ubuntun poistaminen!

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by schnappi, Jul 30, 2007.

  1. schnappi

    schnappi Guest

    Moi miten poistaa ubuntu koneelta jossa on myös XP pro?
     
  2. bjdj89

    bjdj89 Regular member

    Joined:
    Nov 22, 2005
    Messages:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Asiasta on kyllä keskusteltu jonkin verran joten eiköhän hakua käyttämällä löydy vastauksia jonkin verran.
     
  3. schnappi

    schnappi Guest

    mitäs ku mulla levy hallinnassa näkyy winukan osio ja sitten tyhjä osio joka on n. 20Gt ja se on tyhjä? eli onko tuo tyhjä sitten se linuxin osio? vai onko sillä joku asennus homma jota ei näy winukassa.

    eli linuxille en ole asentan mitään hommia eli ei sen osioissa pitäisi muuta ollakkaan kuin asennus tiedostot mutta miten poistaa ne kun ei levyhallinnassa näy vai onko se tuo ns. tyhjä osio?
     
  4. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Se on tuo tyhjä osio, jota windows ei osaa lukea. Helpoin tapa poistaa tuo linux on uudelleenkirjoittaa mbr xp:n asennuscd:llä (fixmbr) ja formatoida tuo osio windowsin levyasemaksi, ohjeet siihen löytyy www.ubuntuforums.org:sta englanninkielisenä, täältä foorumeilta tai googlettamalla.
     
  5. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Ubuntun poisto poistaa myös käynnistyslataajan eli Ubuntun poiston jälkeen pitää olla XP:n asennus levy käsillä!!
     
  6. schnappi

    schnappi Guest

    noniin olin tossa viikon poissa ja taas koneen kimpussa. eli nyt tein ton uudelleenkirjoituksen ja se onnistui. ja sitten poistin osion jossa linux on. mutta en ole bootannu konetta kun en tiedä että pitääkö mun nyt tehä se linuxin osio winukan osioksi vai sitten vasta kun olen osion poiston jälkeen buutannu?

    ja miten sen osion teen? meneekö se siellä levyhallinnassa silleen että se varaamattoman osion päällä klikkaa oikeaa ja sitten sieltä uusi osio?
    ja jos tolleen niin otanko jatko-osio vai ensisijainen osio??

    kiitos!
     
  7. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Eli teit ton fixmbr:n ja windows buuttaa normaalisti? Tuo linux-osio on nyt irti järjestelmästä ja voit tehdä mitä sille haluat. Voit halutessasi palauttaa vanhan systeemin ennalleen suurentamalla jollain live-linuxilla tuon c-aseman kokoa tai voit lisätä osion kuvailemallasi tavalla windowsissa. Primääriosio kannattaa tehdä, helpottaa osioiden muokkaamista tulevaisuudessa.
     
  8. schnappi

    schnappi Guest

    joo eli tein ton fixmbr:än ja winukka buuttaa itekseen normaalisti...

    onko tuo primääri osio se jatko osio? ja teenkö sen nyt vai vasta uuden buutin jälkeen? (uusi buutti tarkoittaa sen jälkeistä re boottia kun linux osio on poistettu :D)
     
  9. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Eipä siinä tarvitse buuttailla, kun windows ei sitä osiota tunnista, se ei ole käytössä kuten windowsin tunnistamat osiot. Uusi osio vaan, primääri eli ensisijainen osio. Jatko-osiot ovat olemassa koska yhdelle levylle saa mahdutettua vain 4 primääriosiota. Jatko-osio on primääriosio jonka sisälle voi luoda uusia osioita.

    edit: Kai muuten varmuuskopiot on otettu? Ei olisi ensimmäinen kerta kun osioinnin kanssa pelleillessä järjestelmä herjaa ettei osiotaulua löydy buutatessa.
     
    Last edited: Aug 5, 2007
  10. schnappi

    schnappi Guest

    noo ei varmuuskopioita ole :D eli mistä kannattaisi varmuuskopiot ottaa?

    EDIT: ja jotain apua miten/miksi/millä niitä varmuuskopioita tehdään ja poltetaanko levylle vai miten? ei ole aikaisempaa kokemusta asiasta :D
     
    Last edited by a moderator: Aug 5, 2007
  11. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Riippuu paljon tärkeää dataa on. Toiselle sisäiselle kovalevylle jos on, tai ulkoiselle usb-levylle. Paras noin tiedon säilymisen kannalta olisi nopea serverikone jossain muussa tilassa. Jos 4.5 gigaa riittää, tallentava dvd on hyvä väliaikaisratkaisu.
     
  12. schnappi

    schnappi Guest

    ok. eli kyllä tuo DVD mulle riittää :D eli nyt teen vaan varmuuskopion neron kanssa? ja sitten teen tosta sen osion vaan. onko muuten kuinka suuri osa menny pieleen noista uudelleen osioinneista?


    vai toimiiko samalla tavalla jos teen vaan normaali levyn, koska toi varmuuskopionti suurentaa noita tiedostoja aika lailla?
     
    Last edited by a moderator: Aug 5, 2007
  13. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Epäonnistunut osion luominen.. todennäköisyys aika lähelle nollaa :). Osioiden koon suurentaminen ja muu osiotaulun räikeä muuttaminen epäonnistuu taas todennäköisemmin. Itse en uskaltaisi osioida ilman varmuuskopioita, tärkeimmät tiedostot vaan talteen. Windowsin asentaa nopeasti uudelleen, mutta gradu on ikävä kirjoittaa uudelleen.
     
  14. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Itse olen saanut levyn sekaisin partion magic ohjelmalla, XP:n levyn hallinnalla, linuxin asennus-ohjelmalla (aikoinaan paha bugi Mandrivan/SuSE 2.6 kernelissä), formatoinut väärän levyn (taas joku ihme bugi. komento oli kyllä oikein, mutta silti toinen levy formatoitui..), ja on vielä ihan omiakin kämmejä tullut tehtyä.

    Ja minusta XP:n uudelleen asentaminen on työläs operaatio. Samoin tiedostojen pelastaminen sotketulta levyltä. Jotain 30 000 kuvan kokoelma on eri asia kuin jokunen dokumetti.

    edit pari typoa
     
    Last edited: Aug 6, 2007

Share This Page