Ubuntun asennuksessa ongelmia.

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Seppis, May 15, 2005.

  1. Seppis

    Seppis Guest

    Eli eilen koitin asentaa ubuntua koneelleni. Minulla on ennestään Windows Xp. Windows Xp on ensimmäisellä kovalevyllä. Toisella kovalevyllä mulla on 2 osiota tiedostoja varten. Ennen asennusta tein noin 20 gigan tyhjän osion (tämä on siis kolmas osio) sille toiselle kovalevylle. Linuxille (en alustanu sitä osioo mikskään). Asennuksen alku sujui hyvin. Valitsin osiointi tyokalulla, että käytä suurinta mahdollista vapaata tilaa, eli sitä mun tekemää tyhjää osiota. Grubin asennuksen yhteydessä se löysi Windows Xp:n ja kysyi, että haluanko sijoittaa Grubin MBR:lle, jotta voin käynnistyksen yhteydessä valita kumpaa käyttöjärjestelmää käytän, klikkasin ok. Sitten se teki asennukset loppuuun ja pyys käynnistään koneen ilman CD levyä, tein niin. Sitten kone buuttas. Sitten alko ongelmat, ruutun tulee teksti Loading Grub... ja sit lukee Error 18 ja siihen jää. Miten saan asennettua Ubuntun oikein tai miten pystyn poistaa grubin MBR:ltä ja palauttaa Windowssin lataajan

    1. kovalevy MASTER: Seagate 13 gt (täällä on Windows)
    2. kovalevy SLAVE: Seagate 160 gt (tämän viimeiselle osiolle koitin ubuntua asentaa.

    Onko tässä muita vaihtoehtoja, kuin muuttaa isompi kovalevy Master ja sille Windows ja pienempi slaveksi sille ubuntu, tätä en haluaisi tehdä, koska Windowssin puolle on tärkeitä tiedostoja.

    Toivottavasti, joku viisaampi osaa auttaa.

     
  2. neggis

    neggis Regular member

    Joined:
    Jun 18, 2004
    Messages:
    501
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
  3. Seppis

    Seppis Guest

    No tein sitten niin, että pistin isomman kovon masteriks ja asensin sille Windowsin uudestaan ja pienemmän kovalevyn laitoin slaveks ja nyt asentelen sille Ubuntua. Nyt Grub toimii hyvin ja nyt toi asentaa niitä eri paketteja.
     

Share This Page