Latasin aMSN-ohjelmaan uusia teemoja, ja sivuston ohjeissa, joista niitä latasin, opastettiin, että teemat tulee asentaa kohteeseen /usr/share/amsn/plugins/$HOME/.amsn/plugins. Ensinnäkään en löytänyt aMSN:n Plugins-kansiosta kohtaa Skins, vaan tämä Skins-kansio on ihan aMSN:n kansiossa. Yritin purkaa pakettia (teemaa) Skins-kansioon, jolloin purkuohjelma valittaa, ettei minulla ole oikeuksia purkaa pakettia kohteeseen. Yritin myös siten, että purin paketin työpöydälle, leikkasin sen ja yritin liittää tuonne Skins-kansioon, mutta "liitä" vaihtoehto hiiren oikean puoleista nappia painettaessa näkyi harmaana, eikä siihen voinut klikata. Mistä saan valtuudet, että voin purkaa/siirtää paketin oikeaan paikkaan? Sivusto, josta teemat latasin; http://www.amsn-project.net/skins.php sekä ohjeet teemojen asenteluun; http://www.amsn-project.net/wiki/Installing_Plugins_and_Skins .
Outo hakemisto. Ympäristömuuttuja $HOME tarkoittaa käyttäjän kotihakemistoa eli /home/<käyttäjätunnus>, jossa on henkilökohtaiset määritykset. amsn:lle ne lienevät piilohakemistossa .amsn. Jonka alihakemistona plugins sisältänee siis käyttäjäkohtaisia plugineja. Järjestelmätason määritykset löytynevät taas /usr/share/amsn -hakemistosta. Näihin oikeudet ovat vain järjestelmävalvojalla (root). Ubuntussa ei root-käyttäjää ole määritelty (salasana puuttuu), joten käytössä on sudo <komento>. sudo-oikeuksien haltija on ns. superuser, joka määriteltiin asennuksen yhteydessä. man sudo kertoo sitten laajalti lisää sudo-ohjelman mahdollisuuksista. Pitäisin fiksumpana tutustua rauhassa asentamaasi järjestelmään, ja konffata sitä sitten, kun ko. työkalu pysyy käsissä.
Kotihakemistossa on .amsn hakemisto. Pura sinne se tiedosto. (jos ei valmiina skins alihakemistoa, luo se ensin.
Tarkoitatko kotikansiota (Sijainnit -> Kotikansio)? Siellä minulla näkyy ainoastaan amsn_received-niminen kansio, jossa on ainoastaan yksi keskeneräinen mp3-tiedosto, jota kaverini yritti mesen kautta lähettää, mutta jäi vaiheeseen. Luonko siis sinne Skins-kansion? Mikäli nyt tarkoittanet alihakemistolla kansiota. Sori nyt jos vaivaan teitä enemmän tietäviä näillä typerillä kysymyksillä, mutta olen uusi Linux-käyttäjä, enkä vielä ole perehtynyt kovinkaan hirveästi kaikkiin pikkuseikkoihin. Windowsia koko elämäni käyttänyt. -edit- Minä tietääkseni olen järjestelmänvalvoja, sillä minulla on salasana ym. tarvittava. Yleensä sitä kyllä kysytään automaattisesti, jos joku ohjelman asentaminen tms. sitä vaatii. -edit2- Nyt siirsin paketin tuonne kotikansion amsn_received-kansioon, mutta se hävisi näkyvistä kokonaan? :O Mitä tein väärin? Mitä minun nyt pitää tehdä, että saan tuon teeman käyttöön?
Et ole järjestelmänvalvoja (root) vaan käyttäjä, jolle on määritelty sudo-ohjelman käyttöoikeus kaikilla herkuilla. Sudon käyttäminen ilman, että root-tunnus on aktivoitu, on nimenomaan Ubuntu-jakelujen erityispiirre. Varsinaisesti sudo-ohjelma on tarjolla kaikkiin Linux-jakeluihin.
Nyt siirsin paketin tuonne kotikansion amsn_received-kansioon, mutta se hävisi näkyvistä kokonaan? :O Mitä tein väärin? Mitä minun nyt pitää tehdä, että saan tuon teeman käyttöön? Niin justiin.
Tuo .amns/ on piilokansio. Piste(.) edessä kertoo tämän. Paina ctrl+H niin näet tiedostonhallinnassa piilotiedostot/kansiot. Ja luot jos ei jo ole tuon Skins -kansion sinne sit.