Tervehdys kaikille. Olen kasaamassa uutta konetta itselleni ja törmännyt sellaiseen ongelmaan etten oikein tiedä mitkä osat olisivat ne parhaimmat, ottaen huomioon hintaluokan (ei suurin, muttei nyt mikään aivan onnetonkaan). Hintaan ei tarvitse sisällyttää näyttöjä, näppiksiä ym kilkkeitä ja kiintolevyt, sekä blueray aseman otan vanhasta koneestani. Itse mietin aluksi tällaista kokoonpanoa: AMD-FX-8150-3-6-GHz-8-core-Black-Editon-AM3-suoritin ASUS-Crosshair-V-Formula-RoG-AM3-ATX-emolevy Corsair-Vengeance-8-GB-Kit-PC3-15000-1866-MHz Enermax-Modu87-800W-virtalahde-musta CM-Storm-Trooper-ATX-tornikotelo Asus-ENGTX570-DCII-2DIS-1280MD5-NVIDIA-GeForce-GTX570-1280 Mutta nyt olen saanut hiukan sen suuntaisia neuvoja ystäviltäni että näyttiksen vaihtaisin MSi:n vastaavaan MSi-N570GTX-Twin-Frozr-III-Power-Edition-NVIDIA-GeForce ja AMD:n prosessorin saisi unohtaa ja haalia tilalle Intelliä mutta mitä mieltä te olette? PS. Sen verran vielä muutosta tuohon listaan että taidan tilata osat jimssistä verkkokaupan sijaan ja koteloksi vaihtuisi XPredator Evil Black Edition, ATX-kotelo mutta tämä nyt ei tuo suurta muutosta itse kysymykseen. Eli mitä te muuttaisitte vai onko hyvä noin?
Ei missään nimessä tommosta toi on ihan susi. Onko kone tulossa peli käyttöön vai mihin. EDIT: Tässä sulle kone Jos rahaa vielä irtoo niin voit laittaa tilalle tämän virtalähteen mikä on laadukkaampi ja modulaarinen mutta sikahintanen http://www.jimms.fi/tuoteinfo/EMG600AWT?pid=1321893807385
Juu lähinnä pelikäyttöön (koska opiskeluun riittää et toimii tyyliin wordi, excel ja matcadi, ja ne nyt toimii näillä mun toimistokoneillakin). Pakko kysyä et mikä on susi ja miksei tuo MSi:n versio 570 sytyttänyt? Itse olin alunperin kääntymässä Asuksen puoleen (tosin radeonin EAH6970 DCII/2DI4S/2GD5 Radeon HD6970 2GB näyttiksen muodossa), mutta kaveri oli aika vahvasti sitä mieltä että ilman muuta nDiviaa ja niistä nimenomaan tuo MSi. Ja mikä vika Corsairin muisteissa oli, ei se ollut kuin 10? kalliimpi ja oli nopeampi kuin tuo tarjoamasi? Mut toi on ilmeisesti totta ettei toi AMD oikein enää pärjää noille Intellin prossuille. Aika paljon suositellaan edelleen tuota i5 2500K, onko syytähän hinta laatusuhde verrattuna vaikkapa i7 2600K-2700K?
Kaverisi on älytön Nvidia fanboy, luultavasti itseltään löytyy tuo sama kortti. Tuosta prossusta sen verran, että on turha ottaa pelaamiseen hyper threadingia koska se vain tiputtaa fps:ssää.
Entäpä sitten tällainen paketti? XPredator Evil Black Edition, ATX-kotelo, oranssi/musta GeForce GTX 570 Twin Frozr III PE OC, 1280MB 770/4000, 2xDVI/1xHDMI 850W 850AX, ATX2.31-virtalähde, 80+ Gold 8GB (2x4GB) Sniper DDR3 1866MHz, 9-10-9-28 (Huippu-uutuus!) Z68 Extreme4 Gen3, LGA1155, Intel Z68, DDR3, PCI-E Gen3, ATX (Uutuus!) Core i7 2700K, LGA1155, 3.5 GHz, 8MB Yhteensä: 1252.30? Sen takia kauppaan taas tuota 570 näyttistä, koska mielestäni tuo 580 on vielä niin kallis ja hieman kyseenalaistan sen tehoa suhteessa hintaan, mutta joku viisaampi korjatkoon heti jos epäluuloni on aiheeton ja tuosta tosiaan kannattaa maksaa yli 100? enemmän. Ja rohkeasti vaan muutkin tuomaan näkemystään esille. Olen aika ummikko tällä alalla joten minulle saa (ja täytyy) vääntää nämä asiat rautalangasta! Viimeksi ostin koneen noin 1½vuotta sitten ja piti olla hyväkin mylly (no kyseessähän oli HP:n pakettikone niin mitä voi odottaa). Näyttishän on ihan onneton vaikka paperilla näyttääkin lupaavalta 1,5gb muistin kanssa ja siitä tuon paketin heikkous varmaan suurimmaksi osaksi johtuukin. 4-ytiminen prossu sun muut löytyy, mutta nyt kun takuun rauettua heti lakkasi toimimasta (emolevy) niin luottamukseni noihin valmiiksi kasattuihin meni kyllä täysin ja päätin kasata kokonaan uuden.
Kuupolalle vielä sen verran ettei kyseessä ole oikein minkään tuotteen fani eikä häneltä löydy kyseistä korttia, mutta hänen muutamalla ystävällään (jotka ovat viimeisen päälle "nörttejä") löytyy tuo MSi:n kellotettu näyttis ja ovat olleet tyytyväisiä ja kuulemma hyvä tuo jäähy. Ja mitä tuohon toiseen virkkeeseen tulee niin kuten jo aikaisemmin totesinkin niin olen aivan ummikko näissä asioissa eli en tajunnut tuosta paljoakaan. Fps liittynee kuvien toistonopeuteen näytöllä tai jotain sinnepäin mutta nyt menee hiukan ohi tuo termistö eli vääntäkää minulle ihan suosiolla ratakiskosta nämä asiat
Teho/hinta ei oikein kohtaa. Pistetään 850 wattiseen virtalähteeseen rahaa 200 euroa vaikka kokoonpano toimisi oikein vakiokelloilla 350 wattisella virtalähteellä. http://muropaketti.com/artikkelit/naytonohjaimet/nvidia-geforce-gtx-570,3 Virtalähteeksi vaikka 520W Seasonic, Nexus 630W tai XFX 550W. Muistien kanssa kannattaa ottaa korkeintaan 1600Mhz muistit ja mielellään sieltä halvimmasta päästä. Ylimääräiset megaherzit ja kellotuspuheet muistien kohdalla eivät nopeuta konetta yhtään. Emo on kallis ja todennäköisesti hyödytön sinun kohdalla. Tuota emoa kannattaa harkita vain jos etsitään niitä ihan huippukelloja sekä isketään kokoonpanoon useampi näyttis. Jimmsin hinnoilla voisi valita emoksi tuolla budjetilla vaikka Asrock Z68 Extreme3 Gen3 emon tai Asusin P8P67 mallin. Lisäksi tuo prossu on ehkä turhin julkaisu koskaan. Käytännössä sama prossu kuin 2600K mutta kerroin on tehtaalla nostettu hieman suuremmaksi. Kun prossut ovat kerroin lukitsemattomia niin 2600K prossun kellotus samalle tasolle on helpompaa kuin karkin vienti lapselta. 2600K on hieman kaksijakoinen prossu. Joissakin tapauksissa HT tuo hyötyä mutta joskus se vaan haittaa menoa. Paljon halvempi 2500K tarjoaa mielestäni pelaajalle paremman vaihtoehdon. Säästyneitä rahoja kannattaa laittaa vaikka SSD levyyn ellei sellaista ole sekä prosessori jäähyyn. Prosessorijäähyksi voisi laittaa vaikka Coolink Corator DS mallin.
Virtalähde on ihan sen takia suuri että jätän sen varan että myöhemmin saan toisen näyttiksen. Todennäköisesti tilaan Enermax Modu87+ 800W koska jättää varaa tulevaisuuteenkin, on hiljainen ja hyvä teho/hyötysuhde, saksanmaalta hinta 174e (mikäli tuon koneen tilaan sieltä) taisi olla verkkokaupassakin 199e kun taas jimssissä 336e (näemmä tarvii olla tarkkana mitä ostaa ja keneltä). Emo on myös valittu mahdollisia myöhempiä päivityksiä silmälläpitäen. Tuo prosessori on ilmeisesti syytä harkita uudelleen ja sitten vain kellottaa tuo 2500K. Ja muistien kohdalla, no lienee aika yks ja sama mitä tekee kun vaikuttaa hintaan sen maks. 20e Prosessori jäähy on kyllä ehdoton. Tosiaan olen näemmä huonosti kertonut aikomukseni, pahoittelut siitä. Tuossa paketissa pyrin hieman tarkoituksella yliampumaan tiettyjä osia kuten virtalähteen ja vaikkapa kotelon koska ajattelin etten niitä ainakaan ole hetkeen uusimassa. Muutenkin ajatuksena oli kasata sellainen kokoonpano joka edes hiukan jättäisi varaa tulevaisuudessakin pieniin päivityksiin kuten esim toinen näyttis jne.
Ainiin, tästäkin piti vielä kysymäni että mitä mieltä porukka on tuosta AMD Phenom II X6 1100T Black Edition AM3 3.3GHz, 9MB prossusta verrattuna noihin Intelleihin?
1100T lipoo läheltä 2500k:ta, joissain testeissä, mutta 2500k ehdoton voittaja silti. Saisit sen GTX580 jos pistät 2500k:n ja vaikkapa virtalähteeksi http://www.jimms.fi/tuoteinfo/0761345-06220-6?pid=1321963373368 Jimmsistä jos tilaat niin kannattaa aina katsoa toi toimitusaika, ellet halua odotella pitkiä aikoja kiven alla olevista arvioista. Jos ajattelit Saksasta tilata, niin mielummin sit kaikki muutkin osat siinä samalla paitsi kotelo.
sf3d.fi/artikkelit/Bulldozer-testikokoonpanot-ja-tulokset Tuossa oli mielenkiintoinen testi. Sen perusteella tuo i7 2600K olisi aika hyvä ratkaisu.
Kyseisissä testeissä 2600k voittaa raskaissa ohjelmissa (laskemista, editoimista, kuvanmuokkausta, renderointia yms.), koska siinä on Hyper Threading. Peleissä kyseinen ominaisuus ei auta mitenkään, melkein vain haittaa ja häviää 2500k:lle joissakin olosuhteissa. Edit: Ainut hyöty missä 2600k voittaa peleissä on 2mb suurempi cache, ero ei ole huomattava. Mutta jos käytät paljon raskaita ohjelmia, kannattaa hankkia 2600k.
Siihen ei tarvita mitään muuta kuin yksi onnistunut näyttisjulkaisu jommalta kummalta valmistajalta niin toisen näyttiksen lisäämisen voi unohtaa. Siinä kun ei ole järkeä kun oma näyttis on jo niin huono että toista ei kannata ottaa rinnalle. On myös paljon mahdollista että tämä hetki koittaa hyvin pian sillä 28nm näyttikset julkaistaan ensivuonna. Kaksi korttia tuo myös omat ongelmansa pelien toimivuuden, lämpötilojen yms. suhteen Tietty jos haluat laittaa vähintään 150? menemään vain siitä syystä että jos joskus sattuisit ostamaan toisen näyttiksen niin anna mennä vaan...
Ei herranjumala simpsa mitään 900w virtalähdettä. Laadukas 650w riittää vaikka kahdelle GTX580 kortille ota se paketti minkä linkitin ni ihan suoraan sanoen siinä ei osat ihan heti puudu ja sitten kun puutuu niin kellotat prossun ja ostat toisen GTX580 kortin rinnalle niin taas mennään vuosi/puolitoista vuotta eteenpäin. EDIT:esim tämä http://www.jimms.fi/tuoteinfo/CMPSU-650HXEU?pid=1321969933331
Toi vaatii sit softan joka tukee kunnolla HT:ta. Adobekin sano taannoin et HT hidastaa niin monessa tapauksessa et pitää silleki optimoida ihan erikseen. Ellei tiiä et varmasti tarttis HT:ta, turha maksaa siitä mitään. Rahat ennemmin SSD:n, sen eron huomaa.
Sen verran vielä palaan tuohon emolevyyn että mitä eroa on näillä kahdella: ASUS P8Z68-V/GEN3, LGA1155, Intel Z68, DDR3, BT, PCI-E 3.0, ATX ASUS Sabertooth P67, Rev 3.0, LGA1155, DDR3, SLI & CrossFireX, ATX
Ylimmässä on turhaakin turhempi pci-e 3.0. Alemmassa emossa on se surullisen kuuluisa muoviläpyskä emon päällä minkä joutuu heti ensitöikseen poistamaan. Se kun pelkästään heikentää jäähdytystä.
? Molemmat muistit olivat 2x4Gb 1600Mhz CL9, joten miten nii se 10 euroa kalliimpi oli nopeampi?... Jos halvemmal saa muistia samaan nopeuteen ja muistimäärään, niin mielummin sen 10+ euroa mitkä jää yli käyttää vaikka näytöohjaimeen yms... E: Ja itse käytän AMD:n prossuja, koska hintalaatusuhde paras. Omasta mielestäni Intelin prossut ovat vain suoraan sanottuna hifistelyä yms varten... Peli- ja normikäytössä omat AMD:n prossuni ovat kestäneet hyvin ja en ole vaihtamas Inteliin...