Ubuntu - windows xp lähiverkko

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Sakke88, Feb 4, 2007.

  1. Sakke88

    Sakke88 Active member

    Joined:
    Apr 11, 2004
    Messages:
    1,773
    Likes Received:
    19
    Trophy Points:
    68
    Eli olen nyt yrittänyt saada tuota lähiverkkoa toimimaan, mutta huonolla tuloksella.

    Näin aluksi olisi ihan mukavaa edes päästä ubuntu koneelta käsiksi windows koneen jaetuihin tiedostoihin.

    Milläs komennolla pääsen Kone nimisen windows koneen Jaettavat kansioon joka on jaettu lähiverkkoon. Salasanaa kansiolla ei ole.
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Tumpelon linux kertoo, kuinka koneet voidaan yhdistää.
    http://www.saunalahti.fi/~korhorm/Tumpelon_Linux/
    Ohje on jo vanha, mutta periaate tulee tuolla selväksi.

    Tuohon tiedostojenjakoon koneiden Linux <-> Windows välillä tarvitaan Samba. Samba kuuluu jokaisen Linux-jakelun ohjelmistoihin.
    http://fi.samba.org/samba/
    Tiedostoja toki voidaan siirtää myös mm. FTP:llä tai kopioida SSH:n scp/rcp/sftp:llä.
     
  3. Sakke88

    Sakke88 Active member

    Joined:
    Apr 11, 2004
    Messages:
    1,773
    Likes Received:
    19
    Trophy Points:
    68
    Samba on kyllä ollut jo käytössä, mutta se ongelma on siinä ettei verkko toimi vaikka olen yrittänyt ohjeiden mukaan tehdä asetukset.

    windows koneissa on netbios protokolla käytössä ja sen avulla koneet tunnistavat toisensa.Työryhmä on KOTI. Salasanoja jaetuissa kansiossa ei ole enkä ole laittamassa.
    Miten siis samban asetukset pitää olla, jotta saan tämän ubuntun tuohon windows verkkoon?
     
  4. Sakke88

    Sakke88 Active member

    Joined:
    Apr 11, 2004
    Messages:
    1,773
    Likes Received:
    19
    Trophy Points:
    68
    netbios name = HTPC
    workgroup = KOTI

    Nuo olen lisännyt smb.conf tiedostoon, mutta mitään vaikutusta sillä ei ole. Windows-verkossa ei näy yhtään konetta.
    Tarkoituksena on siis vain päästä lähiverkossa olevan koneen jaettuihin tiedostoihin.

    Osaisiko joku neuvoa?


    EDIT: Nyt onnistuin pääsemään windows koneen jaettuihin tiedostoihin, mutta jostain syystä elokuvien katseleminen windows koneelta ei onnistu eli videoita pystyn katselemaan vasta kun olen kopioinnut ne tälle koneelle. Miten siis pystyn katselemaan elokiva jotka on toisella koneella?

    EDIT: Koneella taisi olla vain huono päivä koska nyt toimii melkeen moitteetta.
     
    Last edited: Mar 6, 2007

Share This Page