Uuden koneen hankinta?

Discussion in 'Uutta tietokonetta ostamassa' started by Wempele, Jan 29, 2013.

1. Wempele

Wempele Member

Trophy Points:
    11
    Eli olisi tarkoitus hommata uusi tietokone vanhan tilalle. Ei tule pelaamiseen vaan viihdekäyttöön. Olen katsellut netanttilasta noita Asuksen koneita, mutta ongelma on siinä, että niissä on vakiona Windows 8 ja itse haluan koneeni Windows seiskalla. Ja olenkin ajatellut ostaa Windows seiskan erikseen ja asentaa sen kovolle ja poistaa Windows 8:n kokonaan koneelta eli aluksi kovon formatointi ja seiska koneeseen.

Tässä aiheuttaa vaan päänvaivaa se, että onko tuollaisessa oletettavissa jotain yhteensopivuus ongelmia kun kuitenkin tehtaalla ovat siihen sen kasin asentaneet. Kasia en halua koneeseeni sillä se on tabletti käyttis vaikka joku muuta yrittäisi väittää. Saahan siitä poistettua sen metro paskan jollain tavalla, mutta ei se silti ole se sama tuttu Windows ala XP ja seiska. Puuttuu mm. Windowsiin tunnus eli vasemmassa alakulmassa oleva käynnistä painike. Ilmeisimmin Resurssienhallinta on myös täysin erillainen kuin ennen.

http://www.youtube.com/watch?v=48ecX5DbX_E

Tuossa on hyvä video koskien Windows kasia.

Last edited: Jan 29, 2013
  2. Lurluck

Lurluck Active member

Trophy Points:
    73
    Ongelman korjaus...
    Jätät sen romun pakettikoneen kauppaan ja ostat kasauksen kanssa koneen meidän valitsemista laatu osista.

Max Budjetti?

Kauppa: SystemaStore

3. Wempele

Wempele Member

Trophy Points:
    11
    En osta. Koska netanttilasta saa kätevästi osamaksulla. Käsittääkseni Asuksen koneet ei ole muutenkaan romun maineessa. Mukaan tulee Asuksella aina kahden vuoden takuu. Ja kokemuksieni perusteella pakettikoneet kestävät kovasssa käytössä pitempään mitä itse kasatut. Myöskin olen sitä mieltä, että jos kone ei tule pelaamiseen ei ole mitään järkeä ruveta itse konetta kasailemaan vaan silloin juurikin pakettikone on paras.

4. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    Lihavoidut järjestyksessä. Osamaksulla saa muualtaki. Pakettikoneet on romuja AINA. Pakettikoneet kestää paremmin, hahaha. Viimesessä on tasan yks pointti, käyttiksen saa pakettikoneessa halvemmalla.

5. Lurluck

Lurluck Active member

Trophy Points:
    73
    Pakettikoneet ovat aina surkeita. Törkeen kalliit ja laaduttomat osat kaikissa pakettikoneissa. Kuinka monessa 700€ pakettikoneessa on esim SSD? Ei yhdessäkään...

En voi todellakaan suositella pakettikoneita kellekkään. Asus tekee ihan samoja romuja niistä pakettikoneista, kuin muut firmat. Ainoastaan kalliit pelikoneet +1500€, saattavat olla jotenkin laadukkaista osista tehty, mutta niissä on se +300€ ylihintaa.

SystemaStoressa on myös osamaksu mahdollisuus.

6. Wempele

Wempele Member

Trophy Points:
    11
    Saako samalla tavalla toimivalla osamaksulla kuin mitä netanttilasta? Eli tilauksen yhteydessä valitset maksuvaihtoehdoksi osamaksun ja sen jälkeen tilaus sisään ja tuote saapuu postista. Vuonna 2001 tuli hommattua ensimmäinen PC himaan, merkkikone joka toimii edelleen. Sen jälkeen on tullut hommattua kaksi muuta merkkikonetta joista myös kummatkin toimivat edelleen. Saanu tässä seurata samalla sivusta kuinka kavereiden kasatut koneet on hajonneet ties mistä syistä. Eli kyllä paketti kone kestää pitempään omien kokemuksien perusteella.

Mutta tämä on vissiin samanlainen foorumi kuin mitä murokin eli pitää koko ajan saada säätää ja vaihdella osia ennen kuin on laadukas kone kyseessä. Jos nyt kuitenkin joku vastaisi siihen alkuperäiseen kysymykseenkin. Eli onko vaaraa mistään yhteensopivuus ongelmista jos asennan koneeseen johon on tehtaalla asennettu Windows 8 Windows seiskan. Tämä on se mihin vastausta haettiin ja haetaan edelleen. Tämä nykyinen merkkikone (Fujitsu-Siemens) On nelisen vuotta vanha ja tuli valmiiksi asennetulla Windows Vistalla ja asensin saman tien siihen Windows XP:n ja tässä ei mitään yhteensopivuus ongelmia ilmennyt. Toimii tänä päivänäkin. Mitään ei ole hajonnut koneesta tämän neljän vuoden aikana vaikka kone on usein päällä 24/7. Ei kyllä mulla tule mieleen romu sellaisesta koneesta joka kestää vuosi tolkulla tuollaista käyttöä.

Itsellä on pelkästään positiivisia kokemuksia merkkikoneista, ne ajaa sen tarkoituksen erinomaisesti mihin ne olen hommannutkin eli viihdekäyttöön.

7. Funtcase

Funtcase Regular member

Trophy Points:
    28
    Ei ole mitään estettä Win7 asennukselle, samanlaiselle kovolle se Win8 asennetaan ja on formatoitavissa.

Huolimatta kokemuksistasi, se on fakta että varsinkin halvemman pään pakettikonet tehdään tusinalaadusta ja voit kiittää onneasi että omasi ovat kestäneet.(Löytyy itseltäkin (nykyisin vanhempien käytössä) toimiva vuonna 2005 ostettu lähes päivittäisessä käytössä ollut HP Pavilion :)
    Toki itsekin voi kasata paketin tusinaosista ja ihan yhtä isolla todennäköisyydellä nekin tulevat hajoamaan.
    Kolmas vaihtoehto on kasata paketti laatuosista, kuten täällä on tapana neuvoa koneenostajille, jotka eivät itse ole perillä osien laatueroista tai edes toiminnoista.

Eiköhän se osamaksu toimi ihan samalla tavalla joka paikassa, ei kai osamaksuksi muunlaista maksutapaa voi kutsua kuin osamaksua?

Sano toki budjettisi niin joku osaa ehdottaa sinulle tarpeisiisi sopivaa kokoonpanoa. Ja jos ihan välttämättä haluat olla jääräpää ja ostaa merkkikoneen niin kysy edes neuvoa sen valintaan, että saat edes kahdesta paskasta paremman.

Ihan hyvyyttään porukka täällä noita suosituksia tekee, vaikka keskustelu välillä ulkopuolisen silmissä äityykin sävyltään väittelyksi ja päänaukomiseksi. Se on sitä foorumikulttuuria =)

8. Toniman92

Toniman92 Regular member

Trophy Points:
    46
    Vanhempie fujitsusta meni poweri sököks noin vuodessa. Nyt menny kohta 4 vuotta koneella jonka kasasin noin 6 vuotta sit.

(Yksi ensimmäisistä "pelikoneista" mitä tehnyt, tietenkin sen vuoden peleille oli tehokas.)

9. bales

bales Regular member

Trophy Points:
    26
    Pakettikoneet kakkaa

10. Wempele

Wempele Member

Trophy Points:
    11
    Jossain toisella palstalla oli juttua jostain Windows 8 Secure Boot ominaisuudesta joka muka estäisi Windows seiskan asennuksen, mutta kyllähän formatoinnin pitäisi poistaa tuollaiset ongelmat.

Epäilen, että olisi ihan noin helppoa, nopeaa ja yksinkertaista mitä tuolla netanttilassa, mutta jos tosiaan se toimii samallalailla, että tilausta tehdessäsi valitset maksuvaihtoehdoksi osamaksun ja se on sillä selvä sitten niin sitten se on yhtä helppoa ja yksinkertaista. Kokemusten perusteella se vaan ei ihan noin yksinkertaista ole muista paikoista, mutta ajat muuttuu tietenkin.

Omien kokemuksien mukaan esim. juuri murobbs on sellainen sivu jossa on turha aloittelijoiden mennä kysymään yhtään mitään. Siellä ei vaivauduta vastaamaan heille liian helppoihin kysymyksiin. Kokemusta on. Toivon mukaan tämä sivusto ei ole samanlainen paikka.

11. Toniman92

Toniman92 Regular member

Trophy Points:
    46
    Murobbs kyllä on vähä tommone paikka, lähinnä siellä nykyää pörrää jonneja jotka kasannut ekan koneensa ja on nyt niin viisaita. (60 prossaa populasta)

12. Gereti

Gereti Senior member

Trophy Points:
    163
    niin,niistä surkean kuuluisista perskiven halpasarjan emoista,corsun cx/lc powereista,2gb ramikammpoilla,kurilla kopilla.sekä paskoilla näyttis+prossu comboilla,
    koska "Jonne" ei tunnu tietävät,että kun lc powerin kyljessä lukee 600w green edition,niin se ei tosiaan merkkaa laatupeliä,,,

13. power_age

power_age Active member

Trophy Points:
    93
    Onhan siinä paketti koneessa joitakin omia etuja ns. myös.

Kun ei tarvii kaikkea tehdä itse esim. hakea päivityksiä komponenttien päivityksiä kun valmistaja tuo ne koneelle ja opastaa miten päivitykset on asennettava esim. ensin odottaa määrättyjä windowsin päivityksiä eikä asenna niitä koneelle ennen kun valmistajan määrätty päivitykset ovat saapuneet ja asennetut esim. bios. ja niin edelleen.

Kun kasaat koneen itse mahdollisesti kiroilet ja tappelet kotona tai jossain päivitysten kanssa, haet niitä mistä milloinkin kun rauta vanhenee, se on sitä tee se itse rakentelijan onnea taas, ja pätee lähes joka paikkaan mihin itse näppisi pistät muutat vaikka valmistajan tekelettä sellaiseksi jota ei ole koskaan valmistaja tuottanut tehtaasta ulos edes jonkun erikoispajan kautta siis pätee tuotteeseen kuin tuotteeseen, vai väittääkö joku ettei pidä paikkaansa.

Tosin valmistajan tekeleessä yleensä on jotain mukana mistä ei välttämättä pidä, eli nyt joitain valmistajan omia ohjelmistoja valmiina, mutta esim. juurikin joku valmistajan komponenttien ja joidenkin ehkä jopa käyttökelpoisten mukana tulevien ohjelmien päivitysten tarkkailu ohjelma/t.

Jos on perus netti kone eikä haeta mitään sen erikoisempaa tai exsotiikaa, olen siis sitä mieltä että kannattaa jopa hankkia valmis jonkun valmistajan tietokone, silti en ole mielestäni mikään valmis koneiden puolesta puhuja.

Mutta kun muutaman koneen kasaat joillekin ihmisille ja juokset niitä päivittelemässä sun muuta, alkaa mitta täyttymään ja mieleen tulemaan miksi taas lupasin auttaa kyseisessä, tulee väkisin mieleen olisivat ostaneet valmiin koneen ei tarvis juosta noiden perässä olen siis kuin takuu huoltaja, saati että olen joillekin tilannut osista lähtien, ei enää kiitos vaan.

Tosin kyseisessä tilanteessa en tiedä kuinka käy kun vaihtaa toisen käyttiksen koneeseen, joka ei ole valmistajan optiona mahdollisesti.

14. RatCon

RatCon Senior member

Trophy Points:
    193
    Joo, ja saat "hyötyohjelmia" eli erilaisia ohjelmia jotka on täysin turhia, ajurit on miten sattuu ja kovalevy usein osioitu päin helvettiä. Mielummin itse kasattu, ja itse asennettu winukka kovolle joka on osioitu just niin miten itse haluat.

15. power_age

power_age Active member

Trophy Points:
    93
    Noinhan se menee, mutta ajurien ja muiden päivitykset tulee automaattisesti mitä itsellä on kokemusta hyvin ne paketti koneen ajurit toimi silloin kun itsellä sellainen oli tuli vielä tietoa valmistajalta kumpi päivitys pitää jäädä odottamaan windowsin päivityspaketti nro. ..... tai valmistajan pv. paketti nro. ..... että ajurit toimii oikein.

Enkä halua alkaa riitelemään asiasta sen enempää puhun nyt omasta kokemuksestani, näiden laitteiden kanssa, verraten pikkusen sellaisiin mitä on aiemmin harrastellut/tehnyt.

Tuonkin levy osioinnin voi muuttaa siitä paketti koneesta, meinaan jos haluaa mahdollisimman vaivattomasti päästä perus tietokoneella ostaa sen jonkun tehtaan valmiin koneen, eikä ryhdy tämän viidakon kanssa tekemisiin jos ei halua tehokasta pelikonetta, kellottaa, tai jotain muuta exsootista.

Tehtaan/valmistajan koneeseen voi aina vaihtaa laadukkaamman powerin jä näyttiksen jopa kiven tehokkaampaan ja lisätä muistia ym. jos haluaa vähän pelaillakin vaikka se on jo hukkaan heitettyä valuuttaa, mutta tietty määrätyt toimet ei onnistu, kaikki osat ei välttämättä sovi yhteen ja valikoidessa osia joutuu olemaan tarkempi silti saattaa olla ettei osat toimi yhdessä niinhän se menee.

Vaan niinpä voi käydä kootessa omaa kokoonpanoakin, ettei kaikki osat sovi/toimi yhdessä vaikka kuinka pitäisi, kun ei vain toimi niin ei toimi vaikka kuinka tutkitaan porukalla.

Enkä halua alkaa riitelemään asiasta sen enempää puhun nyt omasta kokemuksestani, näiden laitteiden kanssa, verraten pikkusen sellaisiin mitä on aiemmin harrastellut/tehnyt.

Last edited: Jan 30, 2013
  16. Lurluck

Lurluck Active member

Trophy Points:
    73
    Valmiskoneissa automaatti päivitykset? Eipä ole sellaista tullut viellä vastaan. Windows tietenkin päivittää automaattisesti, muttei sekään laiteajureita tajua.

Kyllä nuo itse valitsemat osat ovat yhteensopivia, jos siis on oikeat osat (esim. FM2 emo FM2 prossu ja DDR3 muisti). Kyllä ne toimii, ellei osissa ole fyysistä vikaa.

Periaatteessa niitä laitepäivityksiä ei tarvi sen kummemmin päivitellä. Oikeastaan näyttis ajurit on sellainen mitä välillä kannattaa päivittää.

Osioinnista tuli mieleen yksi hienosti tehty kone, missä windowssille oli laitettu 30GB tilaa ja toinen asema oli ~1TB.

Jos haluat nopeen koneen -> Ostaa osat erikseen ja vaikka kasauttaa kaupassa.
    Jos hidas kone millä ei ole tulevaisuutta kiinnostaa -> pakettikone

Systemastore
    Kasaus 30€ (1v kasaus takuu)
    Käyttiksen asennus 30€
    Molemmat yhessä

Silent Rig
    Kasaus 49€
    Käyttis / ajurit 14,5€

Siitä sitten miettimään pakettikoneen kannattavuutta, kun liikkeestä saa kasattuna osat kotiin. Win7 joutuu maksamaan sen 100€, mutta silloin siinä ei ole mitään ylimääräisiä konetta hidastavia ohjelmia mukana.

17. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    Omat kokemukset on aina parhaita. Tietyt osat hajoilee tosi kovalla prosentilla, se on fakta. Esim esim Maxtor Diamondmax kovot ja Antec Smartpower powerit. Tiiän monta konetta joissa on toinen noista. Rupee siinä selittään et noi on epäluotettavia ku ne on toiminu ties kuinka monta vuotta.

Sulla on käyny tuuri. Se ei tarkota et merkkikoneet yleisesti kestäis hyvin. Merkkikoneissa paskat ja halvat osat = ne kestää keskimäärin huonosti. Hyvät yksilöt voi kestää hyvin. Miten varmistaa et saa hyvän yksilön? Ei mitenkään.

18. RatCon

RatCon Senior member

Trophy Points:
    193
    Saanko kysyä, miks helkutissa pitäis ostaa pakettikone ja alkaa päivittämään sitä ? Miksei suoraan hommaa itse kasattua, ja vaikka kaupassa koottua laatuosista ?

*edit*
    Näytä mulle yksikin pakettikone, ja linkkaa osat siihen mitä ajattelit vaihtaa. Voin koota sulle samantien paremman koneen, vieläpä kasauksen kanssa.

19. Toniman92

Toniman92 Regular member

Trophy Points:
    46
    Pakettikoneiden kotelot rajoittaa aika nätisti tätä "päivittämistä", yleensä niissä o jotai iha omia virtalähde ratkaisujakin tehty.. Eli ei kelpaa normi ATX jne.

20. power_age

power_age Active member

Trophy Points:
    93
    Saa kysyä siis ketjun aloittaja/kysyjä toteaa että:
    Siksi esitin asian noin kun esitin, koitin hakea myös puolia jotka tekevät koneen käytöstä yksinkertaisempaa, saa olla ns. vapaampana koneen suhteen kun ei tarvitse kaikkea hakea ja tehdä itse, ehkä nuo päivitysten hakemiset jne. ei tunnu sinusta tai monista miltään, joistakin ne saattaa alkaa tuntua tuskalliselta kun olisi muutakin tekemistä kun istua koneella ja tapella että kaikki toimii niin kun pitää.

Eikä tule se sama kysymys jo ulos suustakin v. käyrän kera mitä nyt taas..... vaikka välissä olisi ollut viikkojakin, kyllä se noiden kanssa roplaamien saa ainakin täällä päässä käyrän nousuun.

No vast ikään joku itse rakentaja kertoi kun oli mennyt liki ½ v. ennen kun itse rakennettu kone alkoi olla kunnolla vakaa kaikilta osin eikä taida olla edes ylikelloilla oleva ainakaan vielä ja kaveri taitaa olla pikkusen tarkka mitä keskusteluja lukenut

Kyllä Toniman92 on oikeassa valmiskoneiden koteloiden suhteen, tosin nyky n.ohjaimille esim. valmiskoneen kotelon tuuletuskin alkaa olla riittävä, ellei sitä sitten ole karsittu taas pienemmän ja viileämmän valmistus nm. teknologian ansiosta, mutta jos jäähy tehot riittää eikä mahdu tarvittava poweri sekin on aika kiusallinen tilanne.

Siinäpä se, ei mulla ole mitään linkattavaa enkä jaksa alkaa etsiä sellaisia ve.tä varmaan muutama löytyis, mutta lähtöhinta tuskin on enää kovin maltillinen.

Kyseessähän on nyt nettikone, palstoilla näkyy välillä kun joku on ostanut suht kalliin paketti koneen ja haluaakin alkaa pelailla koneella, niihin vois miettiä tosenlaista vaihtoehtoa kun tyrmätä se siltä istumalta.

Rakenna uus kone ja heitä vanha ryjä laatikkoon, moniko tajuaa mikä ryysis saattaa olla edessä itse rakennetun koneen kanssa, kun kaikki ei menekään kuin tanssien (kaikkihan ei osaa edes tanssia:) no näkyy kyl keskusteluja joissa kaikki käyttökelpoinen paketti koneesta otetaan käyttöön.

Kun pelikonetta alkaa rakentaa pohjana vois olla tuollainen, että siitä on vielä sen 5 v. päästä kohtuulliseen päivitykseen, toki siihen täällä varmaan pyritään mutta budjetit on jokaisella omansa. http://muropaketti.com/onko-5-vuotta-vanhaan-tietokoneeseen-jarkea-paivittaa-uusi-naytonohjain

Share This Page