Ulkoisen kovalevyn jakaminen verkossa

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by setuulikk, Mar 29, 2010.

  1. setuulikk

    setuulikk Regular member

    Joined:
    Apr 29, 2006
    Messages:
    133
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kotona on langaton verkko ja pitäisi jakaa omassa koneessani usbissa kiinni oleva ulkoinen kovalevyasema muiden kotikoneiden käyttöön.
    Tai siis on tukiasema ja kaikki kotikoneet käyttää sen laajakaistaa.
    Mutta ilmeisesti en ole varsinaisesti asentanut kotiverkkoa.

    Klikkasin hiiren oikealla sitä resurssienhallinnassa näkyvää External hard disk "kuvaketta" ja onnistuin jakamaan sen. Sitten menin toiselle koneelle ja yritin yhdistää verkkoasemaan M jolla nimellä sen jaoin.
    Niin pitkälle pääsen että toinen koneeni löytää tämän Isäntä-PC:n mutta sitten se kysyy käyttistä ja salasanaa. Siihen ei kelpaa mun tunnukset, eikä sen toisen koneen pääkäyttäjän tunnukset.
    Saisikohan apuja miten se jako pitäisi tehdä ja miten siltä toiselta koneelta noukkia jaettu levyasema? Pitäisikö luoda ensin erikseen kotiverkko/miten?
    Esim. verkkotulostinta pystymme kaikki käyttämään. Enää en tosin muista kuinka sen sain aikaan.
     
    Last edited: Mar 29, 2010
  2. Jake71

    Jake71 Regular member

    Joined:
    Nov 16, 2006
    Messages:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Hei! Mitkä käyttöjärjestelmät on koneissa? Koneissa pitää olla sama työryhmän nimi.
     
    Last edited: Mar 30, 2010
  3. setuulikk

    setuulikk Regular member

    Joined:
    Apr 29, 2006
    Messages:
    133
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
     
  4. setuulikk

    setuulikk Regular member

    Joined:
    Apr 29, 2006
    Messages:
    133
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Vista kaikissa koneissa. En ole nyt koneiden äärellä, mutta olenkohan edes osannut laittaa ne työryhmiin? Kuitenkin siitä mun koneelta näkyy niiden kahden muun koneen
    nimet. Myös ainakin toiselta koneelta näkyy mun koneen nimi, mutta kyselee käyttistä ja salasanaa. En tiedä mikä käyttäjätunnus ja salasana siihen pitää antaa. Ei huoli mun käyttistä, eikä sen tokan koneen käyttäjän käyttistä. Muuten näyttäisi että menee ihan oikein. Vai pitääkö se käyttis olla se mikä on siihen wlaniin? Sitä en edes kokeillut.
     
    Last edited: Mar 30, 2010
  5. setuulikk

    setuulikk Regular member

    Joined:
    Apr 29, 2006
    Messages:
    133
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    On siis Vistat ja kaikissa on sama työryhmän nimi.
    PItääkö Ohjauspaneeli/Verkko- ja jakamiskeskus-kohdassa olla kaikki palvelut käytössä?
    Tällä hetkellä käytössä ovat muut, paitsi "julkinen kansion jakaminen" ja "salasanalla suojattu jakaminen". Poistin ne käytöstä kokeeksi.
    Kun klikkaan siellä Verkkoa, näen ne kaksi muuta konetta ja tämän oman koneeni.
    Tuplaklikatessani niitä kahta muuta konetta ruudulla, tulee kirjautumisruutu jolla pitäisi kirjautua koneelle.
    En vain tosiaan tiedä mitä käyttäjätunnusta ja salasanaa tuohon laittaisin. Kokeilimme laittaa sinne pojan oman koneensa käyttäjätunnuksen ja salasanan, mutta ei päästänyt sisään.
    Omaa konetta tuplaklikatessa aukeaa jaetut resurssit,myös tuo ulkoinen kovalevy näkyy siinä. Näkyy siinä myös Users, vaikka en ole jakanut niitä tämän koneen käyttäjiä.
    Tosin olen omalla koneellani myös Järjestelmänvalvoja, johtuuko siitä sitten että ne näkyy.
    Ei kai mun pidä jakaa oman koneeni C-asemaa????
    Tuntuu että ei onnistu tuo ulkoisen kovalevyn jakaminen....
     
    Last edited: Mar 30, 2010
  6. GLSii

    GLSii Regular member

    Joined:
    Jul 23, 2007
    Messages:
    188
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Käyttäjätunnus/salasana ongelma pitäisi ratketa sillä, kun luot kummallekin koneelle identtiset käyttäjätilit, mukaanlukien salasanat (ei saa olla tyhjä). Elikkä Kone #1:llä on silloin myös Kone #2:n käyttäjän tili - ja sama toisinpäin.
     

Share This Page