Ulkomailta ostaminen ja PayPal maksuvälineenä

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by Croft, Jul 10, 2011.

1. Croft

Croft Guest

Hei!

Olen vähän pihalla näistä asioista, ulkomailta ostamisesta ja PayPalin käytöstä maksuvälineenä. :) PayPal-tilin onnistuin aikoinaan vaivoin luomaan vaikka kielitaitoa ei melkein ole, onnistuneesti olen myös saanut ostettua jotain melkein turhaa virtuaalista. Itsehän en ole siirtänyt yhtään mitään PayPal-tilille, vaan tuloja tulee ihan muualta. Summaa onkin nyt kertynyt hyvin ja olisin halukas kokeilemaan ulkomailta ostamista (houkuttelevien hintojen vuoksi), en ole siis koskaan aiemmin ostanut mitään ulkomailta (jos Huuto.net:n kautta tehtyjä kauppoja ei lasketa). Arastelen vain kun mielessä pyörii jotkut piilokulut ja toimituskulut on hukassa.

Onko se tosiaan niin yksinkertaista PayPalilla ostettaessa, että syötetään vain PayPal-tunnukset ja se on siinä, että osoitetiedot hakeutuu PayPal-tililtä ja summakin veloitetaan automaattisesti?

Tarkoituksena olisi ostaa pientä, ei mitään suurta, pääasiassa kirjeisiin mahtuvaa. Keräilen esimerkiksi kaikenlaisia kivoja vimpaimia (gadgetit, enkä tarkoita tietokoneita) ja löysin äskettäin sivuston http://www.dealextreme.com/ jossa on otsikkonsa mukaisesti hyviä gadgeteja halpaan hintaan. Palvelu vaikuttaa luotettavalta, selkeältä ja helpolta, tuotteet hyvin kategorioitu, harvinaisen hyvä arviointijärjestelmä käyttäjille, eurohinnatkin näkyvillä selkeästi. Tuotteissa lukee "free shipping" eli ilmainen toimitus, onko tällaiset toimitukset yleensä maailmanlaajuisia, onko ilmainen Suomeenkin? Selvästi alempaan hintaan on vempeleitä (laajalti alle kahden euron, Suomessa hinnat varmasti vähintään 7 euroa) ja vieläpä laadukkaampiakin! Itsellä on hajonnut moni... oikeastaan kaikki Suomessa ostetut gadgetit (ainakin paristolliset suoraan sanoen kertakäyttöiset), hinnatkin on vieläpä selvästi olleet riistoa verrattuna laatuun ja mitä vaikkapa Deal Extreme tarjoaa.

Eli jos ostaisin vaikka jonkun tuotteen jossa lukee "Free shipping" hintaan 1,70 €, niin tulisiko se sitten maksamaan 1,70 € vai, ja tuote tulisi postista? -Entä jos kuitenkin tulisi toimituskulut, niin millaiset ne olisi arviolta verrattuna Suomen postin toimituskuluihin?

Last edited by a moderator: Jul 10, 2011
  2. repino

repino Regular member

Trophy Points:
    26
    Olen käyttäänyt Paypalia runsaasti ja se on nopein tapa maksaa ostoksia. Myyjä ilmoittaa tilauksesta välittömästi, että se on maksettu.Käytän paypalissa myös suoraa visa debit liitäntää. Eli olen liittänyt visa-kortin siihen. Luottokorttitietoja en käytä missään. Turvallisin tapa on kaiketi, siirtää paypal tilille tietty määrä rahaa, mistä ostokset maksetaan. Millä paypal tienaa, että kurssi on 2-3 sentiiä huonompi kuin virallinen kurssi. Muita kuluja sen käytöstä ei tule.
    Eu-alueella olen maksanut myös SEPA-järjestelmällä.
    Mitä kirjoitit lopuksi, näin se on.

3. vps358

vps358 Active member

Trophy Points:
    93
    Tuskin, kyllä sieltä pitäisi löytyä toimitusehdot ihan muuallekin, kuin jenkkilään, vai mikä tuon kaupan kotimaa on....
    Näkyy olevan ihan ehtaa "Made in Honkong" kamaa...

T: Vesku

4. Croft

Croft Guest

Käsitinkö tästä tekstistä oikein että toimitus on todella ilmainen? En löydä muuta sisältöä aiheesta. =/

5. repino

repino Regular member

Trophy Points:
    26
    Minulle on tullut kymmenittäin paketteja DX:ltä, ja ei niistä mitään rahti tai toimituskuluja ole koskaan tullut. Ja joskus tullut ihan pikkutavaraa. Ja lähettävät erikseen jos alihankkija ei ole ajoissa voinut toimittaa.
    Pienenä näpäytyksenä voisin sanoa Kiina-tavaran arvostelijoille, että joku aika sitten sain todella hyvät valokuvaajan tai muuhun käyttöön liivit kympillä ja lukemattomia ihan kelpo tuotteita sieltä ja voisin sanoa, että samaa made in China kamaa täällä ostaa kaikki, eivät vaan välttämättä ymmärrä, että ne on tehty Kiinassa. Eikä ole turhia välikäsiä, jotka nostavat hinnat.
    Tuntuu joskus ihmeeliseltä, että jos lähetän Suomessa paketin, niin heti postikulut on kympin tai enemmän.

Last edited: Jul 10, 2011
  6. Viljis

Viljis Regular member

Trophy Points:
    48
    DX:ää suosittelen, paketti tulee aina joskus, nopeimmillaan 2 viikossa, kauimmillaan voi mennä 1-2 kuukautta esim. syksyllä ja jouluna.

DX:llä ei ole postikuluja ollenkaan, heillä on sopimus postien kanssa, mutta prioriteetti on lähellä nollaa, siksi joskus saattaa jäädä jumittamaan chinapostiin/hongkongpostiin.

Samantapaisia on mm. focalprice, buyincoins (näistäkin hyviä kokemuksia)

Last edited: Jul 10, 2011
  7. Croft

Croft Guest

Kiitos paljon kummallekin edelliselle vastaajalle, kiitos vinkeistä Viljis!

Paljon olisi toimituskulut verrattuna Suomen hintoihin jos ostaisi jostain palvelusta esim. DVD-kokoisen tuotteen?

Ostettaessa PayPalilla, eikö mahdollisen toimituskulun pitäisi tulla selville ostovaiheessa?
    Eihän yritykset voi veloittaa PayPal-ostoista jälkikäteen lisämaksua, vai voivatko?

P.S. Huomasin vasta DealExtremen otsikon kokonaisena kun olin lisäämässä suosikkeihin että siinähän se lukee:

"Cool Gadgets at the Right Price - Worldwide Free Shipping - DealExtreme" -Ehe... :D

8. Croft

Croft Guest

Totta! En näe järkeä tuhlata Suomessa vähiä varoja vastaavaan jopa laaduttomampaan tuotteeseen josta myyjä pyytää selvää ylihintaa, kun vielä lasketaan mukaan toimituskulut mitkä on jopa isommat kuin koko gadgetin hinta!

9. repino

repino Regular member

Trophy Points:
    26
    Jenkit on rusakoineet homman todella kalliisiin toimituskuluihin, ostaisin sieltäkin vaikka mitä. Rahtitaksat on vaan hirveitä.
    Olen laskenut leikkiä sillä, että kun iso kone lentää ylitse, että taas on paketti tulossa idästä. (lentoreitti menee suoraan ylitse Euroopan eri kentille.)
    Esimerkki palvelusta: Eräs lähetys(3 läppärin laturia) katosi matkalle, niin Kiinasta ilmoitettiin siitä ja kysyivät mitä tehdään. Kerroin, lähettäkää uudet, olen kärsivällinen. Ja lähettivät hienon kellon pikapostina mulle kuin anteeksipyyntönä.
    Näin pitäis asiakas pitää tyytyväisenä.
    Olisikohan Suomessa palvelualan toimijoille jotain oppimista heiltä.

Last edited: Jul 12, 2011
  10. verkkos

verkkos Guest

Olen myös tilaillut useaan otteeseen Kiinalaisista verkkokaupoista. DealExtreme ja useat muutkin verkkokaupat tosiaan toimittavat tavaraa Suomeen ilman postikuluja. Minulla ei ole ainakaan vielä kertaakaan ollut tilauksissa mitään ongelmaa.

Huomioikaa kuitenkin EU:n veroalueen ulkopuolelta tilattaessa, että yli 45.50 euron tilauksesta menee arvonlisävero. Ja jos tilauksen arvo on yli 150 euroa menee myös tullimaksu. Näistä hintarajoista ei yleensä kuitenkaan ole haittaa, sillä tavaraa voi tilata useilla eri tilauksilla, koska postikuluja ei mene.

11. repino

repino Regular member

Trophy Points:
    26
    Logistisesti ajatellen välikädet jäävät pois.
    Esim. ALSO, sveitsiläinen firma joka toimittaa tavaraa joka puolelle, nauttii pienelläkin prosentilla paljon.
    Samat tuotteet, oli brändi mikä tahansa.
    Tää on vanha juttu, tehdään jossakin Aasian maissa ja pistetään joku länsimainen logo ja hinta kohoaa taivaisiin. Jos minä moralisoisin niin ei se ihan oikein ole
    Jotenkin olen ajatellut sitä, että Kiinan valtio tukee rahtiliikennettä, sillä niin paljon isoja rahtikoneita lentää ylitse jatkuvasti.
    Eikö ihmiset tajua, että siellä tehdään lähes kaikki.
    Sitten leikitään täällä niin vihreää. Tärkeintä on että on monimuotoista, mutta eikös tään pitäs olla globaalia.
    Uskonto tiettyyn asiaan tarkoittaa vain vallan halua.
    Eikös niitä tekopyhiä ole ollut ennenkin.

Last edited: Sep 6, 2011

Share This Page