Hei! Ostin vastikään uuden kannettavan, joka alkaa särisemään heti kun kannettavan käynnistää. Särinä on jatkuva ja kyseinen ongelma alkoi heti ensimmäisellä kerralla konetta käynnistäessä. Ääni kuuluu mielestäni melko keskeltä konetta ja epäilen tuuletinta, sillä särinä jatkuu jonkin aikaa koneen sammuttamisen jälkeen. Latasin HWmonitorin ja prossun min lämpö 35 ja max 55. Nämä arvot kun kone oli päällä n.30min. Suoritimen käyttö tehtävänhallinnasta katsottuna n.5-10% luokkaa. Olisiko tähän särinä ongelmaan mitään ratkaisua? Kone on siis Asus F556UB-DM185T i5 - 6200U 12 GB ram 128GB SSD+1000GB HDD nVidia Geforce 940M 2GB windows 10
Kyllähän ne sirinät tulevat yleensä tuulettimesta,tuulettimen laakereista. Siis sirinä ei lopu missään vaiheessa,ainoastaan kun koneen sammuttaa,niin loppuu. Kun virrat poikkastaan,niin voi vähän aikaa tuuletin vielä pyöriä. Itselläni Asus X556UB i7 6500U.Siinä on lämpötilan mukaan ohjautuva prossutuuletin. Kun lämmöt nousee niin tuuletin alkaa nostamaan kierroksia, sitten lämpöjen tasaannuttua tuuletin palautuu perusnopeuteen. Voithan ottaa myyjäliikkeeseen yhteyttä ja kysyä heidän mielipidettään, jos sais jotenkin menemään takuutarkistukseen. Ei ole pois-suljettua,että olis alunperin laitettu laakeriviallinen tuuletin koneeseen.
Sirinä ei lopu missään vaiheessa ja kun virrat katkaisee sirinä kuuluu vielä hetken aikaa. Aivan kuten tuuletin tekee virtojen katkaisun jälkeen. Tässäkin tuuletin nostaa kierroksia lämpöjen noustessa ja palautuu takaisin kun lämmöt tippuvat. Sirinä ehkä hieman voimistuu kun kierrokset nousevat. Olisiko tuo iso homma vaihtaa tuuletin itse? Voisihan sitä toki liikkeestäkin kysyä, mutta tiedä sitte minkälaiseksi vääntämiseksi se menee kun kone pitää kuitenkin pakettina lähettää takaisin. Cdonista tilasin kyseisen koneen.
Varmaankin sen tuulettimen vois itse vaihtaa,mutta yleensä kannettavan avaaminen on oma taitolajinsa.Voi purattaa koko koneen alkutekijöihinsä.Sitten on vielä otettava huomioon,jos kone on takuunalainen, niin ei pitäisi itse mennä sorkkimaan mitään.Tottakait jos takuuhommiin menee, niin kone on toimitettava myyjälle,tai valmistajan / maahantuojan valtuuttumaan huoltoliikkeeseen. https://eu-rma.asus.com/pick_eu/fin/ https://www.asus.com/fi/support/article/590/ https://www.asus.com/fi/About_ASUS/Toimipaikat/
Eikös Asuksella ole nykyisin takuuhuoltopiste Suomessakin? http://www.infocare.fi/uutiset/infocare-oy-aloittaa-asus-tuotteiden-takuuhuoltopalvelut/ Ja tosiaan: jo se, että takakannen ruuvit on avattu, voi mitätöidä takuun, ellei kyseessä ole erityinen "huoltoluukku".
Niin InfoCare hoitaa takuuhommia. Kannattaa kysellä sieltä. http://www.infocare.fi/yksityisasiakkaat/takuuvaltuutukset/
Ei muuta kuin takuu korjaukseen ei kuulu pitää mitään särinää kun ei kaikkien haukkumat Aceritkaan pidä....