usb muistitikku ongelma

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by _Make_, Sep 12, 2008.

1. _Make_

_Make_ Member

Trophy Points:
    16
    Terve

Mun muistitikku ei enään aukee missään tietokoneessa,ja siellä on mun kaikki koulu työt ja ne pitäis palauttaa ens viikolla opettajalle. Eli tarvin kiireesti apua? tietääkö joku miten mää voisin saada sen auki?

Mä olin siirtämässä sinne yhtä tiedostoa ja sitte tietokone valitti että sitä kyseistä tiedostoa ei voi siirtää sinne ja sen jälkeen mikään kone ei oo enään avannu sitä.

2. Mintaren

Mintaren Regular member

Trophy Points:
    26
    Tuota... mikään kone vai mikään Windows-kone? Kysyn tätä ihan siksi, että Windowsit ovat tietyllä tavalla tiedostopäätevammaisia, jolloin yksi rikkonainen tiedosto medialla voi käytännössä kaataa koko järjestelmän (tämä ei ole urbaanilegenda).
    Muistitikuillakin on toki rajallinen elinikä ja ne voivat luonnollisesti mennä rikkikin, samoin niiden tiedostojärjestelmä. Jos kuitenkin ongelma olisi tuo viimeinen siirretty tiedosto, saattaisi olla mahdollista, että voit yhä kopioida tikun sisällön toiselle medialle käyttämällä jotakin Linuxin live-CD:tä. Helpompaakaan tapaa ei tähän hätään tule mieleen :-(

3. _Make_

_Make_ Member

Trophy Points:
    16
    Muistitikku on ostettu pari viikkoa sitte, että sen elin ikä pitäis varmaan olla pitempi :)

Oon koittanu tikku 4 windows koneessa ja 1 kannettavassa dvd soittimessa missä on usb portti.

Miten käytännössä onnistuis sisällön kopioiminen toiselle medialle Linuxin live-CD:n avulla? ( tarkoititko että se pitäis liittää koneeseen jossa käyttö järjestelmässä on Linux?)

4. kerbo

kerbo Regular member

Trophy Points:
    48
    Lataat vaikka itse omalle koneelle jonkun linux distron live cd:n ja poltat sen levylle. Sitten kun boottaat koneen linuxin live cd:ltä niin voit itse käyttää linuxia siltä cd:ltä.

Live cd:ltä ei asennu mitään koneellesi vaan se linux pyörii suoraan sielä cd:ltä.

5. Mintaren

Mintaren Regular member

Trophy Points:
    26
    Jep, eli livecd:n periaate lyhyesti ks. linux.fi, siellä myös joitakin linkkejä jakeluihin. Esim. openSUSE tai Ubuntu ovat helppokäyttöisiä. Itse kokeilin juuri yhdistelmällä Thinkpad + Sabayon Linux -live [on se aivan ihana :) ] ja hyvin toimii.

kerbo ehtikin selvittää tuossa äsken olennaisimmat, mutta kerrataan: surffaa lataussivulle ([EDIT:] .isot monesti saatavilla myös .torrent, don't 4get 2 seed...) , lataa .iso-tiedosto (internet explorerilla ei voi ladata dvd-levykuvaa), polta vedosten polttoa tukevalla ohjelmalla (esim. nero, deepburner).
    Poltettu levy asemaan, usb-tikku porttiin ja buutti. Käynnistysvaihtoehdoksi romppuasema (joko setupista tai pikänäppäimellä - change boot order tms.). Kone käynnistyy (ei kai sinulla ole hyvin erikoista rautaa?) Linuxin työpöydälle ja tikku on (toivottavasti) liitettynä Linux-koneeseen. Ellei näy, sen voi vielä kokeilla mountata myös käsin.

Last edited: Sep 14, 2008
  6. _Make_

_Make_ Member

Trophy Points:
    16
    Kiitos teille, mutta en päässyt edelleenkään käsiksi tikun sisältöön. Latasin linux live cd:n ja opensuse:n. Mutta linux ei sitä löytänyt.

Share This Page