Ubuntu ja Epson Stylus DX8400

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by jaripepe, May 29, 2008.

  1. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ostin tänään Epson Stylus DX8400 monitoimilaitteen. Se kopioi ilman tietokonetta ihan hyvin. Se tulostaakin ilman asennusta, tosin värit olivat vähän "outoja". Mutta se tärkein ja vaikein: en osaa asentaa skannerin ajureita niin, että Ubuntussa toimisi.

    Tässä on Epsonin sivut, joissa vakuutetaan, että Linux-ajurit löytyvät:

    http://esupport.epson-europe.com/Pr...CfcvA9cyNxXsYUo5VqCG298du3ynb9Pb0iKpWJKIU003D

    http://esupport.epson-europe.com/Pr...yNxXsYUo5VqCG298du3ynb9Pb0iKpWJKIU003D&tc=6#7

    Lataussivuksi paljastuu tämä sivu muutaman välivaiheen kuluttua:

    http://www.avasys.jp/lx-bin2/linux_e/spc/DL1.do

    Tuolta taas päätyy lopulta tälle sivulle (jos tein valinnat oikein):

    http://www.avasys.jp/lx-bin2/linux_e/spc/DL2.do

    Ja nyt sitten se vaikein osa: Mikä (mitkä) noista ajureista pitää valita, kun haluaa sekä tulostuksen että skannauksen toimivan oikein laitteessani? Ja miten RPM-packade tai source asennetaan Ubuntuun? Miksi tämä pitää tehdä näin vaikeaksi? Pitääkö suorittaa yliopistotutkinto, että saa skannerin toimimaan Linuxissa? :( :( :(

    Tiedän, että em. sivulla on ohjetiedostot, mutta niiden avullakaan en pääse puusta pitkään.

    Voisiko joku avustaa yksinkertaisin neuvoin jotta saisin laitteen toimimaan? Varmasti moni muukin hyötyisi näistä neuvoista, onhan tämä laite tällä hetkellä kahdessakin suuressa kauppaketjussa tarjouksessa, ja Linux-yhteensopivuudesta kerrotaan sekä Epsonin kotisivuilla että tuotteita myyvissä liikkeissä.

    Tarkoitus oli, että pääsisin kokonaan eroon Windows XP:stä uudistamalla laitteistoa. Luovuin 15 vuotta vanhasta hyvin palvelleesta HP tulostimesta ja 10 vuotta vanhasta Canonin skannerista. Epsonin piti olla uusi alku, mutta nähtäväksi jää...
     
    Last edited: May 29, 2008
  2. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Ei kannata lahtea manuaalisesti asentamaan jos ei ole aivan pakko. Ubuntussa on kylla muistaakseni jokin graaffinen printterin konfiguraatio softa, ja kohtalaisen helppokayttoinenkin.
     
  3. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Niin, eihän se pakko ole, voinhan skannata Windowsissa, mutta kun haluaisin päästä siitä eroon kokonaan, se on niin hidas, tukossa ja hermoja raastava järjestelmä...

    Pakkohan on vain kuolla - joskus...

    Mikähän se "helppokäyttöinen" softa olisi? Olen kuitenkin parin vuoden ajan melko paljon Ubuntua käyttänyt ja siihen kaikenlaista asentanut, ja myös saanut toimimaan, ainoa on tuo skanneri. Yritin Canonin 10 vuotta vanhaa, mutta sitten heitin pyyhkeen kehään. Nyt kuitenkin on kyseessä uusi laite, jolle luvataan Linux-toimivuus. En haluaisi luovuttaa helpolla.

    Asensin juuri äsken Windows XP-puolelle tämän Epsonin laitteen, ja näyttää todella hyvältä. Sknnausjälki on tarkkaa. Se riittää mainiosti minulle. Tulostuskin toimi ihan kohtuullisella tarkkuudella tavalliselle paperille.

    Miltä kuulostaisi Winen käyttö monitoimilaitteen yhteydessä? Kannattaako edes kokeilla? Ja jos saisikin toimimaan, olisiko se kovinkin hidasta? Olen muutamaa Windows-ohjelmaa käyttänyt menestyksellä Ubuntussa, ja ne kyllä toimivat samalla tavalla kuin Windowsissa, tosin joskus kone "miettii" vähän kauemmin jotain toimenpidettä. Mutta eläkeläisellä on aikaa...
     
  4. windown

    windown Member

    Joined:
    Jun 21, 2006
    Messages:
    53
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ei mitään maksa, mutta ajurit ovat hieman eri asia, kuin muu softa. Katsos kun winekin tulostaa joidenkin cups koukeroiden kautta. Olen 99,95 % varma, että ei toimi. Epsonilla pitäisi olla hyvä Linux-tuki.

    Tulostinajuriksi tuo (sieltä asetuksista)
    http://www.openprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Epson-Stylus_DX8400

    Skannerin pitäisi toimia
    http://www.sane-project.org/cgi-bin/driver.pl?manu=epson&model=DX8400&bus=any&v=&p=

    Jos on liian uusi niin voi joutua kääntelemään.


    Eikös tämän puolen ajurit liity userspaceen, joten ei pitäisi olla kovin vaikeaa?
     
    Last edited: May 29, 2008
  5. Vea

    Vea Regular member

    Joined:
    May 25, 2005
    Messages:
    127
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Virtualbox saattaisi olla ratkaisu. Minulla ei kylläkään ole siitä vielä kokemusta enempää, kuin että olen Windows XP:n siihen asentanut, ja se toimii. Kannattaa ainakin ottaa asiasta selvää.
     
  6. Stanner

    Stanner Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2006
    Messages:
    446
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Hyvin pienellä googletuksella löysin tällaisen video-ohjeet dx8400 asennukseen ubuntu hardylle: http://blip.tv/file/get/Dai-InstallingEpsonDX8400OnUbuntu156.ogg

    Lataa tuo .ogg koneelle ja se pyörii varmaan suurimmalla osalla videoplayereista. Ainakin vlc:llä.

    En tiedä toimiiko, koska itselläni ei kyseistä laitetta ole. Noista tuetuista linux printereista ja scannereista ainakin itselläni on ollut eniten positiivisia kokemuksia hewlett packardista. Sen laitteet on helppo asentaa ja varmaan 95% tuettuja.
     
    Last edited: May 30, 2008
  7. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tämän hetkinen tilanne Epson Stylus DX8400-monikäyttölaitteen Ubuntu-asennuksessa:

    Olen hakenut netistä DX8400-laitteeseen sopivat ajurit Epsonin sivun "suora lataus" -linkistä tältä sivulta:

    http://esupport.epson-europe.com/Pr...yNxXsYUo5VqCG298du3ynb9Pb0iKpWJKIU003D&tc=6#7

    Minulla on siis neljä ajuripakettia, joista kaksi on:
    pipslite-cups-1.0.3-1.i386.rpm (tulostimelle)
    iscan-2.11.0-1.c2.i386.rpm (skannerille), ne kaksi muuta ovat:
    pipslite-1.0.3-1.i386.rpm (en tiedä, mikä ajuri)
    iscan-2.11.0-1.i386.rpm (en tiedä, mikä ajuri)

    Olen kaksi ensimmäistä rpm-pakettia muuttanut aliaksella deb-paketeiksi tämän ohjeen mukaan:

    install alien
    Use Synaptic for this. Open Synaptic (System-Administration-Synaptic) and do a search on alien, click the little box to the left of it's name and let Synaptic do its thing. This is the program that will convert the .rpm file to a .deb. The ubuntu help explains this. Click on the blue Help button at the top of the screen and do a search on 'alien' if you want to read about it.

    3. run alien on the pipslite rpm to convert it to a deb package
    You have to make sure you're in the correct directory before you run this command. In my case, the .rpm file was downloaded to my desktop. So, first step was to open a terminal (Applications-Accessories-Terminal) and change directories by typing:
    cd ~/Desktop

    then type:
    sudo alien pipslite-cups-1.0.1-1.i386.rpm
    Bingo: A .deb file is created on the desktop. pipslite-cups_1.0.1-2_i386.deb in my case.

    Tuossa ohjeessa olen tietysti korvannut ohjeessa olleet pakettien numerot sellaisiksi, jotka itse latasin.

    Ohjeen mukainen lopputulos on se, että minulla on kaksi deb-pakettia, joiden pitäisi olla Ubuntuun sopivat tulostin- ja skanneriajurit:
    pipslite-cups_1.0.3-2_i386.deb (tulostinajuri)
    iscan_2.11.0-2_i386.deb (skanneriajuri)

    Onnistuin alienilla muuttamaan rpm-paketit deb-paketeiksi. Asennuskin käynnistyi tuplaklikkaamalla deb-paketteja. Näytti siltä, että koko asennusohjelma meni läpi ilman virheitä.

    Mutta.

    Kun käynnistän sovelluksen xsane-kuvanluku-sovelluksen valikosta Sovellukset -> Grafiikka -> Xsane kuvanluku, ohjelma ei tunnista Epson-skanneria. Tällaiset tiedot saan ilmoituksesta irti:

    "Ei laitteita saatavilla"

    "Ohje" Mahdolliset syyt
    1) Järjestelmässä ei ole SANEn tukemaa laitetta
    2) Tuetut laitteet ovat varattuja
    3) Laitteen oikeudet eivät salli sinun käyttää sitä - kokeile pääkäyttäjänä
    4) SANE ei ole ladannut taustaosaa (man sane-dll)
    5) Taustaosan asetukset eivät ole kunnossa (man sane "taustaosannimi")
    6) SANEsta on mahdollisesti asennettuna useampia versioita

    Niin, ei minkäänlaista havaintoa edistyksestä skanneripuolella. Kovasti on hakattu päätä seinään ja yritetty. En vielä haluaisi heittää pyyhettä kehään.

    Mikä mahtaa siis olla vialla? Miksi ubuntu ei vieläkään tunnista Linux-ajureita, vaikka ne on asennettu?

    Kirjoitin kyllä tulosti testisivun ihan mallikkaasti, tosin joidenkin värien kohdalla oli kummallisuuksia:
    - harmaasävy tummeni laatikko laatikolta oikealle päin mennessä, mutta toiseksi viimeinen laatikko oli sarjaan nähden aivan liian vaalea
    - punainen väri alkoi mustasta ja muuttui vasta puolivälin jälkeen punaisen sävyiksi, viimeinen ruutu oli jo täyspunainen
    - vihreä väri alkoi myös mustasta ja ruskean ja keltaisten sävyjen myötä vasta toiseksi viimeisessä laatikossa muuttui vihreäksi
    - jne, yksikään väri ei edennyt johdonmukaisesti alusta loppuun oikein. :)

    Ei tunnu olevan siis kirjoitinajurikaan kunnolla asentunut.

    Missä on vika?
    Laitteessa? (tuskin, koska Windows-puolella toimii täysin OK, sekä tulostin, skanneri että kopiokone)
    Tuolin selkänojan ja näppäimistön välissä (se on mahdollista, tällä kertaa tässä istuu vanha ukko, jolla on vasta parin vuoden Ubuntu-kokemus)
    Linuxin ajureissa? (sekin on mahdollista, olenkohan osannut ottaa oikeat ajurit netistä?)
    Ohjeissa? (kiitettävästi monet ovat yrittäneet auttaa minua netissä, sekä suomi24:llä että Afterdawnilla, kaikille suuret kiitokset yrityksistä)
     
  8. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kiitos linkistä ja vinkistä. Hyvin näkyi vlc:llä. Ja mikä parasta, sain heti kirjoittimen ajurit toimimaan. Ne oli kyllä asennettu, mutta videossa näytettiin yksityiskohtaisesti, miten ne otetaan käyttöön. Testisivun tulostuskin oli juuri sellainen kuin pitikin.

    Sitten tein aivan samalla tavalla kuin videossa myös skannerin suhteen. Ja tadaaa.... toimii!

    Siis aivan fantastista. Sain Epson Stylus DX8400 - monitoimilaitteen toimimaan Linux Ubuntussa. Tuo video-ohje oli Ubuntu 8.04:ään, minä sen sain toimimaan myös Ubuntu 7.10:ssä. Tärkein ohje oli tämä:

    http://blip.tv/file/get/Dai-InstallingEpsonDX8400OnUbuntu156.ogg

    Suuri kiitos asiantuntijalle. Ja kaikille muillekin, jotka yrittivät auttaa. Tiedonpala sieltä ja tiedonpala täältä. Ja vihdoin: naks, se viimeinen ja ratkaiseva pala. :)

    Uskaltaisiko jo päivittää Ubuntun uuteen versioon? Jos jokin menee pieleen ja joudun aloittamaan koneen asennuksen tyhjäksi, luultavasti saan kaiken kuntoon, myös skannerin.
     
    Last edited: May 30, 2008

Share This Page