Ubuntu käytössä, Windows XP v***lla! #SOLVED#

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Kiivii, May 11, 2009.

  1. Kiivii

    Kiivii Member

    Joined:
    Mar 26, 2009
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Moriesta!


    Eli mul ois tällane hankala ongelma. Mulla hajos emolevy joten kävin ostamassa uuden. Noniin, nyt kiinnitin kaiken paskan kiinni, mutta kun yrittää käynnistää Windowsia, niin samantien heittää blue screen error. Noh, onhan jotain paskaa odotettavissa kun hankkii uuden emon. No kuitenki, löysin Ubuntu levy, ja ajattelin et perkele heitän Ubutun Windowsin lisäks ja katotaan sitten. Onhan mul pakko päästä koneelle tänne kyselemään ongelmasta. So awnyay nyt pitäs saada pikkasen tiedostoja tuolta Windowsista saada ulkoiseen kovoon talteen. Oon tässä googlettanut ja käyny Ubuntu foorumeit lukee noin 4 tuntia, on sieltä löytyny jotai ohjeit, mut ne on jotain niin Ubuntutubun scripti kieltä ettei mitään hajuakaan mistään mitään. Ubuntussa osaan käyttää vaan tätä hiton mozillaa ja pelaa pasianssia.. Eli olisko mitään hyvää tapaa hankkia ne tiedostot taltee?
     
  2. 4Rayden2

    4Rayden2 Regular member

    Joined:
    Jul 11, 2008
    Messages:
    871
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Huomioi kielenkäyttösi postatessasi viestejä.

    Tarkista järjestelmän valvonnasta->tiedostojärjestelmät, että näkyykös sitä kovoo mahdollisesti siellä.
     
  3. Kiivii

    Kiivii Member

    Joined:
    Mar 26, 2009
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Joo anteeksi kielenkäyttöni, kun tää ottaa nii pahasti päähän kun kone pitäisi saada kuntoon ylihuomiseksi.

    Ei mulla tuollaista ole ? Mulla on ladattu tää UBUNTU 8.10 DESKTOPEDITION

    Ja olen kattonut ainakin "Tietokone" eikä siellä ole mitään Windows kovoo/kansioo..
     
  4. Lada1500s

    Lada1500s Regular member

    Joined:
    Dec 31, 2007
    Messages:
    432
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jos näin on, olet varmaankin onnistunut formatoimaan vanhan kiintolevysi vieden kaiken datan mukanaan XP:n asennuksesta lähtien Ubuntun asentamisen yhteydessä... :(
     
    Last edited: May 11, 2009
  5. Kiivii

    Kiivii Member

    Joined:
    Mar 26, 2009
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    No olipa aika nopea formaatti, n.15-20m. Sillä käytettynä oli ainakin 50GB ja Ubuntu:n installoimisen yhteydessä ei tullut kai kertaakaa mitään "Formating hardrive".. Mistä kovalevytilan pystyy katsoa että paljonko on vapaata ja paljonko käytettynä? Ihan tosissaa, en osaa käyttää Ubuntuu ollenkaan...
     
  6. Kiivii

    Kiivii Member

    Joined:
    Mar 26, 2009
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    EIku juu löysin sen.

    Eli vapaana on se 165GB ja käytettynä 3,3GB ainakin toi "Filesystem" kovo. Ja kovalevy itse on 200GB.. Joo ei helkutti. Moikkamoi 3vuoden tiedostot + raskaat työt.

    Noh ei kai tässä auta muu kun uutta windowsia päälle.. Mites tän linuxin sais pois? Tai helpoin tapa formatoida koko kovo, että sais sitten sen uuden windowsin?
     
  7. pxhza

    pxhza Regular member

    Joined:
    May 18, 2008
    Messages:
    236
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kyllä windowsin asennus ohjelma osaa formatoida sen levyn itse.

    Voisit tietysti yrittää vielä hakea sieltä niitä tietoja jollain data-recovery ohjelmalla, mutta niistä saa neuvoa joku mua fiksumpi.

    PS: Vaikka se tässä vaiheessa vituttaakin, niin on pakko sanoa että ne varmuuskopiot pitäis olla aina tehtynä :)

    Edittiä: Vastaisuuden varalle muuten; ubuntu toiminee suoraan asennus cd:ltä "livenä" ilman asennusta, joten periaatteessa seuraavan hätätilanteen iskiessä ei välttämättä tarvitse asentaa sitä Ubuntua, vaan riittää että käytät sitä live-cd:nä.
     
    Last edited: May 12, 2009
  8. Kiivii

    Kiivii Member

    Joined:
    Mar 26, 2009
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Joo, windows levyn formaatti ei oikeen onnistunut. Tein nyt t'n formatin kuitenkin yhell' formaatti levyll' joku Nuke formaatilla. Mut nyt on helvetimoinen ongelma. Kun yritan installoida Windowsi, niin paasen siihen saakka missa se kysyy minne kovolle haluat sen installoida. Siina sitten tulee vaihtoehdoiksi Unrecognized Device, Unrecognized Device joku 4 tai 5 sellasta... Josta mitaan noista ei voi valita ja kun painan Entteria tulee BLue screen error, ja kun painan Delete niin sama juttu... Siis ei helv.. Enko nyt voi asentaa edes Windosiakaan, onkohan kovo paskana.. PS. Oon nyt Live CD kans tassa, mitenkohan vois poistaa ne Unrecognized Deviced ja lisata sitten siihen sen vaikka RECOGNIZED devicen? Silla uskon etta noi Unrecognized Deviced on noi Ubuntusta j22nyt.

    Kiitoksia etuk2teen.
     
  9. pxhza

    pxhza Regular member

    Joined:
    May 18, 2008
    Messages:
    236
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tsekkaappas "gparted" niminen ohjelma. Se löytyy omana live-cd:nä, mutta saattaa löytyä jopa suoraan siltä ubuntu levyltä. Sillä teet vaikka niin, että poistat kaikki osiot ja jätät ne levyt niin että ne on kaikki ns. varaamatonta tilaa. (unallocated englanniksi). Muista sitten muutoksien tekemisen jälkeen painaa siinä gpartedissa sitä vihreää oikein merkkiä tai jotain vastaavaa että se oikeasti kirjoittaa ne muutokset levylle.
     
  10. Kiivii

    Kiivii Member

    Joined:
    Mar 26, 2009
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Noniin, perkele aamusta aloitin t'n s'hl'yksen ja NYT on sitten kaikki kunnossa, windows ja kaikki. Joo ton ubuntu Gpr vai mika lie onkin niin silla tein FAT32 tai NSFT jotain sahlasin en itekkaan tieda mita, niin sain sitten tuon kovon toimimaan, sinne j2i nyt pari Unknown Diksia mut j22koon. Kiitoksia kaikille jotka yritti auttaa mua. Reilua porukkaa t22ll2!
     
  11. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Nyt kun sait Windowsin toimimaan niin ota kato saatko sieltä ne unknown partitiot käyttöön. Start - Run - Diskmgmt.msc
     
  12. Kiivii

    Kiivii Member

    Joined:
    Mar 26, 2009
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ei mitään uutta ainakaan tullu. Ne myös saattoipa ehkä olla nuo "Removable" USB paikat. Tai no itseasiassa ne varmaan olikin, sillä nyt ei ainakaan löydy tosta "Diskmgmt.msc" mitään Unknown Diskejä.

    Kiitos.
     

Share This Page