Elikkäs halajaisin välttämättä saada käyttiksen ulkoselle kovolle, normaalistihan sitä ei voi suoraan ajaa sinne, tiesin etukäteen että mitä tulee käymään, mutta oli pakko kokeilla: Eli mulla on semmone buffalon 250gb usb taskukokone kovo. Avasin koko härpäkkeen, ja sisältä löytyi tietenkin itse kovo. Kovossa oli tietenkin sata ja virta liitännät, ja siihen oli "väliin" tunkastu ikäänkuin adapteri joka vei sen sata ja virta paikan joka sitten muodosti tämän yksittäisen mini usb paikan. Noh vetäsin sen adapterin irti ja tungin sitten tietokoneesta sata- sekä virtapiuhan kiinni. Tämän jälkeen ajoin windows 7 kovolle. Noh käyttis toimii ihan normaalsti kun sitä pitää normista koneen sisällä Sata:ssa. Mutta yllätyksenähän se ei tullut että kun sen adapterin laittaa takas ja laittaa usb:hen kiinni sen kovon niin ei rullaa. Näin tein ja laitoin biossista käynnistyksen ulkoiselta asemalta. Kun koneen laittaa päälle, niin kaikki menee normisti siihen kohtaan kun alkaa ladata windowsia, se lataa sitä ehkä sekunnin tai kaksi, sitten iskee blue screen ja kone käynnistyy uudestaan. Tämän jälkeen kone tarjosi vian selvittämistä, kone sitte raksutti jonkin aikaa ja haki jotain, sitten tuli ne vika ilmoitukset, joita windows ei itse pystynyt korjaamaan, yksi kohta taisi olla jostain ajureista. Kysymykseni siis koskee, että onko mitenkään mahdollista saada tuo toimimaan niin että käynnistän windows 7:an usb:n kautta. Jos on mahdollista, niin miten pitäisi menetellä, mitäs tälle koneelle pitäs tehä ?
En usko että tuo kone tulee koskaan ymmärtämään että käyttis sijaitsee usb-portissa olevalla kovolla. Tuo käynnistys ulkoiselta asemalta meinaa että se asennetaan ulkoiselta asemalta. Suosittelen unohtamaan koko homman, jo latausaikojenkin vuoksi. EDIT: oho olen näemmä aikaani jäljessä ja linuxilta tuo homma onnistuu. Tosin windowsia yhtään tuntien, et saa siitä kun harmaita hiuksia
En ole itse kokeillut, mutta kyllä monet väittävät saaneensa toimimaankin ulkoiselta levyltä Windowsin buuttin. Ks. vaikka http://www.ngine.de/article/id/8
Olen itse onnistunut tuossa. Tosin ihan typerä operaatio oli kun on niin hemmetin hidas käynnistymään ja käyttökin on hidasta (käynnistykseen meni ~10 minuuttia ja käyttöjärjestelmä jäätyi vähäksi aikaa usein). Windows asennuslevystä pitää muokata paria tiedostoa ja kopioida USB-ajureita vähän eri paikkaan niin USB-kovolle asennus onnistuu ongelmitta (kuten wipe näemmä jo olikin vastannut). Windows pitää kuitenkin sitten ASENTAA sinne USB-kovolle, eikä ottaa USB-kovoa pois kotelosta, asentaa normaalisti IDE/SATA-liittimen kautta ja sitten tökätä koteloonsa takaisin. Niin se ei tule toimimaan. Muut käyttöjärjestelmät toimivat noilta USB-muisteilta paljon paremmin. Netbookkiin pistin Ubuntun SDHC-kortille ja se toimii sieltä erittäin hyvin.