Ulkoisen kiintolevyn automaattinen sammutus

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by bjdj89, Jul 23, 2007.

  1. bjdj89

    bjdj89 Regular member

    Joined:
    Nov 22, 2005
    Messages:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olen jo tässä jonkin aikaa pohdiskellut onnistuisiko tuon ulkoisen kiintolevyn sammutus koneen sammutuksen yhteydessä. Kyseisessä kiintolevyssä tämä ominaisuus pitäisi olla ja olen kytkenyt kiintolevyn takana olevan sammutukseen liittyvän napin kohtaan "Automatic". Toinen vaihtoehto olisi siis se "Manual". Windows XP:n puolella tuo ominaisuus joskus aikoinaan toimi mainiosti ( Nykyisin en enää käytä Windowsia ), mutta tulihan siinä ulkoisen kiintolevyn mukana kyllä jotain apuohjelmia, vaikka kiintolevy sammuikin aina juuri sillä hetkellä kun konekkin. Joten kysyisinkin onko mahdollista myös Ubuntu Feisty Fawnin puolella saada toimimaan tämä ominaisuus? Olen myös pohtinut sitä minkä vuoksi optinen hiirikin tuntuu jäävän päälle koneen sammutuksen jälkeen.

    Ulkoinen kiintolevy saa virtansa pistorasiasta eikä USB:n kautta, vaikka tieto taas siirtyykin USB:n kautta. Hiiri on kytketty tavalliseen P/s2-paikkaan. Vielä lopuksi lisätietoja kiintolevyyn liittyen: http://www.buffalo-technology.com/products/external-drives/drivestation/drivestation/

    Pahoitteluni sekavasta viestistä ja kiitos vastauksista etukäteen. :)
     
  2. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    hdparm voi auttaa. Miten sitten toimii USB levyillä en tiedä. Itse käytän sitä hidastamaan DVD asemaa (toimii hiljaisemmin) ja nukuttaa kovalevyt, jos 30 min ei ole käyttöä.

    Hiirestä en osaa sanoa. Kestää tietty aikansa kunnes jännite katoaa koneesta. Ja virrathan katoaa kokonaan vasta kun otat tökkelin irti seinästä. Oma optinen on langaton ja toimii aika pitkään akuilla. Luontoa pitää säästää.
     
    Last edited: Jul 24, 2007
  3. SlaMina

    SlaMina Member

    Joined:
    Apr 23, 2006
    Messages:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Mulla on ainaki biosissa semmonen säätö että hiiren ja näppikseen saa jätettyä virrat päälle vaikka koneen sammuttaaki.
     
  4. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Eihän se kone herää nukuksista, jos ei ole yhtään virtaa :) Koneen voi sammuttaa niin monella tavalla. Lepotila on kätevä, jos haluaa koneen nopeamin henkiin vaikka hiirtä heiluttamalla (silloin muistin sisältö pistetään levylle talteen). Ja säästää virtaa.
     
  5. Miitti

    Miitti Regular member

    Joined:
    Feb 11, 2005
    Messages:
    1,610
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Eihän lepotila hiirtä heilauttamalla lähde pois, siinähän pitää painaa virtanappia.
     
  6. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Mulla voi biossissa säätää esim hiiri tai joku näppäin herättämään koneen. Mutta kun oli kissa hoidossa piti ottaa ko ominaisuus pois päältä :) Normaalisti en juuri sammuta konetta - ei jaksa odottaa käynnistystä.
     
  7. core2

    core2 Regular member

    Joined:
    May 30, 2007
    Messages:
    1,116
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Useissa bios merkeissä,on tämä niinsanottu hotkey
    toiminta.Mutta ei läheskään kaikissa.Joten se kenellä
    tää on voi bios:ista valita jonkun näppäimen kirjaimen,siis nappulan
    ja kone käynnistyy.Tämää nappula toimii niinkuin virta nappula.
    Usein myös hiirestä voi valita millä käynnistää.
     

Share This Page