Uudet kaiuttimet eivät toimi kunnolla

Discussion in 'Tulostimet, näppäimistöt ja muut oheislaitteet' started by tr0janh0rse, Feb 8, 2012.

1. tr0janh0rse

tr0janh0rse Member

Trophy Points:
    11
    Hei,

Piti ihan tämän takia rekisteröityä, kun olen suht tietokonenoviisina yrittänyt kaikkeni mutten millään saa toimimaan. Eli viikko takaperin sain Logitech x-530 kaiuttimet kotiin, mukana ei tullut mitään softaa / ajureita ja pitäisi ohjeiden mukaan toimia automaattisesti. Kyseessä on 5.1.-järjestelmä.

Ongelmia on kaksi:

1) Ainoastaan osa kaiuttimista toimii
    2) Kuulokkeilla ääni on aivan liian hiljainen eikä sitä saa mitenkään tarpeeksi voimakkaaksi

Ensin tähän pääongelmaan. Subwoofer toimii normaalisti ja viidestä pikkukaiuttimesta toimivat ainoastaan keskikaiutin, etuvasen ja takavasen. Musiikkia kuunnellessa / elokuvia katsellessa etu- ja takaoikea ovat täysin mykkiä. Kun menen ohjauspaneelista ääni->Kaiuttimet->Määritä ja saan "valitse kokoonpano"-ruudun jossa voi tehdä sound testin jokaiselle kaiuttimelle erikseen, ääni tulee etu- ja takaoikean tapauksessa ulos vääristä kaiuttimista. Painamalla takaoikeaa (TO) tai (etu)oikeaa (O) ääni tulee takavasemmasta kaiuttimesta vaikka windows ei tunnista virhettä. Muut tulevat sieltä mistä pitääkin.

Mikä neuvoksi?

Mulla on Windows 7 64-bit. Äänikortista, mistä näen sen tarkan nimen ja mallin? Klikkaamalla alaoikealta symbolia sen päällä lukee "Via HD Audio Deck" mutta sitä klikkaamalla / äänikortin asetusruudussa lukee "Asus Absolute Pitch BD 192/24". No, jompikumpi noista se nyt varmaan kuitenkin on.

Anyway äänikortin asetuksissa eli tässä Absolute Pitch-jutussa ei ole kertakaikkiaan mitään mitä voisin tehdä tai painaa että saisin kaiuttimet toimimaan normaalisti. Olen laittanut ohjauspaneelista äänikortin asetuksista "Enable speaker fill":n päälle ja järjestelmä on määritetty 5,1:ksi.

Toinen ongelma tuo kuulokkeilla kuuntelu. Kuulokkeiden äänenvoimakkuutta ei voi tässä laitteessa säätää suoraan laitteesta vaan ainoastaan windowsin asetuksista. Oletusvoimakkuus tuntuu kuitenkin olevan käsittämättömän matala ja pitää laittaa kaikki volyymit aivan tappiin että alkaisi kuulumaan edes jotain. Olen laittanut windowsin asetuksista, itunesista/media playerista ja äänikortin asetuksista kaikki volyymit niin täysille kun voi olla ja musiikki kuuluu silti ärsyttävän hiljaa. Vertailuksi, kun vetäisin kuulokkeet irti niin meinasin kuuroutua ja ääni kuului varmaan toiseen kaupunkiin.

Help?

2. bravia

bravia Member

Trophy Points:
    16
    Entäs jos kokeilet jotain elokuvaa jossa on5.1 äänet niin kuuluuko sillon kaikista kaiuttimista?

3. Tinke8

Tinke8 Active member

Trophy Points:
    78
    Mikäs emolevy sulla on vai käytätkö erillistä äänikorttia? Ja mihin reikiin kytkit nuo kaiuttimet?

Nyt kun vaihdoin jouluna Logitechista Yamahan erillissarjaan, oon tullut itsekin siihen tulokseen, ettei nuo halppis 5.1:set (varsinkaan Logitechit) ole kummosia.

Share This Page