Ubuntun hidastuminen päivityksen jälkeen.

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by KingSpy, May 2, 2008.

  1. KingSpy

    KingSpy Regular member

    Joined:
    Dec 30, 2007
    Messages:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olen havainnut että päivitettyäni ubuntun versiosta 7.10 versioon 8.04 järjestelmä on hidastunut. Esimerkiksi kun siirryn työtilasta toiseen sen huomaan siitä kun musiikki pätkii ja myös kuva tökkii joskus. Myös normaali käytössä ubuntu pätkii musiikkia välillä vaikken vaihtaisikaan työtilaa. Ubuntu 7.10 pyöri koneellani kuin unelma ja järjestelmä ei tökkinyt. Minulla ei ole edes työpöytä tehosteita käytössä. Muuten tämä 8.04 on ihan yhtä hyvä ellei parempikin kuin 7.10 pieniä bugeja lukuun ottamatta.

    Onko tuo uusi linux kernel sitten hieman raskaampi kuin edellinen vai johtuuko tämä jostain muusta?

    Onko tuon jakelupäivityksen yhteydessä tullut lisää sellaisia ohjelmia koneelle jotka käynnistyvät bootissa oletuksena?

    Vai voiko tämä kenties johtua vanhoista laite ajureista?

    Tässä listaus koneeni osista jos vika on niiden nopeudessa:
    Emolevy: Asrock K7S8XE
    Prossu: AMD Athlon XP 2600+(1917MHz)
    Muistia:2x512Mb DDR400
    Näyttis: Radeon 9600 128Mb (AGP)
    Äänikortti:Integroitu

    Työpöytä ympäristönä minulla on Gnome. Itse veikkaan että tuo mun prossu on liian hidas pyörittämään neljää työtilaa, koska ku kattoo noita prossun käyriä tuolta järjestelmän valvonnasta niin ku vaihtelee työtilojen välillä nopeasti niin tulee melkosia piikkejä 100%.

    Voisitteko antaa minulle neuvoja ongelman ratkaisuun kun tämä musiikin pätkiminen on aika rasittavaa. Ja loppuun vielä yksi kysymys miten tässä 8.04:ssä näkee järjestelmä tiedot graafisesti.
     
  2. IsoPylly

    IsoPylly Regular member

    Joined:
    Sep 10, 2005
    Messages:
    459
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tarkoititko samaa kuin windows-puolella tuo tehtävienhallinta?
    Valikko->Järjestelmä->Ylläpito->Järjestelmän Valvonta
    terminaalista gnome-system-manager

    Vai, laitteistotietoja?
    siihen on ohjelma nimeltä gnome-device-manager
    Ei ole oletuksena asennettu, mutta löytyy varastoista.

     
  3. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Oliko tracker päällä jo gutsyn aikaan?
     
  4. KingSpy

    KingSpy Regular member

    Joined:
    Dec 30, 2007
    Messages:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ei tainnu olla. Mitenkäs saan sen pois käytöstä jos se hidastaa tätä konetta?
     
  5. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    -> Järjestelmä -> Asetukset --> Indeksoinnin asetukset
     
  6. KingSpy

    KingSpy Regular member

    Joined:
    Dec 30, 2007
    Messages:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Trackerin pitäis olla pois päältä nyt muttei ongelma poistunut kokonaan vaan vieläkin tökkii muttei niin pahasti. Voiskohan ongelma olla tässä työpöydän tarkkuudessa se on nyt 1600x1200, mutta ainakin tuolla 7.10 se pyöri hyvin. Vieläkin tökkii kun vaihdan työtilojen välillä.

    Ja tässä mun koneessa on tullu ongelmia noiden usb porttien kans, kun tökkään jonkun usb laitteen lisää usb porttiin niin mun usbi hiiri lakkaa toimimasta ja sama ongelma esiintyi windows puolella silloin tällöin. Voisikohan tämän vian syy olla emolevyssä? Hiiressä ei pitäisi olla mitään vikaa kun testasin sitä toisessa koneessa ja hyvin toimi.

    Voisiko joku ystävällisesti kertoa minulle mikä tässä koneessani voisi olla kun alkaa huolestuttavasti tulemaan wintoosa mieleen näiden ongelmien kans.
     
  7. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Onko käytössä Atin omat vai vapaat ajurit? Allekirjoittaneella atin omat bugittaa x1100:lla hieman liikaa.
     
  8. KingSpy

    KingSpy Regular member

    Joined:
    Dec 30, 2007
    Messages:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Katsoin tuolta valikosta kohdasta "Laiteajurit" ja ei näyttänyt olevan käytössä tuo suljettu ajuri joten käytössä on varmaan vapaat ajurit.
     
  9. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Last edited: May 14, 2008
  10. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Löytyisikö pakettivarastosta vanhempaa kerneliä? Itselläni tökki tuo 2.6.24 sarjan kerneli ja palasin 2.6.23 sarjan käyttäjäksi. Eniten häiritsi juuri musan tökkiminen ja kumman suuret cpu load avg luvut. Ja jostain syystä kovalevyillä en saanut DMA:ta päälle. No jotain meni ehkä käännöksessä pieleen. Kun rautakin on suht vanhaa ei uudemmasta kernelistä juuri hyötyä ole.

    Kernelin vaihto vaikuttaa myös muutamiin ajureihin, jotka voi joutua kääntämään uudestaan. Mutta on sitten ainakin toimivampi yhdistelmä.
    ei 4 työpöytää kovin paljon ole. Enemmän vaikuttaa jos useita firefox-ikunoita auki ja monissa pyörii joku flash animaatio ym...
     
  11. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Kernel 2.6.24-x sisältää tärkeitä tietoturvaominaisuuksia, joten vanhaa kerneliä ei pidä suositella käytettäväksi.
     
  12. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Ja mitähän ne mahtaa olla? Kyllä niitä bugeja ym korjataan jatkuvasti. Ja on niitä uudempiakin kerneleitä. Mutta jos käyttää jotain kernelin ulkopuolisia ajureita, niin niistä ei välttämättä ole vielä sopivaa versiota. Ubuntun bugilistalla oli valituksia 2.6.24 kernelin äänikortin pätkimisestä ja muistakin virheistä. Ja ALSA kuuluu nykyään kerneliin. Voi sen ALSAN kääntää itsekin ja poistaa kernelin modulit, mutta ei onnistu aloittelijalta. Helpompi vaihtaa kerneliä.
     
  13. KingSpy

    KingSpy Regular member

    Joined:
    Dec 30, 2007
    Messages:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tuli vissiin tuosa yhtenä päivänä kerneliin jotain päivityksiä. Asensin päivitykset ja enään ei pätki musiikki. Yllättävän nopeasti ne korjaa noita bugeja.
     
  14. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Paikallinen käyttäjä saattoi saada root-oikeudet koneelle.
    Vanhoissa Debian/Ubuntu -kerneleissä tuota on paikattu, mutta
    en tiedä tarkkaan, mitkä versiot on korjattu.

    Nyt mennään Ubuntussa versiolla 2.6.24-16.18 tai 2.6.24-17.x Eli eiköhän tuollaisia pikku kosmeettisia ongelmia paikkailla aina uusilla versioilla. Nuo eivät siis ole kuitenkaan tietoturvaan liittyviä ongelmia.

    Valtaosa kernel-päivityksistä liittyy tietoturvaan, eikä niitä kovin usein päivitellä (Debian/Ubuntu). En siis suosittele vanhan kernel-version käyttöä muulloin kuin erityissyistä. Näistä mainittakoon vaikka kolmannen osapuolen laiteajureiden yhteensopivuus.
     
  15. lauritx

    lauritx Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2004
    Messages:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kde:ssa on ksysguard joka näytää prosessit. Sieltä olen löytänyt yleensä syypään jos kone tuntuu raskaalta. Gnomessa varmaan on vastaava
     

Share This Page