ollut vaikutusta kun koneen käynnistin.
    Eli mitä muokkaan ja miten, että toimii..
     
  8. 1mmo

    1mmo Guest

    No nyt on ongelmat ratkaistu ja muutokset tallennettu.
    Kiitos kaikille avusta!!
     

Share This Page