Minulla on vanhempi pöytä kone, jossa on xp. Nyt koneessa ei toimi mikään usb porteista, ei hiiri tai näppis ym laite. Kone lähtee käyntiin normaalisti, mutta ei voi laittaa salasanaa kun ei näppis toimi. En toisin sanoen pääse koneelle enää ollenkaan? AUTTAKAA!!!
Muuhun en osaa sanoa, mutta jos näppis ei peuhaa, johtuen USB:ista, laita vanhanmallinen PS/2 tyyppinen näppis kiinni, sitten pitäisi päästä taas koneelle. Jos ei itsellä ole, niin lainaa kaverilta. Tai esim. jokin halpiskauppa HONGONG tai vastaava, myy sellaisia pienellä rahalla.
Toimiiko näppäimistö ennen käyttöjärjestelmän lataamista? Eli pääsetkö edes BIOSiin? Jos pääset BIOSiin, niin tarkista sieltä että USB:t ovat päällä. Jos ne ovat päällä, mutta ei toimi Windowsissa, niin sitten tarvitset vanhanmallisen näppäimistön. Laitehallinnasta voisi selvitä vika. Luultavasti USB ajurit ovat menneet pois päältä, tai vioittuneet. Päällelaittaminen tai uudelleen asennus voisi tällöin auttaa.
minulla on näppikseen adapteri jolla sen saa kiinni koneen takana olevaan näppäimistö paikkaan(pyöreä, jossa monta piikkiä). Ei toimi sekään. Olen koittanut toisella hiirellä, ei toimi. Biosiin pääsi vissiin f12 napilla? pitää koittaa jos toimisi.
Nollaa BIOS joko emolevyn jumpperilla jos sellainen on, tai ottamalla BIOSin paristo pois vaikka 15 minuutin ajaksi. Tiedä sitten auttaako mitään, mutta ei siitä haittaakaan ole. Jos BIOS on mennyt jotenkin sekaisin, niin silloin voi tulla mitä ihmeellisimpiä ongelmia. Kun ei tässä oikein muutakaan keksi. Ellei ole sitten mennyt sekä USB paikat, että PS/2 paikka hajalle samaan aikaan...
Mikä emolevy sinulla on? Useissa emolevyissä on pieni palikka (jumpperi), joka laitetaan toiseen asentoon, eli käytännössä 1. ja 2. piikin sijaan 2. ja 3. piikkien päälle ja tämän jälkeen painetaan koneen virtanäppäintä. Tämä resetoi BIOSin. Tämän jälkeen jumpperi laitetaan takaisin alkuperäiselle paikalle ja kone käynnistetään. Vanhemmissa emolevyissä ei välttämättä ole jumpperia ollenkaan. Tällöin resetointi voidaan tehdä poistamalla BIOSin paristo, joka siis säilyttää BIOSin tiedot silloin kun kone ei ole verkkovirrassa. Paristo löytyy emolevyltä. Paristo on litteä ja pyöreä n. 2cm halkaisijaltaan oleva paristo. Muita paristoja emolevystä ei löydy. Kun tämän pariston irroittaa, niin BIOS nollaantuu. Mutta siis jos emolevystä löytyy jumpperi, niin käytä sitä. Jos et jumpperia löydä, niin kerro mikä emolevy sinulla on, niin etsitään se.
Tässä esimerkkikuva patterista: http://manuaali.fi/images/stories/komponentit/emolevy.jpg Ja tässä bios nollaus jumpperistasiis tossa nuolella osoitetun patteri alapuolella clr_cmos) http://www.magicblogz.com/images/Cmos_Jumper_battery.JPG
Mulla olis tällainen outo ongelma. Kun laitan USB-tikun tietokoneen etupaneelissa olevaan porttiin kiinni, alkaa kaiuttimista kuulua omituista rätinää. Kun vielä siirrän tiedostoa muistitikulle, rätinästä tulee voimakkaampaa ja yhtäjaksoista. Rätinän voimakkuuteen vaikuttaa, jos liikuttelen tai painan USB-tikkua. Minulla on etupaneelissa USB-portin vieressä kiinni audiopiuha joka menee CD soittimeen, joka toimii tietokoneen kajareina. Takapaneelin USB-porttien kautta rätinää ei kuulu, mutta etupaneelin kautta USB-tikku on toiminut vuoden ilman mitään rätinöitä. Tämä ongelmahan ei mitenkään merkittävästi haittaa ekämääni, mutta tuntuu, että jokin on vialla ja haluaisin saada vian korjatuksi. Viisaat ihmiset auttakaa kiitos!?
Tarkista että etupaneelin johdot ovat kunnolla paikoillaan niin etupaneelissa, kuin emolevyssä. Onko rätinä samanlaista kuin jos audio johto ei ole kunnolla kiinni liittimessä?
Joo rätinä on just samanlaista, kuin audiojohto ei olisi kunnolla kiinni. Avaan tietsikan ja yritän tökkiä paneelin johtoja paremmin paikoilleen. Tulen sitten takaisin pyytelemään apua jos ongelma ei korjaannu.