Ubuntu ja oikeudet

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Xalvador, Sep 1, 2009.

  1. Xalvador

    Xalvador Member

    Joined:
    Aug 26, 2006
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Latasin aMSN-ohjelmaan uusia teemoja, ja sivuston ohjeissa, joista niitä latasin, opastettiin, että teemat tulee asentaa kohteeseen /usr/share/amsn/plugins/$HOME/.amsn/plugins. Ensinnäkään en löytänyt aMSN:n Plugins-kansiosta kohtaa Skins, vaan tämä Skins-kansio on ihan aMSN:n kansiossa. Yritin purkaa pakettia (teemaa) Skins-kansioon, jolloin purkuohjelma valittaa, ettei minulla ole oikeuksia purkaa pakettia kohteeseen. Yritin myös siten, että purin paketin työpöydälle, leikkasin sen ja yritin liittää tuonne Skins-kansioon, mutta "liitä" vaihtoehto hiiren oikean puoleista nappia painettaessa näkyi harmaana, eikä siihen voinut klikata. Mistä saan valtuudet, että voin purkaa/siirtää paketin oikeaan paikkaan?

    Sivusto, josta teemat latasin;
    http://www.amsn-project.net/skins.php
    sekä ohjeet teemojen asenteluun;
    http://www.amsn-project.net/wiki/Installing_Plugins_and_Skins .
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Outo hakemisto. Ympäristömuuttuja $HOME tarkoittaa käyttäjän kotihakemistoa eli /home/<käyttäjätunnus>, jossa on henkilökohtaiset määritykset. amsn:lle ne lienevät piilohakemistossa .amsn. Jonka alihakemistona plugins sisältänee siis käyttäjäkohtaisia plugineja.
    Järjestelmätason määritykset löytynevät taas /usr/share/amsn -hakemistosta. Näihin oikeudet ovat vain järjestelmävalvojalla (root). Ubuntussa ei root-käyttäjää ole määritelty (salasana puuttuu), joten käytössä on sudo <komento>. sudo-oikeuksien haltija on ns. superuser, joka määriteltiin asennuksen yhteydessä.
    man sudo kertoo sitten laajalti lisää sudo-ohjelman mahdollisuuksista.

    Pitäisin fiksumpana tutustua rauhassa asentamaasi järjestelmään, ja konffata sitä sitten, kun ko. työkalu pysyy käsissä.
     
    Last edited: Sep 1, 2009
  3. IsoPylly

    IsoPylly Regular member

    Joined:
    Sep 10, 2005
    Messages:
    459
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kotihakemistossa on .amsn hakemisto.
    Pura sinne se tiedosto. (jos ei valmiina skins alihakemistoa, luo se ensin.
     
  4. Xalvador

    Xalvador Member

    Joined:
    Aug 26, 2006
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Tarkoitatko kotikansiota (Sijainnit -> Kotikansio)? Siellä minulla näkyy ainoastaan amsn_received-niminen kansio, jossa on ainoastaan yksi keskeneräinen mp3-tiedosto, jota kaverini yritti mesen kautta lähettää, mutta jäi vaiheeseen. Luonko siis sinne Skins-kansion? Mikäli nyt tarkoittanet alihakemistolla kansiota.

    Sori nyt jos vaivaan teitä enemmän tietäviä näillä typerillä kysymyksillä, mutta olen uusi Linux-käyttäjä, enkä vielä ole perehtynyt kovinkaan hirveästi kaikkiin pikkuseikkoihin. Windowsia koko elämäni käyttänyt.

    -edit-

    Minä tietääkseni olen järjestelmänvalvoja, sillä minulla on salasana ym. tarvittava. Yleensä sitä kyllä kysytään automaattisesti, jos joku ohjelman asentaminen tms. sitä vaatii.

    -edit2-

    Nyt siirsin paketin tuonne kotikansion amsn_received-kansioon, mutta se hävisi näkyvistä kokonaan? :O Mitä tein väärin? Mitä minun nyt pitää tehdä, että saan tuon teeman käyttöön?
     
    Last edited: Sep 2, 2009
  5. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Et ole järjestelmänvalvoja (root) vaan käyttäjä, jolle on määritelty sudo-ohjelman käyttöoikeus kaikilla herkuilla. Sudon käyttäminen ilman, että root-tunnus on aktivoitu, on nimenomaan Ubuntu-jakelujen erityispiirre. Varsinaisesti sudo-ohjelma on tarjolla kaikkiin Linux-jakeluihin.
     
  6. Xalvador

    Xalvador Member

    Joined:
    Aug 26, 2006
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Nyt siirsin paketin tuonne kotikansion amsn_received-kansioon, mutta se hävisi näkyvistä kokonaan? :O Mitä tein väärin? Mitä minun nyt pitää tehdä, että saan tuon teeman käyttöön?

    Niin justiin.
     
  7. koW4Rlock

    koW4Rlock Regular member

    Joined:
    Apr 5, 2007
    Messages:
    353
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tuo .amns/ on piilokansio. Piste(.) edessä kertoo tämän. Paina ctrl+H niin näet tiedostonhallinnassa piilotiedostot/kansiot. Ja luot jos ei jo ole tuon Skins -kansion sinne sit.
     
  8. Xalvador

    Xalvador Member

    Joined:
    Aug 26, 2006
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Nyt toimii. Suuret kiitokset kaikille auttaneille!
     

Share This Page