Uudet Emolevy + Prosu + Muistit

Discussion in 'Uutta tietokonetta ostamassa' started by whitea4, Oct 26, 2008.

1. whitea4

whitea4 Member

Trophy Points:
    16
    Olen siis pudonnut täysin kehityksen kärryiltä ja ajatellut rakentaa seuraavaksi Intel kokoonpanon jonka prosuista ei ole mitään käryä...

Eli käytettävissä olisi n.700-800€ ja noilla pitäisi nuo kolme osaa saada tai siis muistejahan tietty tulee väkisinkin varmaan kaksi mutta kuitenkin

Emolevyistä olen noita Asuksen malleja katsellut ja Asuksia mulla on melkein kaikki aikaisemminkin ollut.. Sekä emolevy saisi olla jotain hieman laadukkaampaa mallia missä olis hyvät liitännät jne...
    Varmaan Asus Maximus Extremeen on turha sijoittaa jos ei ole ylikellotus mielessä?

Kone tulis pääosin pelikäyttöön
    Mitä yhdistelmää ehdottaisitte?
    Vanhasta koneesta tulis siis seuraavat:
    Nvidia 8800GTS 640megan muistilla
    750GB SATA2 kovo
    LG DVD-RW DL ide
    Antec SonataIII + Earthwatts 500W
    Ehkä Creative X-Fi Elite Pro Pci ellei emolevyllä ole integroituna riittävän laatuista äänikorttia
    sekä muut välttämättömyydet
    sekä käyttöjärjestelmäksi Vista 32-Bit

Kiitän mielenkiinnosta ja odotan vinkkejä;D

Last edited: Oct 26, 2008
  2. Yottabyte

Yottabyte Regular member

Trophy Points:
    46
    Muisteiksi 4 gigaa halvinta 5-5-5-15 cl5-muistia, emoksi Asus P5Q ja prosessoriksi e8400 tai e8500. Näille nyt ei tule hintaa kuin about 300 euroa (eikä kannata pistääkkään enempää). Voit tietysti halutessasi vaihtaa näyttiksen uudempaan, vaikka Ati Radeon HD 4870.

3. whitea4

whitea4 Member

Trophy Points:
    16
    Onko tuo prosu paljonkin nopeampi kuin tuo nykynen Athlon 64 4200dualcore?

Kuinka lähellä ollaan sitä että muistit vaihtuu pääosin kaikki DDR3n? Koska silloin voisi olla pidempää käyttöä muisteille...

Onko Ati saanut ajurit jo siihen kuntoon että ei tarvi versioiden kanssa pelleillä vaan voi uusimmat laittaa aina kun saatavilla? Viimeksi kun Atin näyttis oli jokunen vuosi sitten, niin ajureita piti testata useampaa ennen kuin joku uusi peli alkoi toimia..
    Nvidiaan olen ollut tyytyväinen tekeekö tuo crossfire nvidialle hallaa vai onko ero vain siinä että SLI ei ole tuettu?

4. Ampsi

Ampsi Guest

DDR3 muisteissa on vielä korkeat latenssit, niihin ei kannata satsata.

Itse en ole koskaan törmännyt ajuriongelmiin atin kanssa (X1650 ja HD4870)

Nvidian näyttikset vaatii SLI -tukevan emolevyn, crossfire on vain ATi -nytönohjaimille.

Last edited by a moderator: Oct 26, 2008
  5. aqq

aqq Regular member

Trophy Points:
    46
    Sitä DDR3 ei kannata jäädä odotteleen et nousee pinnalle.
    Onhan se E8500 tehokas prossu jos yhtään olet lukenut keskusteluja täällä+hyvä hinta/laatu suhde.
    Ati ajurit toimii hienosti HD4870 kortissa ainakin ja on tehokas kortti.
    Päivittäisin sinuna siihen samalla kun on budjetti kohdillaan Intel-kokoonpanoon.

6. whitea4

whitea4 Member

Trophy Points:
    16
    Eikö asusin sivulla ole mitään vertailusysteemiä?
    En ainakaan löytänyt, lähinnä olisin kiinostunut nyt noiden P5Q/P5Q-E/P5Q Deluxe mallien eroista...

Onko tuo P5E jotain vanhempaa mallia? suurinpiirtein samalta näyttää specsit mutta kun mitään vertailusysteemiä en löytänyt niin paha on mennä sanomaan:/

7. Yottabyte

Yottabyte Regular member

Trophy Points:
    46
    P5E ainakin on eri piirisarjaa, muiden emojen eroista en osaa paljoa sanoa, P5Q Deluxessa on veikaten eniten ominaisuuksia ja P5Q-E:ssä vähiten. P5Q on se yleisin ja ainakin varmasti hyväksi todettu.

8. Rader_

Rader_ Guest

Korjataanmpas pikkusen eli P5Q:ssa on vähiten ominaisuuksia. Eli kutakuinkin tässä järkestyksessä P5Q, P5Q Pro, P5Q-E, P5Q Deluxe.

Last edited by a moderator: Oct 27, 2008
  9. Rader_

Rader_ Guest

Edit: Tuplat

Last edited by a moderator: Oct 27, 2008
  10. Yottabyte

Yottabyte Regular member

Trophy Points:
    46
    juu, niinpä tietysti :), taidan tosiaan jättää veikkailemiset sitten :p

11. whitea4

whitea4 Member

Trophy Points:
    16
    Teinpä pikaisesti tuollaisen taulukon missä on pääominaisuudet noista emolevyistä, ja ainoa syy miksi voisi hankkia tuon P5Q-En normaalin tilalle on tuo HD-Azalia äänipiiri, eroaako se paljon AC97 äänipiiristä laadussa oikeasti?

Onhan siihen hienoja lukuja kirjattu ylös esim. tuo 24-Bittisyys mutta onko kukaan kuunnellut jollain paremmilla kuulokkeilla että kuuluuko häiriöääniä kun ei ole mitään esim. musaa soimassa?

Nykyisen koneen AC97 pitää kamalaa vinkunaa ja olen ajatellut jos tuota creativea ei tarvitsisi uuteen kokoonpanoon laittaa ja jos tuon HD-piirin äänenlaatu ei vakuuta ja on laitettava tuo creative niin mieluustihan säästäisin sitten sen 50e kun joudun sen äänipiirin kuitenkin Biosista poistamaan käytöstä...

Tuon HD-Piirin ASIO tuki kiinnostaa myös jos sellainen löytyy?

12. Yottabyte

Yottabyte Regular member

Trophy Points:
    46
    Valmistajan ilmoittamat ominaisuudet eivät ole ollenkaan niin tärkeitä kuin emolevyn laatu yleensä, paras ostoperuste on arvostelut ja käyttäjien mielipiteet. Muista aina että valmistaja vain haluaa että ostat tuotteen, joten sen antamiin tietoihin kannattaa suhtautua kriittisesti.Ominaisuuksissa tietysti harvemmin kovin pahasti valehdellaan. esim. jos valmistaja lupaa että emossa on HD-piiri, niin kyllä sellainen emossa varmasti on, taas jos sanotaan että sen äänenlaatu on "kristallin kirkas", todennäköisesti valehdellaan. Tärkeämpää ainakin minulle on se, ettei emon kanssa tule hirveästi ongelmia.

P5Q-sarjalaisista en ole jostain syystä mistään kunnon ongelmista kuullut, Neo-F taas on tuota ongelmasukupolvea, jossa jokaisen merkin emoissa on ainakin jotain vikaa. Jos vain budjetti venyy, niin eiköhän P5Q-sarjalainen ole melkein parempi vaihtoehto.

AC97'- ja HD-piirit eroavat parhaimmillaan todella suuresti, sillä AC97':ssa on melkein aina jotain särinää ja surinaa, kun taas HD-piirien äänenlaatua (esim minun realtekin piiriä) voidaan jopa verrata esim. Creativen X-fi-korttiin. Tietysti kultakorvat kuulevat eron kyllä ja jos sinun musiikkisi on jotain pakattua p*skaa, niin ehkä x-fi-teknologia siinä vaiheessa ainakin teoriassa näyttää kyntensä.

En sitten takaa mitään mistään onboard-kortista, mahdollisuudet sille, että se vinkuu jokatapauksessa on aika hyvät. Voit halutessasi ostaa jonkun terratecin halvan erillisen kortin (ei luulisi ainakaan vinkuvan), tai palauttaa pahasti surisevan emon. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että kalliiden erillisten äänikorttien aika on mennyt, vain todelliset harrastajat voivat kuulla oikein toimivan integroidun ja kalliin äänikortin erot. Lisäksi vain ne harrastajat omistavat kuulokkeet, joilla eron kuuleminen on mahdollista.

Share This Page