Heippa! Olen nyt useamman päivän ajan yrittäny kahlata läpi nettiä löytääkseni ratkaisua ongelmaani. Minulla on uusi Samsung X125 kannettava johon sain onnistuneesti asennettua Ubuntun. Seuraavaksi halusin saada yhteyden langattomaan verkkoon, mutta ubuntun ei itsestään niitä löydä. YLäkulma näyttää vaan Wired connectionit. iwconfig: ifconfig: Olen yrittänyt kaikenlaista. Asentanut erilaisia ajureita ja kokeillut vaikka minkälaista komentoa. Monella foorumilla oli puhetta Network Managerista, joka ilmeisesti on koneella, mutta en saa sitä mitenkään järkevästi näkyviin. Kaipaisin siis jonkinlaista keinoa, jolla langattomien verkkojen luettelon saisi näkyviin ! Ainiin, tämäkin vielä: Olen aikalailla linuxneitsyt, joten jotain ohjetta ihan rautalangasta väännettynä saisi esittää, kiitos
Koitapa ensimmäiseksi selvittää, mikä wlan-piiri tuossa koneessa on. Jos se ei selviä manuaaleista tai netistä, asenna vaikkapa lshw-softa (information about hardware configuration). http://packages.ubuntu.com/maverick/lshw Lisäksi toki on oma merkityksensä tuolla wlan-purkillasi. Ja kolmas seikka olisi, yksilöidä, mikä Ubuntu-versio on käytössä - oletuksena siis uusin Maverick 10.10 tai LTS 10.04 eli Lucid. Lisäys: tuolla Ubuntu-versiolla on suuri merkitys. Omassa minikannettavassani vasta Maverick sai laitteen sisäisen wlan-piirin lennossa toimimaan, Out of Box eli käsinkoskematta. PS. Jos nyt oikein muistan, ei langattomat yhteydet ole käytettävissä, jos langallinen verkko on käytössä. Mutta kun langaton yhteys on määritelty, käynnistyy se (networkmanager) automaattisesti. Eli tarkemmin sanottuna alkaa verkkojen etsintä, ja jos määritelty verkko löytyy, syntyy yhteys.
Ekaksi selvitä mikä wlan piiri ja minä laitteena se pitäisi näkyä (usein wlan0). Jos Network Manager on rikki tai jostain syystä ei toimi, niin asetukset voi pistää aina vanhanaikaisesti 'käsin'. Ensiksi kannattaa kokeilla salaamatonta yhteyttä. Tukiasemassa ja läppärissä tietty täytyy olla samat asetukset. Verkko asetuksia voi pistää /etc/network/interfaces tiedostoon. Esim oletusyhteydeksi wlan ja sen salausmetodi ja salasanat, muuta vaatii jo osaamista.