Ubuntun kanssa ongelmia (ominaisuuksia)

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Linon, Jun 16, 2005.

  1. Linon

    Linon Member

    Joined:
    Mar 9, 2005
    Messages:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Olen tähän keräillyt nyt tällaisen kasan ongelmia mihin olen tässä vajaan kuukauden aikana Ubuntussa törmännyt. Osa ongelmista on jopa senverran ikäviä, että välillä heikkona hetkenä tulee mieleen, jotta pitääkö sitä alentua ettimään jostain laatikon pohjalta se windows xp:n asennuslevy. Nyt muutaman viikon ajan on olleet molemmat koneeni windows-vapaita. :)

    Ongelmat voi olla tosiaankin aika n00b-ongemia, mutta olisin kuitenkin kiitollinen vastauksista. Ja varsinkin jos saisin ongelmat ratkaistuksi! :)

    Ensinnäkin ihan tällainen Ubuntun ohjelmien ulkoasuun liittyvä seikka, eli ohjelmissa XMMS, MPlayer, Xine ja Xcdroast (ainakin näissä) on jostain syystä valikkojen tekstit muuttuneet tosi pieniksi! Syytä en tiedä ja sama homma on molemmilla koneillani (pöytäkone ja läppäri)

    Sitten, kun avaa Sijainnit-valikosta vaikka kotihakemiston, niin miten tämän avautuvan ikkunan saa avautumaan aina suurempana (esim koko ruudulla) ja miten sen saa säädettyä niin ettei se avaa uutta kansiota aina uuteen ikkunaan, joka yleensä avautuu toiselle puolelle työpöytää. Sitä välillä vähän turhautuu kun hiirellä jahtaa ikkunaa vaikka näytön reso ei olekkaan kuin 1280x1024.
    -Sain ongelman osittain ratkaistua kun avaan tiedostonhallinnan komennolla nautilus --no-desktop --browser %U , mutta olis mukava jos tuosta sijainnit-valikostakin avautuisi koko ruudulle.

    Sitten, miten Firefoxissa saa Flasheihin äänet? Kuva näkyy, mutta äänet ei toimi.

    Minulla on pöytäkoneessa Hercules Fortissimo II (Cirrus Logic-piiri) äänikortti, joka on ollut ongelmallinen jokaisen kokeilemani distron kanssa. Mikäli äänet saa toimimaan, niin volume koneella pitää olla hyvin hiljaisella ettei ääni ala särisemään.
    Äänet tulee Yamahan kotiteatterivahvistimen kautta.
    Särinän sain poistettua sillä, että otin Xmms, Xine ja Mplayer -ohjelmissa Alsan käyttöön ja laitoin laitteeksi hw:0,2 , jolloin ääni kulkee optisen kaapelin kautta (pcm). Tässä vaan ainut huono puoli on, ettei minkään muun ohjelman äänet enää kuulu tämän jälkeen kun jotakin noista käyttää. PCM jää päälle eikä enää lähetä normaali rca-lähtöjen kautta. Nyt tosin kun käynnistin koneen, ei ääniä kuulu millään ohjelmalla vaikka säädöt on samat, mitkä viimeksi kun kone oli käynnissä. Vahvistin kyllä tunnistaa että koneelta tulee pcm-signaalia.

    Tässä tämmöisiä näin ensihätään. En tässä viestissä vielä edes kehtaa alkaa ruikuttamaan kannettavan muistikortinlukijasta, wlanista ja bluetoothista jotka ei toimi... :/

    Mutta kiitos jos jaksatte lukea tämän läpi ja suurkiitos jos vielä vastata kehtaatte! :)

    EDIT: typoja 0
    PS: Otsikon muuttaminen jäi kesken kun painoin vahingossa enteriä kesken muokkauksen, tämä selittää typerän otsikon.
     
    Last edited: Jun 16, 2005
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Aika paljon kysymyksiä, joihin löytyisi ratkaisu lukemalla ohjeistusta :(

    Avaa ikkuna ja ALT-F8 ja kasvattamalla avautuvaa ikkunaa sen kokoiseksi kuin haluat.
    Seuraavalla kerralla ko. ikkuna aukeaa kuten edellisellä kerralla se on avattu.
    Löytyy myös ko. ikkunan yläpalkista painamalla hiirulaisen oikeaa korvaa "Muuta kokoa ALT-F8"...


    Paina shift:iä avatessasi uutta hakemistoa.

    Huom. nämäkin ohjeet löytyvät tutustumalla Gnomen ominaisuuksiin...
    En yleensä käytä Gnomea, joten uutta nämä olivat minullekin. Tuollaiset eivät tosin ole minulle mitään ongelmia.

    Tuskin maltan odottaa...
     
  3. Linon

    Linon Member

    Joined:
    Mar 9, 2005
    Messages:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Varmasti löytyykin! Ubuntuguidea ja Ubuntuforumsia olen lueskellutkin, sekä muita linux-sivustoja, että googlea olen kuluttanut, mutten ilmeisesti vielä tarpeeksi.

    Näihin sainkin jo muualta vaihtoehtoisen ratkaisun, eli Järjestelmä -> Asetukset -> Tiedostonhallinta -> Toiminta ja tänne valinta kohtaan Avaa aina selainikkunoissa.

    Tämä ratkesi https://wiki.ubuntu.com/Gtk1Fonts ohjeen mukaan. (paitsi Xinen suhteen)

    Ääniongelmiin löytyi jotain mahdollista apua osoitteesta http://www.pasiruhanen.net/dmix-ohje En ole tosin vielä testannut.

    No sepä mukava että vallan hypit riemusta odotellessasi päästä ratkomaan noita ongelmia! :p
    Kiitos kuitenkin vastauksesta! :)

    EDIT: typo...
     
    Last edited: Jun 16, 2005

Share This Page