Moi, Mulla on usb-kovalevy jossa on "kuvat"- kansiossa kuvia ja videklippejä. Kun kansion avaan, se näyttää tyhjää sekä 0 kilotavua kooksi. Tiedän, että kansiossa on lähemmäs gigan verran tavaraa. Tiedän sen siitä, kun laitan virus skannauksen ko kansiolle niin skannausta tehtäessä tiedostot näkyvät skannauslogissa. Kaikki toimi ennen hyvin. Sain kaverilta muutamia kuvia mitkä lisäsin kansioon ja joskus näihin aikoihin tämä ongelma tuli. Command promtilla katoin kansioo niin näyttää myös tyhjää.. Eräs toinen kaveri mietti, voisiko olla niin että nämä lisätyt kuvat olisivat tulleet kaverin koneelta, missä ne kuvat olisivat olleet salatussa kansiossa. Salaus jollain softalla tehty ja nyt kun ne heitti mun kansioon niin koko kansion sisältö muuttui salatuksi? Voisiko joku fiksumpi heitellä ehdotuksia kuinka saisin kuvat näkyviin.
Yksi mahdollisuus on ladata Linux Live-CD:n levykuva, esimerkiksi Ubuntu-CD, ja polttaa se CD:lle. Live-CD toimii suoraan bootatulta CD:ltä eikä sitä tarvitse asentaa kovalevylle. Linuxilla voisi sitten katsoa, löytääkö se kadonneet kuvat. Mahdollisuudet ovat hyvät, kun kerta virustorjuntaohjelma ne löytää. Varma ei tietysti voi olla, kun ei tiedä mikä kuvat on piilottanut. Jos Linus löytää kuvat, kopioi ensin ne omat alkuperäiset kuvasi turvaan.
Tuo Linux Live-CD on sellainen Linux-versio, jota käytetään tuolta CD- tai DVD-levyltä. Koneesi käyttöjärjestelmään (Win XP) ei siis kosketa. Live-CD on boottaava levy ja sillä oleva Linux käyttöjärjestelmä latautuu koneesi muistiin, kun käynnistät koneen levyn ollessa asemassa. Mitään ei siis asenneta koneellesi, ellet itse valitse Linuxin asennusta. Kun poistat levyn ja käynnistät koneen uudelleen, Windows XP latautuu entiseen malliin. Idea on siinä, että voit CD:llä olevalla Linuxilla tutkia koneesi kovalevyn sisältöä ilman, että mitkään Windowsin suojaus- tai muut rajoitukset estävät pääsyäsi tiedostoihin. Pidät vain huolen, että käsittelet vain omia tiedostojasi, etkä koske mihinkään Windowsin järjestelmätiedostoihin.
Öy! Katohan! Hyvä juttu ja hei, hyvin selventävästi vastattu, kiitos!! Hyvä sälli! Koitetaas tuotakin