Ubuntu ja Xwine

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by jaripepe, May 7, 2006.

  1. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olen suhteellisen uusi Linux-käyttäjä, joten tarvitsen yksinkertaisen neuvon. Miten Ubuntussa käytännössä Xwine-ohjelmalla voidaan ajaa Windows-ohjelmia? Sen verran älysin asiasta, että osasin asentaa sen Xwinen, mutta pidemmälle en päässyt. En halua "nörttitason" vihjeitä vaan ihan aloittelevalle tarkoitettuja. Windows-kokemusta minulla on yli 10 vuotta mutta Linuxia olen ihaillut vasta vähän yli puoli vuotta.
     
  2. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    En ole kyllä xwinestä kuullut mitään, mutta normaali wine toimii siten että asennuksen jälkeen kannattaa ajaa "winecfg" jolla voi tehdä perusasetukset kuntoon, sen jälkeen vain komennolla "wine /polku/windows/ohjelman/exeen" ja toivoo että lähtee toimimaan.
     
  3. .W.

    .W. Regular member

    Joined:
    Mar 1, 2004
    Messages:
    838
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    * app-emulation/xwine
    , Latest version available: 1.0.1
    , Latest version installed: [ Not Installed ]
    , Size of downloaded files: 1,491 kB
    , Homepage: http://darken33.free.fr/
    , Description: GTK+ frontend for Wine
    , License: GPL-2

    Tuo siis on vain jonkin sortin edusohjelma winelle, mitä ikinä sitten tekeekään. (ei ymmärrä, ei ole kokeillu).

    Tarkista ensin että asentautuko tuon mukana itse wine. (komentorivillä kirjoittamalla: wine --version (vaikkapa)

    Winen käyttö sujuu parhaiten komentoriviltä: wine windowsohjelma.exe
    (Hlökohtaisesti ei ole kokemusta muusta käytöstä)

    Käyttäjän kotihakemistosta löytyy "Fake Windows" hakemistopuu. /home/käyttäjä/.wine alta. Sieltä voi tutkiskella sitten minne ne ohjelmat asentuivat. (cd .wine)

    Sitten muutama varoituksen sana. Wine on kaikkea muuta kuin täydellinen. Ilman suurta kikkailua (.dll tiedostojan koiointia jostain windows koneesta, yms..) ei juurikaan saa mitään toimimaan. Enemmän kannattaa käyttää energiaansa tuttujen ohjelmien vastaavien Linux ohjelmien metsästämiseen.
     

Share This Page