Ubuntu ja aDesklets

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by jaripepe, May 20, 2008.

  1. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Minulla on ollut käytössä Ubuntussa pikkuohjelmien kokoelma gDesklets. (Työpöydällä kalenteri, kello, nettiyhteyden nopeusnäyttö, kovalevytiedot yms.) Sen sääohjelmat eivät kuitenkaan toimi (tai ainakaan minä en saa niitä toimimaan). Minulle suositeltiin aDesklets-ohjelmiston asentamista, siinä kuulemma sääohjelmat toimivat. Sen teinkin käyttäen Synaptic:ia. Asennus onnistui, mutta en osaa käynnistää sitä mistään. Sitä ei näy valikoissa, vaikka gDesklets majailee ihan kiltisti näkyvissä "Sovellukset -> Apuohjelmat" -valikossa.

    Miten saan käynnistettyä aDesklets-ohjelman? Se ei tule näkyviin kirjoittamalla komentoriville "adesklets". Eikä sitä löydy mistään. Kuitenkin Synapticin valikossa se näkyy vihreällä, joten asennettu se on.

    Tai tietääkö joku, miten gDeskletissä saa toimimaan jonkun sääohjelman? Oletuksena vaikka se, että ohjelma näyttää Espoon sään. Ohjeet mielellään yksityiskohtaisesti. Kiitos.
     
    Last edited: May 20, 2008
  2. Stanner

    Stanner Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2006
    Messages:
    446
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Nuo sää widgetit ei oikein toimi, kun weather.com meni muuttamaan hakemistojen rakennettaan. Tässä kuitenkin ohje miten gdeskletsin goodweatherin saa toimimaan:

    1. Lataa ja asenna goodweather. Kokeile, että se toimii ja käynnistyy vaikka se ei vielä säätä näyttäisikään.

    2. Avaa kotihakemistossa sijaitseva tiedosto: ~/.gdesklets/Sensors/GoodWeather/__init__.py

    Siellä pitäisi olla tällainen kohta:
    Code:
    WEATHER_SOURCE = "http://xoap.weather.com/weather/local/" \
    	     "%(weather_code)s?cc=*&dayf=5&prod=xoap&" \
                 "par=1003832479&key=bb12936706a2d601"
    Siihen pitää lisätä tuohon yhteen kohtaan tällainen kuin link=xoap& eli sen pitäisi näyttää tältä:
    WEATHER_SOURCE = "http://xoap.weather.com/weather/local/" \
    "%(weather_code)s?cc=*&dayf=5&prod=xoap&link=xoap&" \
    "par=1003832479&key=bb12936706a2d601"

    Tallenna tiedosto ja käynnistä goodweather uudestaan.

    Hmph, minulla jostain syystä tämä heittää piin arvon tuonne koodiin, joka ei sinne kuulu. Älä välitä siitä vain laita vain tuo link=xoap& oikeaan kohtaan. &prod &prod &prod näkyykö tä muillakin piinä vai onko vain mun kone? pitäisi olla & + prod.

    3. Hae weather.comista paikkakuntasi sääkoodi. Ihan searchilla etsit paikkakuntasi säätiedot ja katsot linkkiriviä. Koodi löytyy kohdasta:
    http://www.weather.com/outlook/travel/businesstraveler/local/[b]FIXX0001[/b]?from=search_city

    eli koodi FIXX0001 on tässä tapauksessa espoolle.

    4. Goodweatherissa oikealla hiirellä valikko auki ja avaat asetukset ja pistät koodin sinne asetuksiin.

    Nyt pitäisi toimia.
     
  3. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    En tiedä, onko silmissäni vikaa, mutta omasta gDesklet-ohjelmasta en löytänyt "goodweather"-nimistä sääohjelmaa. Siellä on kyllä vaikka kuinka monta sään näyttäjää, mutta mikähän se niistä on? Mistä se löytyy ja miten se ladataan?

    Kiitos neuvoistasi, mutta vähän vielä tarvitsen opastusta, jotta saan sään näkyviin tietokoneen ruudulta, ettei ikkunasta tarvitse kuikuilla. :)
     
  4. Stanner

    Stanner Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2006
    Messages:
    446
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Goodweatherin voi ladata erikseen, jos ei sitä löydy.
    http://www.gdesklets.de/index.php?q=desklet/view/171

    Kun paketti ladattu niin gdeskletsin valikossa on jossain "asenna paketti". Asentaminen varmaan onnistuisi sillä. Asentamisen jälkeen itselläni se löytyy kohdasta uncategorized. Kokeile käynnistää se vaikka kerran niin ainakin sen jälkeen nuo tiedostot pitäisi löytyä kotihakemistosi alta(ks. ohjeet yllä).

    Tuolla samalla periaatteella voi sitten korjata muitakin noita sääwidgettejä. Eli etsii koodista tuon linkkirivin ja lisää tuon link=xoap& oikeaan kohtaan. Suurin osa noista hakee kuitenkin weather.comista sen tiedon samalla systeemillä.

    Kannattaa olla tuon koodin korjaamisessa tarkkana. Pieni kirjoitusvirhe tai välilyönti väärässä paikassa tekee heti sen ettei se välttämättä toimi. Esim tuota link=xoap& ennen eikä jälkeen saa sitten olla ylimääräisiä välilyöntejä. Itse en meinannut ensin saada toimimaan kun copy pastetin ja siinä tuli mukana välilyönti perässä, enkä huomannut sitä. Myöskään tuo sää ei toimi koodin korjaamisen jälkeen ennen kuin goodweatherin asetuksissa on sääkoodi laitettu oikein.
     
    Last edited: May 22, 2008
  5. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kiitokset! Nyt toimii sääasema työpöydällä. Ei tarvitse kääntää päätä ja katsoa ikkunasta ulos.

    Olipa hyvät ja yksityiskohtaiset ohjeet. Sellaisia ainakin minä tarvitsen, koska olen vain Linux-harrastelija, en ammattilainen. Samalla sitten oppii koko ajan lisää tästä mainiosta käyttöjärjestelmästä.

    Kunpa kaikki ottaisivat yhtä tosissaan tämän avustamisen kuin sinä. Monet tosiaan tarvitsevat opastusta, joka on pikkutarkkaa.

    Samalla opin hakemaan gDesklettejä netistä ja asentamaan ne suoraan. Tästäkin voi olla paljon iloa.
     
    Last edited: May 22, 2008

Share This Page