Ongelmani on ulkoisen levyaseman kirjain merkkiin liittyvä ongelma. Käyttis win8. Eli telakoidussa läppärissä on ulkoinen levyasema jonka kirjain on 'E'. Kuitenkin joskus läppäri vaihtaa levyaseman merkin 'F' -kirjaimeksi, yleensä silloin kun laitan koneen sleep tilaan. Ongelmani on se, että olen asentanut joitain ohjelmia ulkoiselle levyasemalla ja kun levyasema vaihtuu 'F' kirjaimeksi näitä ohjelmia ei voi suorittaa jotka on asennettu ulkoiselle kovalevyllä. Silloin pitää käydä vaihtamassa itse levyaseman kirjain takaisin 'E':ksi ja käynnistää kone uudelleen. Ilmeisesti windows lataa joitain käynnistämiseen vaadittavia tiedostoja 'E' asemalle kun tämä ongelma ilmenee. Onko kenelläkään antaa neuvoa miten voisin estää tämän ongelman syntymisen? Itselläniois pari tapaa, mutta en tiedä pystyykö niitä win8:lla tekemään: 1) voiko ulkoisen levyaseman 'jäädyttää' siten ettei käyttis pysty vaihtamaan sitä 2) voiko win8 käyttistä määrittää siten, että käyttää käynnistämistiedostoihin lataammiseen jotain muuta merkkiä kuin 'E' Kiitos,
Se on myöhäistä porata, kun maito on jo maassa... 1)-2) Vastaisen varalle ensitoimenpiteenä käyttiksen asentamisen jälkeen levynhallinnasta (diskmgmt.msc) muutetaan levyasemakirjaimet halutuiksi, ennen kuin ruvetaan asentelemaan mitään... Ainakin CD/DVD/BD-asematunnus on hyvä muuttaa Z: ja tikut/ulkoiset asemat joksikin muuksi. Näin ne tunnukset pysyvät, eikä uusien lisääminen sekoita.. T: Vesku
Juu, levynhallinnassa asematunnusten (siis noiden kirjainten) vaihtaminen ja lukitseminen on helppoa, itsekin olen noita vekslaillut vapaasti. Asematunnuksen vaihto ei vaadi edes aseman formatointia, riittää kun menee levynhallinnassa kyseisen aseman kohdalle ja muuttaa sen tunnukset hiiren oikealla napilla. Koko asemapuun sörkkimiseen kuluu yleensä muutama minuutti, kun levynhallinta vaihtaa asemien tunnukset. Ainoa osio jota en suosittele sörkittäväksi on aktiivinen järjestelmäosio(yleensä asematunnuksella C), Windows voi mennä sekaisin jos tämän osion asematunnus muuttuu. Samoin uudempien käyttisten käynnistysosion (semmoinen 100Mt rääpäle) ja mahdollisten varmuuskopiointiin käytettyjen asemien tunnuksia en suosittele vaihtamaan.