ubuntu vistan rinnalle

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Makkei, Nov 23, 2007.

  1. Makkei

    Makkei Regular member

    Joined:
    Jan 16, 2006
    Messages:
    169
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
  2. Stanner

    Stanner Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2006
    Messages:
    446
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ohjattu- käytä koko levyä, tarkoittaa että se tyhjentää koko kiintolevyn ja asentaa ubuntun siihen. Asennus on näin helppoa, mutta vistasta(tai mistään muustakaan) ei jää mitään jäljelle.

    Osioi itse kohdasta pääset itse määrittämään mitä asennat ja minne. Tässä pitää kuitenkin ymmärtää miten osiointi tapahtuu linuxissa. Googleta "ubuntu tutuksi", siellä on ohjeita osiointiin ubuntussa.

    Jos asennat ubuntun Windowsin viereen, pitää kiintolevyllä olla kuitenkin oma tilansa/osionsa ubuntua varten tai se pitää sinne tehdä erikseen. Ongelmia voi aiheuttaa esim. Windowsin C-aseman kutistaminen tilan saamiseksi. Jos windowsissa on muita osioita, josta tilan voi ottaa, niin helpompaa.
     
  3. Makkei

    Makkei Regular member

    Joined:
    Jan 16, 2006
    Messages:
    169
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    acerin läppärissä on ilmeisesti valmiiksi osioitu levy kun tässä on c ja d asema joilla molemmilla on 50g tilaa. d asemalla on kaikki 50gigaa jäljellä, koska sitä tilaa en ole tarvinnut, mutta en tiedä mikä se niistä siinä osioi itse listassa on. Joten menen sinne ubuntu tutuksi sivulle.
    No siitä nyt en saanu selvää muutakuin et tarvitsen 2 osiota ubuntulle.
    Millä ohjelmalla saan jaettua d osiota että saisin sen 1gigan sille sivutus osiolle.
     
    Last edited: Nov 24, 2007
  4. Xakuzzah

    Xakuzzah Member

    Joined:
    Dec 24, 2006
    Messages:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Jos tämä D-osiosi on tyhjä, voit Ubuntun asennuksen yhteydessä poistaa osion ja luoda näin syntyneeseen vapaaseen tilaan kaksi osiota (ilmeisesti juuriosio ja swap-osio). Tämä onnistuu ihan tuolla Ubuntun asennuksen itseosiointityökalulla. Jos koneessa on paljon muistia, voi swap-osio olla tarpeeton. Itselläni 2 gigaa muistia ja ei swap-osiota, normaalikäytössä muistinkulutus siellä reilusti alle 200 megan puolella.
     
    Last edited: Nov 24, 2007
  5. Stanner

    Stanner Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2006
    Messages:
    446
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tapauksessasi todella suosittelen aina tuota osioi itse kohtaa. Siinä pääsee määrittelemään tarkkaan mitä asennat ja minne ja näin voit varmistaa ettei vista tuhoudu. Läppäreissä voi olla myös jotain piilo-osioita vista palauttamista varten joka mahdollisesti näkyy myös linuxin osiointi listassa.

    Tässä ohjeet(osioi itse):
    http://wiki.ubuntu-fi.org/Osiointi

    Osioiden tunnistaminen voi olla hankalaa jos kummatkin c ja d osio ovat saman kokoisia. Yksi kohta mistä voit kuitenkin päätellä on se "used space" kohta. Jos d osiosi on tyhjä niin se pitäisi pystyä päättelemään tuon avulla. Osiot numeroidaan linuxissa myös yleensä tyyliin 1,2,3,4,5. Joten jos windowsin asennusta ei ole tehty jotenkin ihan ihmeellisesti, niin luultavasti D-osion numerona on isompi kuin C-osion.

    Yksi vaihtoehto on myös, että windowsin kautta käyt poistamassa D osion kokonaan. Kun se on poistettu pitäisi D osio näkyä linuxin asennuksessa vain tyhjänä tilana. Tämä vaihtoehto tuo asennukseen lisävaihtoehdon "ohjattu -käytä suurinta vapaata tilaa". Suosittelen siitä huolimatta, että käytät "osioi itse" toimintoa. Nuo ohjatut eivät aina tee niinkuin pitäisi. Ohjatut asennukset toimivat hyvin vain kiintolevylle jonka tiedot voi tuhota tai joka on tyhjä.

    Hyvä osiointi tuolle 50gb tilalle voisi olla vaikka:
    15gb / (juuriosio)
    1gb swap (vähintään kuitenkin RAM määrä, eli jos koneessa 2gb RAM niin 2gb swap myös)
    loput /home (kotihakemistolle oma osio)
     
  6. Makkei

    Makkei Regular member

    Joined:
    Jan 16, 2006
    Messages:
    169
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    täytyy varmistaa vielä että valitsen siitä osioi itse luettelosta sen d osion ja klikkaan siihen format ruutuun ruksin ja sitten eteenpäin ja sitten siinä tulee semmonen ruutu misä valittee ton root osion, swap osion ja sit viimisek home osion.
     
  7. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Osiointi on aina hieman hankalaa. Juurelle piisaa vähempikin, jos ei aio pelejä ym isoja ohjelmia paljoa asennella. Itse jättäisin yhden osion tulevaa tarvetta varten. Esim backup, jonkun toisen jakelun kokeilua ym. Lisälevyjen teko on aina hieman hankalaa. Parempi kuin niitä on liikaa kuin liian vähän.
     

Share This Page