Tästä oli jo keskustelua mut en saa omaani toimimaan. fdisk /dev/sda näyttää muistin olevan FAT16 ja kokokin näkyy oikein. Mutta mount /dev/sda1 /mnt/usb valittaa: mount: unknown filesystem type 'msdos mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/usb sen sijaan: mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda1, or too many mounted file systems Olen tuon muistin win xp:ssä alustanut FATiksi.
Olisiko mahdollista ettei tä muisti yksinkertaisesti toimi linuxissa? Kun ei tää mikään liian laadukas kapula tietääkseni ole.
Joo kyll varmaa.Mulla on digi-cameran kans ollu onkkelmii.muln Broidi osti amerikast digi-cameran, mut muisti kortti ei toiminu meijän kortinlukija asemas,koska se oli joku fulipix tai joku.Sitte kokeiltii usb:n kans wintoosa ei huomannukkaa mut linux otti kuvat vastaa.
Ei auttanut. Edelleen mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda1, or too many mounted file systems. Olen yrittänyt myös osioida sen linuxissa mut ei sekään auta.
usb 1-1: new full speed USB device using uhci_hcd and address 3 scsi1 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices usb-storage: device found at 3 usb-storage: waiting for device to settle before scanning Vendor: MUSIC Model: DISK Rev: 1.00 Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02 SCSI device sda: 256001 512-byte hdwr sectors (131 MB) sda: assuming Write Enabled sda: assuming drive cache: write through SCSI device sda: 256001 512-byte hdwr sectors (131 MB) sda: assuming Write Enabled sda: assuming drive cache: write through /dev/scsi/host1/bus0/target0/lun0: p1 Attached scsi removable disk sda at scsi1, channel 0, id 0, lun 0 Attached scsi generic sg0 at scsi1, channel 0, id 0, lun 0, type 0 usb-storage: device scan complete Olen tuota ennenkin kokeillut. Joka toisella kerralla tulee toi viesti ja joka toisella jotain virheitä.
Tuossa on hakemisto, johon usb-tikku mountataan. miksi ihmeessä etsit sitä /dev/sda1 hakemistosta? Oikea mount-käsky on siis mount /dev/scsi/host1/bus0/target0/lun0/p1 /mnt/hakemisto_johon_haluat_tikun_mountata PS. Samaa asiaa oli toisessakin usb-muisteja koskevassa ketjussa Linux keskusteluissa. Sieltä olisi selvinnyt.
Niin olen tuotakin yrittänyt... mount: special device /dev/scsi/host1/bus0/target0/lun0/p1 does not exist /dev/sda1 ilmestyy kun tikun lykkää kiinni.
No nyt menee hakuammunnaksi, mutta olethan varmasti ottanut tarvittavat filesystemsit mukaan kerneliin?
Pelkkä FAT ei välttämättä riitä, se voi olla vaikka FAT32, FAT16, fat, fat32, jne... Jos sillä tikulla ei ole mitään elintärkeää, koita reformatoida se.
Sain sen toimimaan kun laitoin siihen linux-osion ja mke2fs. Mutta tikku pitäis saada toimimaan myös windowsissa. Olen kokeillut laittaa osion tyypiksi b (W95 FAT32) ja sitten mk.vfat /dev/sda1. Kun yritän mountata niin tulee toi wrong fs type jne. virhe.
En tiedä, onko tästä apua, mutta meillä on käytössä USB-muistitikku, jota ei ole millään tavalla alustettu tms. Se otettiin suoraan paketista ja se toimii oikein hyvin Mandrakessa sekä Win XP:ssä vain tökkäämällä se USB-liittimeen.
No se on ollut valmiiksi alustettu esim. FAT tiedostojärjestelmään...koska jos sitä ei ole ollenkaan alustettu, niin se ei todellakaan toimi!!
Niinpä, jo toki valmiiksi alustettu. Onkos muuten kovinkin yleistä näissä moinen, eli siis paketista suoraan käyttöön, ilman alustuksia?
Oli hiukan ajateltavaa saman asian tiimoilta Oma ratkaisuni (fedoracore3/KDE/KingstoneDataTraveler) 1 Luo (oikeanpuoleinen hiiren näppäin)roottina työpöydälle laite(kiintolevy) 2 Lisää käyttöoikeuksia 3 Kopioi laite tavallisten käyttäjien pöydille 4 Kirjaudu sisään normaali käyttäjänä Toimii kuin junan vessa
No periaatteessa se menee aina noin...en ole ainakaan ikinä kuullut, että noita olis myyty alustamattomina... No helpoin tapahan on muokata fstabia (ohjeet löytyy täältä foorumiltakin), niin toimii sen jälkeen kaikilla desktopeilla ja vaikka komentoriviltä...ja kannattaa välttää kirjautumista roottina mihinkään graafiseen tilaan...
Mulla oli ihan vastaavia ongelmia Elisan lahjoittaman Mp3-soitin/USB-muistitikkun kanssa ja mikään noista keinoista ei toiminut. Ongelma korjaantui kun liitin muistitikun koneeseen, laitoin Mandraken asennuslevyn asemaan ja boottasin koneen. Mandraken asennusvaihtoehdoista valitsin "päivitä". Asennusohjelma tunnisti muistitikun ja lisäsi tarvittavat paketit. Käynnistyksen jälkeen työpöydälle ilmestyi kuvake joka viittaa k.o laitteeseen. Laite on /dev/sda1 ja liitospiste /mnt/removable Tarkemmin en osaa sanoa mitä paketteja koneelta puuttui, mutta nyt tuntuu toimivan.