Ubuntu ja windows

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by JeiL, Sep 9, 2006.

  1. JeiL

    JeiL Regular member

    Joined:
    Aug 4, 2005
    Messages:
    178
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tiedän että tästä on jo pari aihetta, mutta jokainen näistä tarvitsee oman, ainakin minun tilanteessa koska haluan olla varma :).
    Nyt olis asennettuna Windows XP Professional (Media centerillä).
    Asemia on C: ja D: joka on "HP_RECOVERY" ja E: CD/DVD asema.
    Haluaisin asentaa Ubuntun ihan vain uteliaisuuteni takia, ja ihan vaan muutenkin.
    Tarkoituksena olisi että saisin tietokoneen käynnistyksessä valita kumpaa käyttistä haluan käyttää sillä kerralla, ja ettei windows lähtisi menemään ubuntun asennuksen jälkeen, olen lukenut että tämä on mahdollista jos oikein ymmärsin.
    Olen ladannut ubuntu-6.06.1-desktop-i386.iso joka on se ubuntun asennus jonka poltan CD:lle, levyn olen eheyttänyt, olen lukenut Ubuntu tutuksi http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi ja olen myös lukenut http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Asentaminen

    Se mitä minä ymmärsin että voin asentaa Ubuntun widowsin rinnalle, Ubuntun asennuksessa minun on vain valittava joku osio C:ltä ubuntulle, vai? Sitten vielä se, että kun ubuntu on asennettu, niin tietokoneen aloituksessa voin valita kumpaa käytän windows vai ubuntua sillä kertaa.
    Toivottavasti ymmärsin oikein ja kaikki menee hyvin.

    Mutta sitä osiointia en täysin vielä osaa.
     
    Last edited: Sep 9, 2006
  2. peisi1

    peisi1 Member

    Joined:
    Dec 28, 2004
    Messages:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Koitas ekaksi (jos ei viellä ole) laittaa biosista asetukset niin että, koneen käynistyessä
    etsitään käyttöjärjestelmää ensin cd/dvd asemasta sitten vasta kovalevyltä. Koita aluksi laittaa se ubuntu cd levy asemaan ja käynistä kone uudestaan jos ubuntu käynistyy niin ei tarvii muuttaa. Uusissa linux levyissä on live-cd ominaisuus eli voi koittaa miltä kysyeinen linux jakelu tuntuu ja tunnistaako se, koneen kaikki tärkeimät laitteet. Muistaakseni live ominaisuus menee automaattisesti päälle tai pitää pitää painaa enteria alussa. lauataus voi kestaa tovin ja kun live-cd ominaisuus on käynissä voitkin koitella miltä linux tuntuu. Koneelle ei tallennu mitään tästä joten voit huoletta kokeilla sitä. Huom. koska cd/dvd aemasi pyörittää nyt linuxia niin linux on jokseekin hidas, ja asennus käy helposti kun olet koitellu ubuntua ja haluat asentaa sen ni työ pöydällä on install kohta josta alkaa asenus. Ubuntussa on itsessään osiointi ohjelma joka kutistaa windowsilta tarpeelisen tilan. asenus ohjelma oli mielestäni hyvä ja helppo tajuinen muistaakseni myös suomen kielinen. tässä viellä osoite missä voit katsella kuvia ubuntusta ja asenus ohjelmasta http://shots.osdir.com/slideshows/slideshow.php?release=659&slide=4&title=ubuntu+6.06+screenshots
     
  3. JeiL

    JeiL Regular member

    Joined:
    Aug 4, 2005
    Messages:
    178
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Toimii
     
  4. peisi1

    peisi1 Member

    Joined:
    Dec 28, 2004
    Messages:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    No hyvä. :) miltäs linux tuntuu?? Itellä on MandrivaLinux käytössä
     
  5. JeiL

    JeiL Regular member

    Joined:
    Aug 4, 2005
    Messages:
    178
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ihanhan kiva tää on :)
     
  6. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    JeiL eikö ole kumman vapauttava tunne kun ei tarvitse asennella kaiken maailman virustutkia ja spywaremegablastereitä. Palomuurinkin on valinnan varainen, kun ei siellä kuitenkaan mitään ylimääräisiä palveluja ole päällä.
     
  7. Sebu92

    Sebu92 Active member

    Joined:
    Oct 15, 2005
    Messages:
    2,778
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Jees, kiitos Lalli80, inspiroit minut linuxin käyttäjäksi. Tai ainakin testaajaksi. Nyt on ensimmäinen kerta kun lataan ihan oikeasti linux-distroja torrentilla, niinkuin aina sanotaan. :D Mites muuten, meneekö se automaattisesti sinne kokeiluversioon? Ettei täydy mitään painaa? Kun en ole vielä täysin varma tästä. Muttei yksi cd kallis ole. Ja jos nyt jään käyttämään tätä, saako sen toimimaan niin, että Ubuntu käynnistyy vaan, jos on vaikka joku cd asemassa? Koska koko muu perhe käyttää xp:tä, eikä varmaankaan tykkää uudistuksesta. Mutta jos vain minä voin käyttää sitä, kukaan ei varmaankaan huomaa mitään. Ja mulla on enää 27,8 gigaa jäljellä. Miten paljon tilaa tuo ubuntu tarvitsee?
     
  8. Taukkizz

    Taukkizz Regular member

    Joined:
    Sep 21, 2004
    Messages:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kun isket sen levyn asemaan (ja jos BIOSista on määritetty asema ensisijaiseksi buuttilaitteeksi), niin Ubuntu käynnistyy. Eteesi ilmestyy valikko, josta voit joko käynnistää Ubuntun tai tehdä esim. muistitestin. Paina Enter, niin Live-CD-Ubuntu käynnistyy.

    Ehdittyäsi työpöydälle voit testailla ubuntua rauhassa, tai klikata työpöydältä löytyvää Install-nappulaa, jolla voit asentaa Ubuntun kovalevyllesi. Jos haluat tämän tehdä, sinun pitää ensin Windowsissa vapauttaa vaikkapa 5-6Gt vapaata tilaa ja tehdä siitä oma osionsa, johon voit asentaa Ubuntun.

    Asennettua Ubuntua et saa käynnistettyä vain, jos jokin levy on asemassa, mutta voit muokata GRUBia (Ubuntun boottilataajaa) käynnistämäään XP:n oletuksena, se ei ole vaikeaa :)
     
    Last edited: Sep 13, 2006
  9. Sebu92

    Sebu92 Active member

    Joined:
    Oct 15, 2005
    Messages:
    2,778
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Joo, sain sen nyt toimimaan, kun en jaksanut odotella ohjeita. Ja jos laitan xp:n käynnistymään ensisijaisesti, miten saan ubuntun käynnistymään? Ja tuo muuten on tosi kivan oloinen, ja se toimii jo cd:ltä paljon nopeammin kuin minun xp. :D Ja mites on Mese, Torrentit ja Media? Saako iTunesia?

    Edit: Ja sori Jeil, kun varastin keskustelusi, muttet näköjään käytä sitä enää. :)
     
    Last edited: Sep 13, 2006
  10. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Ubuntu asentaa bootin yhteyteen valikko ohjelman nimeltään GRUB. Koneen käynnistyessä Grub lyö ruudulle valikon josta valitset halutun käyttöjärjestelmän. Oletuksena Ubuntu on listan eka ja XP vika. Grubin asetustiedostoa muokkaamalla voi automaattisesti käynnistyvän käyttiksen muuttaa.

    Mese, Torrentit ja Media? Saako iTunesia?
    Mesenä tulee oletuksena mukana Gaim ja jos tosiaan on niin MSN ikävä käsittääkseni aMSN. :p
    Torrentteja varten tulee valmiiksi perus ohjelma, mutta Azureus toi Bittornado on myös saatavilla helposti.
    Medialla tarkoitat varmaan kaikenmaailman videot/musat. Kodekkeja saa helposti ja ainoastaan DRM suojattuja WM tiedostoja et saa toimimaan Ubuntussa.
    iTunes ei ole vielä saataville Ubuntussa, mutta en ole asiaan perehtynyt kun ei kiinnosta pätkääkään.

    Parhaiten noissa kaikissa pääsee alkuun asentamalla ekana Automatix nimisen softan. Google kertoo lisää.
     
  11. Sebu92

    Sebu92 Active member

    Joined:
    Oct 15, 2005
    Messages:
    2,778
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Ok, nyt olen tyytyväinen ubuntu-käyttäjä. Onneksi meillä on 20 gt tyhjä kovo, johon iskin ubuntun. Hyvä käyttis muuten onkin, ainoat syyt siihen, miksi minulla on vielä windows, on muut perseenjäsenet ja pelit. ja en saanut netistä ladattuja ohjelmia, esim azureusta toimimaan. :( avasin ihan pakettienhallinnassa, muttei silti onnannut. Syy on todennäköisesti minussa, koska minä en osaa. Ja sitten toinen ongelma on musiikit. Miten saan ne Windowsista Ubuntuun? Kokeilen nyt mennä windowsiin ja kopioida vaan kaikki tiedostot tänne mun linux-kovolle.
     
  12. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Hae Automatix ja asenna sillä ohjelmia kuten Azureus..paljon helpompaa.
    http://getautomatix.com/wiki/index.php?title=Installation&Itemid=38
    Tuolta sivulta seuraa ohjetta "Installing with Apt".

    Musiikkia turhaan siirrät mistään Windowsista jos et Windowsista ole luopumassa. Ubuntu lukee aivan hyvin ne musat suoraan missä ikinä ne Windowsissa on. Mounttaat vain haluamasi osiot Ubuntun tiedostojärjestelmään. Ohjeita löytyy netistä tai täältä, jos kerrot tarkemmin monta kovoa, master/slave ja osiotiedot.
     
  13. Sebu92

    Sebu92 Active member

    Joined:
    Oct 15, 2005
    Messages:
    2,778
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Aika hemmetin kätevä muuten tuo Automatix, kiitos siitä. Tuli liuta ohjelmia asennettua.

    Edit:Miten muuten saan nuo musiikit Ubuntuun? Tämä linuxin kovo on master, ja winukan slave, jos tuo auttaa?
     
    Last edited: Sep 13, 2006
  14. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Jos kyse on IDE levyistä menee järjestys näin.
    IDE1
    master = hda
    slave = hdb
    IDE2
    master = hdc
    slave = hdd

    Tämän lisäksi joka laitetteta kohden on osiot.
    IDE1
    eka osio = hda1
    toka osio = hda2

    Saat selville sen Windows kovosi osion Gnome Partition Editorilla.
    System -> Administration -> Gnome Partition Editor.

    Seuraavaksi luot hakemiston mihin windows mountataan(liitetään).
    sudo mkdir /media/windows
    media hakemisto on se paikka ubuntussa johon liitokset tehdään.

    sitten vain kokeeksi mouttaamaan osiota tyylii
    mount /dev/hdb1 /media/windows
    toi hdb1 on siis veikkaukseni siitä sun windows osion sijainnista.

    Lisää tietoa saat kunhan kysyt tai annat komennon
    man mount
     
  15. Sebu92

    Sebu92 Active member

    Joined:
    Oct 15, 2005
    Messages:
    2,778
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Se sanoo, että only root can do this.

    Edit:Ok, käytin vähän maalaisjärkeä, ja heitin eteen sudon. johan homma toimi. mutta nyt, kun yritän avata tuon kansion, jossa winukan pitäisi olla, se sanoo, että: "Sinulla ei ole kohteen "windows" sisällön katselemiseen tarvittavia oikeuksia."

    Mites minä nyt teen?
     
    Last edited: Sep 14, 2006
  16. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    kokeilepa antaako roottina selata sitä hakemistoa eli anna komento
    sudo nautilus
    jolloin saat Nautiluksen root oikeuksilla. Pääsetkö näillä oikeuksilla selaamaan NTFS osiota. Jos pääset niin se on hyvä merkki. Nyt vain lisäämään fstab tiedostoon toi NTFS osio automaattisesti mountattavaksi.

    Omassa /etc/fstab tiedostossa NTFS osio on mountattu tällaisella rivillä.
    /dev/hda1 /media/windows ntfs defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0 1

    En kirveelläkään muista mistä toi gid arvo on tullut, mutta kokeile ilman sitä.

    Eli:
    sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.bak //varmuuskopio fstabista ennen kuin muokkaat.
    sudo nano /etc/fstab //lisää tommonen NTFS mounttaus rivi ja tallenna.
    sudo mount -a //lukee fstab tiedoston läpi ja mounttaa kaikki asemat sieltä.

    Täältä saa parempia neuvoja :)
    https://help.ubuntu.com/community

    EDIT: Katopa toi ennen kuin teet mitään mun neuvomaa. On paljon selkeempi. :)
    https://help.ubuntu.com/community/MountingWindowsPartitions
     
    Last edited: Sep 14, 2006
  17. Sebu92

    Sebu92 Active member

    Joined:
    Oct 15, 2005
    Messages:
    2,778
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Juu, tein tuon ohjeen mukaan, ja sain toimimaan. Tosin laitoin read only-oikeudet, en oikein onnistunut kunnon oikeuksien kanssa. Mutta musat sieltä vaan haen, en muuta. Kiitos avusta.
     
  18. HmTT

    HmTT Regular member

    Joined:
    Sep 29, 2005
    Messages:
    484
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    /etc/group tiedostosta voit tarkistaa mikä ryhmä omistaa kyseisen gid:n. Sen jälkeen voit miettiä miksi olet halunnut määrittää oikeudet kyseiselle ryhmälle :)
     

Share This Page