Kävi semmonen vahinko ku poistin vahingos Sound Maxin koneelta ku kone käski poistaa turhia ohjelmia ja poistin vahingos Sound Maxin. Nyt sit ei kuulu mitään ääntä. Mitä mun pitäis tehdä nyt?
Mitä muuta vois ees keksiä kuin, että asentaisit ohjelman uudestaan? Googleen laita äänipiirin valmistaja/merkki + soundmax + download lataa asennuspaketti ja asenna. Mietin vain, että koska et tätä tajunnut (tai mistä minä tiedän, et ainakaan ole antanut ymmärtää) niin miten tajusit tulla tänne Afterdawniin?
No yksi helppo ratkaisu on, että palautat järjestelmän aikaan, jolloin et ollut poistanut sound maxia... Onnistuuko?
En usko että windowsin järjestelmänpalautus pystyy palauttamaan kaikkia poistettuja tiedostoja. Tietääkseni se on vain järjestelmän tiedostojen ja rekisterin backup. Äänipiiri on emolevyyn integroitu äänikortti, joka on yleensä Realtek:n valmistama, mutta ei sitä aina tiedä. Vois kokeilla jos se löytys laitehallinnasta: Oma Tietokone napsauta oikealla hiirennapilla -> Hallitse -> Laitehallinta (vasemmalta) -> Ääni- ja peliohjaimet (oikealta). Tuolta pitäs löytyä jonkin sortin äänilaite, siellä voi olla mediaohjainta ja pakkauksenhallintaa ym. roinaa, mutta esim. minulta löytyy sieltä Realtek AC'97 Audio (joka on siis äänikortti), minulla ei siis muissa kohdissa ole mitään merkkiä. Sinullakin se voi olla jotenkin näin. Myös jos saat jostain kaivettua emolevyn merkin/mallin niin sen avulla voi netistä ettiä, mikä äänipiiri siinä on.
Järjestelmän palauttaminen ei korjaa SoundMaxia. Sinun täytyy saada asennettua ne uudet ajurit koneelle. Eli kaiva nyt vain sitä laitehallintaa ja selvitä äänipiirin valmistaja/malli ja sen mukaan laitat googleen hakusanan ja lataat asennuspaketin.
Oisko tästä apua. Minulla tuosta löytyy tuo Realtec AC'97 Audio, joka kertoo että on realtekin valmistamasta tuotteesta kyse. Tarkempia tietoja löytyy kaksoisnapsauttamalla. Toisaalta voi olla mahdollista ettei koko äänipiiriä sieltä löydy, koska windows ei tunnista sitä. Silloin sinun pitäisi kaivaa emolevyn malli ja sen perusteella voidaan etsiä sen sisältämä äänipiiri.
Sama juttu minulla. Menin vahingossa poistamaan soundmaxin. Eikä minulla ole hajuakaan mikä äänikortti minulla on. Olen kokeillut monia ajureita, mutta mikään ei ole toiminut,... Ja minulla ei lue tuolla laitehallinnassa mtn äänikorttia, ja kyllä olen katsonut monesta, ja kyllä tarkkaan. Onko mitään keinoa miten saisin äänet takaisin kokeilematta kaikkia mahollisia ajureita?
Tuossa ylempänä kerroin jo, että emolevyn tiedot esiin ja sitä kautta äänipiirin tiedot ja sopiva ajuri. Ellei sitten ole erillinen äänikortti. Se selviää kattomalla koneen taakse ja tarkistamalla tuleeko plugien paikat (siis reijät mihin esim. kajarit tai mikki menee) emolevyltä vai erilliseltä kortilta, ja tämän taas saa selville siitä jos plugit on ryhmitetty keskivaiheille samalle alueelle kuin esim emolevyn USB-portit tai verkkopiuhan paikka vai onko ne alempana rivissä ja ne tulee semmosesta raosta. Emolevyn tietoja löytyy mm. SIW-ohjelmalla: Lataa tästä, avaa (tätä ei asenneta), vasemmalta Hardware -> Motherboard ja oikealta löytyy tietoa. Minulla lukee: Tai sit suoraan äänikorttia, mikäli se sattus löytymään: Hardware -> PCI -> oikealta Class type -kohdasta audio device.