Ubuntu hidastui??

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by mixermc, Oct 19, 2008.

  1. mixermc

    mixermc Regular member

    Joined:
    Dec 31, 2007
    Messages:
    119
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olin normaalisti koneella kun kesken netissä selaillun koko kone jumitti ja jouduin sammuttamaan koneen johdot irti vetämällä.
    Tämän jälkeen koneeni (ubuntuni) on toiminut hitaammin. Esim: youtubessa ollessa videot eivät näy jatkuvana vaan pätkii jatkuvasti. Lisäksi koneen ohjelmat eivät avaannu yhtä nopeasti kun ennen.

    Onko mahdollista että viirus vai joku muu?
    Onko mitään tehtävissä?
     
  2. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Itse huomasin omassa ubuntu-koneessani jonkin verran hidastumista, kun tuli monta kymmentä päivitystä samalla kertaa. Muistin käyttö lisääntyi, ja puolen gigan muisti ei millään meinannut riittää, kun oli auki yhtä aikaa ehkä 8 ohjelmaa. Ennen tuo määrä ohjelmia ei vielä jumittanut konetta.

    Olen myös ollut havaitsevinani, että Firefox kaatuu useammin kuin aikaisemmein, onkohan siitäkin tullut muistisyöppö, kun se paisuu kuin pullataikina.

    Viimeisten kuukausien kehitys ei ole mennyt oikeaan suuntaan. Silti olen tyytyväinen Ubuntuun, on se silti paljon vakaampi ja nopeampi kuin esim. Windows XP, mutta kehitys pitäisi saada nyt kääntymään parempaan suuntaan.

    Tai sitten joudun heittämään vanhat muistit pois ja ostamaan uutta isompaa tilalle. Koneessani kun ei ole yhtään vapaata muistipaikkaa enää.

    Onko muilla tällaisia hidastumiskokemuksia viime päiviltä?
     
    Last edited: Oct 19, 2008
  3. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Jos kone käyttäytyy oudosti, niin kannattaa seurailla muistin käyttöä ja prosessien lukumäärää. Esim ksysguard tai ihan top konsolissa. ps antaa myös vinkkiä. Joku softa voi "syödä" muistia. Adobe Flash Player tai joku muu firefox plugin on varmaan syypää. Itsellä temppuili joku päivä sitten amarokin plugin kun huomasin, että python oli toista sataa kertaa muistissa. Ja hidastaahan moinen konetta.

    Ja giga muistia auttaa kummasti.
     

Share This Page