Ubuntun asennus keskeytyy

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Rikkivety, Nov 10, 2009.

  1. Rikkivety

    Rikkivety Regular member

    Joined:
    Oct 30, 2003
    Messages:
    276
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kannettavani on LG LW20 Express ja olen yrittänyt asentaa siihen Ubuntu 9.10 käyttöjärjestelmää. Kaikki menee ok siihen asti, kunnes asennusohjelma alkaa ajamaan osiointia noin 15% kohdalla. Tulee vain virheilmoitus "Input/output error during read on /dev/sda", jonka kuittaamalla tulee vielä virheilmoitus "The creation of swap space in partition #1 of SCSI (0,0,0)(sda) failed" ja asennus palaa osiointiin.

    En keksi tähän mitään syytä enkä ratkaisua. Sama vika oli myös aiemmassa Ubuntuversiossa. Muistaakseni jokin 7.xx versio on asentunut ilman ongelmia. LiveCD toimii moitteetta ja samalta CD:ltä olen asentanut U9.10:n pöytäkoneeseeni.

    Missä vika ja mikä ratkaisuksi?
     
  2. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Jos osioit levyn sillä liveCD:llä. Itse muokkasin teran sata levyä tikulle asennetulla Ubuntulla. kesti kauan, mutta ei onneksi virheitä. cfdisk on helppo merkkipohjainen osionti ohjelma. sudo cfdisk /dev/sda ja tee swap, root '/'ja /home osiot. asennusohjelma tekee sitten niille tiedostojärjestelmät. parted toinen näppära osiointi ohjelma. sille on hyvä gui esim gparted.
     
  3. Rikkivety

    Rikkivety Regular member

    Joined:
    Oct 30, 2003
    Messages:
    276
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ei onnistu, koska Live ei pysty lukemaan levyä. Aivan kuin kovalevyä ei pystyisi lukemaan Ubuntussa. Esim Debian ja Windows toimii ongelmitta.
     
  4. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    No Karmic on aika uusi ja sisältää bugeja. Monet ovat haukkuneet. Itse hieman ihmettelen Ubuntun suosiota täällä. Debinissa on pitkät perinteet ja enemmän valinnan varaa.
     
  5. Rikkivety

    Rikkivety Regular member

    Joined:
    Oct 30, 2003
    Messages:
    276
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Huomasin, että Ubuntu 7.10 ja Ubuntu 8.04 välillä on ilmeisesti jokin ajuri kadonnut matkasta. 7.10 toimii vielä normaalisti mutta 8.04:sta eteenpäin ei mikään. Luovutin ja asensin XP:n takaisin :( Debian asentunee koneeseen jossakin vaiheessa.
     

Share This Page