Upuntun asennus propleema

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Silliii, May 12, 2008.

  1. Silliii

    Silliii Member

    Joined:
    May 12, 2008
    Messages:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Elikkä ongelmani on jotta tälle tietokoneelle ei pysty asentamaan liinuksia. Olen tympääntynyt tähän vintoosaan (pelas toimivana jopa hurjat 31 päivää). Mutta kun yrittää asentaa liinuksia tietokone ei annan linuksin asentua. Koska tietokoneeni on varustettu semmoisella asemalla joka sisältää vintoosan asennuksen. Nyt olen miettinyt jotta uskallanko alustaa sen aseman tyhjäksi? Jotta saisin liinuksin laitettua? Vai käykö niin jotta kone ei enää sitte käynnistykkää enää. Te todennäköisesti tiedätte mitä mahdollisuuksia tässä on tehtävänä. Kiitoksia ny vastauksista etukäteen.

    ps. yritän tarkentaa asiaa jos on jotain kysyttävää asian tiimoilta
     
  2. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Jos livelätty pelittää hyvin, en näe syytä miksei asentuisikin ihan ok. Onko läppäri vai pöytäkone kyseessä? Läppärien tapauksessa voit selata vaikka seuraavaa sivustoa selvittääksesi miten toimii nykylinukseissa:

    https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam

    Voit myös yleensä valita asennuksessa windowsin osion pienentämisen ja linuxin asentamisen tämän perään, jos haluat säilyttää molemmat käyttöjärjestelmät. Tällöin migraatio- softat yleensä osaavat myös kaivella mm. firefoxin käyttäjäasetukset linuxiin vanhalta osiolta.
     
  3. Silliii

    Silliii Member

    Joined:
    May 12, 2008
    Messages:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kone on pöytäkone ja varustettu äkspeellä.

    Muuten mitä jos minä formatoisin koko höskän aivan perusteellisesti? Silloinhan se xp asennus moska katoaisi ja saisin asennella liinuksin. Pitääkö paikkansa?
     
    Last edited: May 13, 2008
  4. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Linux-jakelut tarvittaessa osiovat levyn uudelleen. Suosittelen kuitenkin jättämään vielä Windows XP:n ja asentamaan Linux-jakelusi XP:n rinnalle.
    Ubuntun asennus hallitsee NTFS-osion pienentämisen (oletuksena, että levyllä on tarpeeksi tilaa). Vapautuneeseen tilaan voit asentaa Ubuntun.
    Ubuntu automaattisesti (tai lupaa kysyen?) lisää Windowssin asennusvalikkoonsa, josta voi sitten valita.
    Ubuntu asennusohjeita: http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen
     
  5. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jos et ole ennen käyttänyt Linuxia, suosittelen jättämään Windows XP:n siihen rinnalle, ikäänkuin "varmuuden vuoksi". Sitten voit pikku hiljaa ajan kanssa vähentää Windows-käyttöä ja siirtyä jopa kokonaan Linuxiin.

    Tämä ohje perustuu omiin kokemuksiini. Minulla on melkein 5 vuotta vanha tietokone. Koska olen joutunut asentamaan XP:n uudelleen 5-6 kertaa sen sekoamisen ja myös kovalevyn rikkoutumisen vuoksi, kyllästymisasteeni on myös täyttynyt. Olen kuitenkin toistaiseksi säilyttänyt Windowsin muutamasta syystä. En saa toimimaan ikivanhaa Canon-skanneriani Linuxissa. En saa toimimaan mäkihyppypeliä Linuxissa. Ja joku muukin syy oli, ... en nyt muista. :)

    Tarvitsen siis Windowsia näistä käytännön syistä aina silloin tällöin, mutta vain pakon edessä, koska XP toimii todella hitaasti ja epävarmasti.

    Minun vanhassa koneessani on vain 40 gigan kovalevy. Olen sen osioinut niin, että Windowsilla on käytössä noin 25 gigaa ja Linux Ubuntulla noin 15 gigaa. Windowsin osio on NTFS-formatoitu ja Ubuntu-osio ext-3 muistaakseni. Lisäksi minulla on toinen kovalevy, 250 gigaa NTFS ja USB-kovalevy 160 gigaa FAT-16. Ubuntu Linuxin uudet versiot voivat nykyisin hyödyntää myös NTFS-osioita, joten voin käyttää myös niitä aivan samoin kuin Windows-puoleltakin.

    Pari asiaa kannattaa pitää mielessä, ennen kuin asentaa Linux Ubuntun XP:n rinnalle.

    - ota varmuuskopiot kaikista sinulle tärkeistä tiedostoista
    - jos lopputuloksena on kaksi käyttöjärjestelmää koneessa, pitää olla ensin asennettuna Windows ja sitten Linux, jotta koneeseen saa toimivan käynnistysjärjestelmän, minkä avulla voi aina valita, kumman järjestelmän haluaa käynnistää juuri sillä kertaa
    - Linux ei tarvitse hirmuisesti kovalevytilaa, 10 gigaa riittää aivan hyvin myös kaikille ohjelmille
    - Linuxin käyttö on niin erilaista kuin Windowsin, että täytyy hieman nähdä vaivaa perusasioiden opetteluun
    - Ubuntussa ohjelmien asennus, poisto ja päivitys on todella helppoa, mutta täysin erilaista kuin Windowsissa. Ohjelmat asennetaan pääsääntöisesti ns. "pakettivarastoista" joko "lisää-poista-sovelluksen" avulla tai synaptic-pakettienhallinnan avulla. Valittavissa on noin 24000 pakettia.
    - jos tulee ongelmia, netissä on paljon keskustelupalstoja, joista saa paljon paremmat vastaukset kuin Windows-ohjelmien virallisilta tukipalveluilta
    - kun olet tottunut hieman käyttämään Ubuntua, et enää halua siirtyä siitä pois takaisin hermoja koettelevaan Windowsiin
     
    Last edited: May 13, 2008
  6. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Ei muuta kuin windows veks ja linuxia koneeseen. Miksi noinkin moni suosittelee jättämään windowsin?

    Jos kerran kiinnostusta ja sitkeyttä löytyy opiskeluun niin linux vaan käyttöön. Voi olla että joku asia ei toimi heti ja helposti, vaan vaatii esimerkiksi muutaman illan säätämisen, niin mitä siitä. Moni ihminen pystyy elämään ilman tietokonettakin.

    Live cd:llä voi tosiaan testata miten rauta toimii. Jos raudan kanssa on ongelmia voi olla että ratkaisu ei löydy helposti. Kun rauta on linux yhteen sopivaa niin asiat yleensä saadaan toimimaan.
     
  7. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Kukin tyylillään. Koskapa Windowssin käyttö poikkeaa suuresti Linux-käytöstä, voi olla ihan hyvä yhä pitää kynsinhampain jo asennetusta järjestelmästä kiinni.
    On paljon syitä pitää Windows toimintakuntoisena ennenkuin on perehtynyt omaan Linux-jakeluunsa ja sen ominaisuuksiin.
    Tällaisia ovat mm. pelit ja leikit. Ja joissakin tapauksissa laitteet, joille ei ole - eikä tule - Linux-tukea.
     
  8. Silliii

    Silliii Member

    Joined:
    May 12, 2008
    Messages:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kyllä olen käytelly jonkin verran liinuksia ja se vaikutta ihan pätevältä. Mitä peleihin tulee niistä en enää oikee ole piitannut jotta ilman niitä pärjään mainiosti. Lisälaitteita kuten tulostinta ja semmoisia ei ole näin vanhassa koneessa (vm 2004). Veljeltä löytyy sitte vintoosaa tosta naapurihuoneesta jotta ei se maailmaa kaara, vaikkei vintoosaa löytyisikkään tästä koneesta. Mutta tämä vintoosa pistää nii raakasti vastaan linuksin asennuksessa. Se ei anna ees koittaa sitä seedeeltä vaikka pistää, sieltä boot cd homman kautta
     
  9. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Tuskin windowsia on tuosta ongelmasta syyttäminen, vaikka se moneen maailman epäkohtaan onkin syyllinen. :) . Oletko polttanut levyn imagena, ohjeita http://wiki.ubuntu-fi.org/Levykuva
     
  10. Silliii

    Silliii Member

    Joined:
    May 12, 2008
    Messages:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Joo nyt sain asennettua edes rinnan liinuksin. Tässähän se vika oli. En ollu polttanut tätä levykuvana ollenkaan levylle. Kiitos kovasti nyt kelpaa jonkin aikaa.
     
  11. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ei tuo asia ihan noin yksinkertainen ole. Esim. minä voisin luopua Windowsista, mutta tärkein syy tällä hetkellä on todellakin se, että ikivanha Canonin CanoScan FB330B -skanneri ei tosiaankaan toimi millään ilveellä Linux Ubuntussa. Olen kokeillut melko monia vinkkejä ja myös ottanut suoraan yhteyttä Canoniin. Liian vanha, jotkut uudemmat Canonin laitteet kuulemma toimivat Linuxissa. Minulla ei ole tällä hetkellä oikein mahdollisuutta ostaa uutta skanneriakaan, ja lähes joka viikko tarvitsen skanneria.

    Tulostimien kanssa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa Linuxissa. Minulla on ikivanha HP Deskjet 500C ja myös HP deskjet 3325, ja nämä tulostimet saa toimimaan ihan vain valitsemalla tyyppi ja tulostamalla.

    Ubuntu kyllä tunnistaa tuon Canonin skannerin, mutta skannaaminen ei onnistu. Jos sinulla on minulle toimiva ratkaisu Canonin skannerin toimintakuntoon saattamiseen, otan neuvosi mielläni vastaan. Moni muukin varmasti hyötyisi tuosta neuvosta, skannerit ovat tunnetusti kestäviä laitteita ja muillakin on varmasti noita museotavaroita vielä käytössä. En minä ole ainoa.
     
  12. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
  13. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    USB:tä ei ole vielä tässä mallissa, on sen verran vanha.

    Anteeksi, oli tullut painovirhe, siis se on todellakin CanoScan FB 330P.
    Täytyy katsoa linkkejäsi vielä, mutta Canonin asiakastuki kyllä tyrmäsi tuon toimimisen Linuxissa. Toivottavasti he ovat väärässä.

    Tutkin asiaa vielä ja ilmoittelen...

    (kiitos oikaisusta P)
     
    Last edited: May 14, 2008
  14. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Valitettavasti minua ei auta yhtään se, että CanoScan FG330P on jossain listassa maininnalla hyvä. Kun aloitan skannauksen, skanneri herää henkiin ja siitä kuuluu surinaa. Sitten se alkaa skannata ja pysähtyy parin sekunnin kuluttua. Sitten ei enää tapahdukaan mitään. Ohjelma täytyy sulkea väkisin.

    En löytänyt omille taidoilleni sopivaa ohjetta noista linkeistä. Näyttää olevan ammattilaisille tehty.

    Mielestäni jonkin laitteen asennus toimimaan käyttöjärjestelmässä pitäisi olla yhtä helppoa kuin tulostimen. Silloin se olisi käyttäjäystävällinen. Toki ammattilaiset hallitsevat nämä jutut, mutta suuri enemmistö tietokoneiden käyttäjistä on ammatilaisia jollain muulla alalla kuin tietotekniikassa. Tietokone on silloin apuväline. Jos jokaista juttua pitää säätää tuntikaupalla, se ei ole enää apuväline vaan taakka. Mutta tämä oli vain minun mielipiteeni.
     
  15. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Valitettavasti minua ei auta yhtään se, että CanoScan FB330P on jossain listassa maininnalla hyvä. Kun aloitan skannauksen, skanneri herää henkiin ja siitä kuuluu surinaa. Sitten se alkaa skannata ja pysähtyy parin sekunnin kuluttua. Sitten ei enää tapahdukaan mitään. Ohjelma täytyy sulkea väkisin.

    En löytänyt omille taidoilleni sopivaa ohjetta noista linkeistä. Näyttää olevan ammattilaisille tehty.

    Mielestäni jonkin laitteen asennus toimimaan käyttöjärjestelmässä pitäisi olla yhtä helppoa kuin tulostimen. Silloin se olisi käyttäjäystävällinen. Toki ammattilaiset hallitsevat nämä jutut, mutta suuri enemmistö tietokoneiden käyttäjistä on ammatilaisia jollain muulla alalla kuin tietotekniikassa. Tietokone on silloin apuväline. Jos jokaista juttua pitää säätää tuntikaupalla, se ei ole enää apuväline vaan taakka. Mutta tämä oli vain minun mielipiteeni.[/quote]
     
    Last edited: May 14, 2008
  16. Stanner

    Stanner Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2006
    Messages:
    446
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    No parikin ratkaisua tuli mieleen. 1. Osta uusi skanneri. Jo melko hyvän skannerin saa 50 egellä. Sillä hinnalla taitaa saada jopa monitoimitulostimenkin. 2. Kokeile ajaa windowsia jonkun virtuaalialustan kautta. Hyvällä tuurilla jonkun sellaisen kautta voi saada skannerin toimimaan. Ainakin usb laitteet saa. Eipä sitten tarvitse ainakaan bootata konetta skannaamisen vuoksi.
     
  17. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Muistelen että jotain tuollaista olisi minullakin ollut CanoScan FB 630Ui skannerin kanssa. Sain sen kyllä toimimaan silloin. Olisikohan ollut oikeuksista kyse?

    Koneet on asennettu uusiksi tuon jälkeen ja aloinkin nyt asentamaan tuota skanneria läppäriin ja pöytäkoneeseen.

    Tällä ohjella olen asentanut.
     
  18. jaripepe

    jaripepe Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2006
    Messages:
    230
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Minun vanha skannerini ei ole USB-liitäntäinen, tuo ohje ei siis koske sitä.
     
  19. rami78

    rami78 Member

    Joined:
    Apr 5, 2005
    Messages:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Osaisko joku neuvoa kun mulla on A-link Roadrunner 32 usb modeemi niin miten saisin sen toimimaan Ubuntussani.
    Ensimmäinen Linuxini enkä vaan vielä oikein osaa.
     
  20. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Modeemisi on mallia MS-only, eli et saa sitä toimimaan linuxissa. Vaihda päikseen jonkun käyttäjän kanssa joka tulee tuolla toimeen. mikä modeemi tahansa mistä löytyy ethernet- liitin, toimii ubuntussa heittämällä.
     

Share This Page