Ubuntu - ihmettelyä ja kysymyksiä

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by microbi, Aug 17, 2006.

  1. microbi

    microbi Active member

    Joined:
    Feb 23, 2005
    Messages:
    1,374
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Noin, löysin eräästä atk-roskiksesta 1.1ghz tietokoneen, joten päätin sitten testata linuxia taas (mandrake, mandriva, suse 10.x - joskus jotenkin testattu). Ja luettuani näitä juttuja päädyin testaamaan Ubuntua....ja TAAS ollaan ihmeissään...

    Homma meni periaatteessa ihan ok - jostain kaupasta saatu 5.10 koneeseen ja asentamaan = tarkoitus oli lähinnä testata toimiiko tämä vanha romu edes, koska oli roskiksessa. Lisäksi ostin Belink (muistaakseni) switchi systeemin, jolla 1 näyttö, 1 hiiri ja 1 näppis = 2 konetta. Alkuräpellyksien jälkeen lopputulos oli tuo (joka piti ollakin - itseasiassa h*lvetin hyvä systeemi :))

    Kävi legendaarisesti sama mikä aikoinaan kävi madraken ekan asennuksen jälkeen - root salasana? Haa haa ja p*rse! Luin ohjeita (mun pinna ei enää jaksanut siinä yölää paljoa kikkailla) ja jossain luki: oletus root salasana on tyhjä! Ai on vai..ei ainakaan mulla... Meniköhän se ohi kun asentelin ubuntua ja vaihtelin tuota näytössä näkyvää konetta (koska asennus kesti IKUISUUDEN)? Noh - tarkoitus (jos vielä ubuntu illalla kiinostaa) olisi asentaa 6.06 (tai mikä se uusin nyt on) ja KATSOA mitä siinä tapahtuu kun se asentuu - ehkä tuo "root mysteeri" selviä!?

    Tuo root v*tutus tuli heti kun piti laittaa kone verkkoon...jollain tyylillä se sitten onnistui - lähinnä sain lisättyä tunnukselleni tarpeeksi valtaa, että pääsin ip-osoitteita ym. säätämään. Mutta meni siis verkkon = hyvä, hyvä. Seuraava vaihe oli miettiä miten asennetaan esim. Opera 9...Noh se idis kesti ehkä minuutin ja totesin olkoot tältä päivältä.... Sitten SE mitä OLEN tehnyt vanhoilla distroillani on pitää konetta mm. pienenä peliservuna => homma hoituisi ihan kätevästi KONSOLIN (se dos-promtin tyylinen sydeemi :D) kautta (komennot etc.), mandrakessa se oli helposti "siinä" mutta MISSÄ p*rkeleessä se on täällä Ubuntussa!? Pakko olla jossain helpossa paikassa.....olin varmaan vain sokee?

    HYVIN lyhyen tutkimisen jälkeen:
    - sain netin toimii kikkailun jälkeen, root salasana hukassa
    - softien asennus (kuten aina - syy:pitäis vain opetella..) idis hukassa (suse oli tässä kiva...muuten se sitten jämähteli :()
    - konsoli tai mikä lie hukassa (tää kohta hävettää :p)
    - Ubuntu näyttää hyvältä ja pyörii kivasti - vanhassa koneessa integroitu näyttis...olen myynnyt kaikki vanhat näyttikset + muistit pois - nyt huomannut et ei ollut hyvä idis. Mutta tuki tuolle näyttikselle on huomattavasti parempi kuin millekään ati-kortille joilla aiemmin testannut.
    - Tuo switchi härdeli jonka ostin toimii todella näppärästi myös linuxin kanssa (g5-hiiri sitten täytyy aina säätää herkemälle, ei softaa kuten winukassa jolla olen sitä säätänyt - hyvin pieni vaiva, ei haittaa).


    Eli kun nyt on aikaa (ole töissä :D) ajattelin kysyä hiukan lisäohjeita, jottta ei koko ilta menisi JOS ja KUN asennan uusimman Ubuntun (vedän varmaan päälle...jostain luin kuinka voi 5.10 päivittää...tajunnut siitä mitään, komennot ym. :(). Tosin nyt kun noi viritykset himassa toimii, voisi sitä jotain muutakin distroa kokeilla taas...KUbuntu jos se vaikka olsi helpompi tälläiselle joka ei tajua/hirveesti jaksa tuon kanssa kikkailla että pääsis edes alkuun - myöhemmin sitten opettelisin paremmin. Tietysti olis aina mahis mennä takas SuSe:n, koska taidan vieläkin omistaa "uusimman" siitä tai madrake/madrivaan...tosin tuo vanha manrake on se mistä pitänyt eniten..jotenkin vain "hölmöä" käyttää noin vanhaa...

    //hirveesti typoja jäi, valitan
     
    Last edited: Aug 17, 2006
  2. Snoopy81

    Snoopy81 Regular member

    Joined:
    Nov 21, 2005
    Messages:
    114
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kaikki ulkomuistista heiteltyä joten kannattaa noista linkeistä tarkistella:

    : Eipä tainnut Ubuntussa koko roottia olla vakiona. sudona kyllä menee root oikilla, eli omalla salasanalla menee.

    Käytä aptia konsolin kautta tai synaptic sama graafisena. Löytyy aikalailla softa kun softa. Kunhan repot on kohillaan. Ja sorsistahan saa aina lisää ohjelmia. ohjeessa löytyy apuja.

    : Muistaakseni: Sovellukset => Apuohjelmat => Pääte

    ja tuo uusin 6.06 muistaakseni asentuu ihan live-cd:ltä, eli live cd sisään ja kun normisti päällä on työpöydällä asenna kuvake. Ja siitä eteenpäin normaalisti.

    Ja nuo linkit kannattaa ubuntua käyttäessä pitää lähellä:

    http://forum.ubuntu-fi.org/
    http://www.ubuntuforums.org/
    http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Asennusopas

    Noilla pärjää jo pitkälle. Ubuntu on vielä sen verran suosittu että apuja saa jo ihan ilman lontoon murrettakin joten helppoa pitäsi olla avun saaminen =)
     
    Last edited: Aug 17, 2006
  3. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Laitetaan nyt sitten lisäksi linkki Ubuntu-tutuksi sivuille:
    http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi
    Käy perusasiat tutuiksi.
    Ohjelmia asennetaan (tarkista /etc/apt/sources.list) komennolla:
    sudo apt-get update
    sudo apt-get install <paketti>
    Jakelun softat päivitetään mm.
    sudo apt-get update
    sudo apt-get upgrade
    Välillä voi tilaa säästääkseen komentaa sudo apt-get clean (all)
    Lisäksi asennuksiin ja päivityksiin on käytettävissä aptitude tai graafinen synaptic.
    http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Pintaa_syvemmälle

    Operan olen itse asentanut suoraa Operan kotisivuilta ja asentanut:
    sudo dpkg -i opera-<versio>.deb
    (Tuo Operan manuaalinen asennus vaatii tiettyjen kirjastojen löytymisen koneelta)
     
    Last edited: Aug 18, 2006
  4. bjdj89

    bjdj89 Regular member

    Joined:
    Nov 22, 2005
    Messages:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
  5. microbi

    microbi Active member

    Joined:
    Feb 23, 2005
    Messages:
    1,374
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Minä kiitän ja kumarran näistä ohjeista ja opastuksista oikeille sivuille. Lupaan tutustua niihin ja katsotaan kuinkas tässä käy :)

    //niin joo, kävi sellainenkin ihme, että en pystynyt kellon aikaa muuttamaan - meni sinällään helposti aikavyöhyke, internet zone aika ja sitten OK - tulos: mikään ei vaihtunut? Ja kun menin takaisin katsomaan, mikäään ei todellakaan ollut muuttunut. Heh, pikkuasioita mutta silti....


    ///oo!!! nuo wikipedia sivut ovat vallan mainiot, selitetään todella hyvin ja kerrotaan "kun windowsissa näin - ubuntussa se on näin". Erinomaiset sivut, mainio vinkki :)
     
    Last edited: Aug 18, 2006

Share This Page