Asentelin ton SuSe Linux 9.2 Professional ja arvata saattaa, että hiekan tuli ongelmia ku koskaan etes nähny käytettävän Linux konetta. Oon ny parisen tuntia koittanu asentaa edes yhtä ohjelmaa tähän ja lukenu samalla näitä foorumeita. Mutta kun ei osaa niin ei osaa, eli miten tähän ny asennetaan etes jotain ohjelmia. Esimerkiksi toi irssi, latasin sen tahmapallo asennustiedostot ja asensin sen Yast2:lla. No niin mitä tämän jälkeen, application listassa ei ainakaan näy mitään ?
Jos sait sen asennettua, niin pitäis lähteä näin: 1. Ota työpöytä näkyviin. 2. Paina oikeeta hiirenkorvaa "tyhjällä" alueella. 3. Valitse "Run command...". 4. Kirjota sinne "irssi" ilman pupunkorvia. Huom. pienillä kirjaimilla. Saat irssin toimimaa myös komentorivillä kirjottamalla "irssi" ilman pupunkorvia. Nortsisti kandeeraa asentaa softat paketinhallinnasta. Eli "käynnistä -painiketta" -> System -> YaST (alimpana listassa). Sitte sieltä valitse ekalta lehdeltä Install and remove software. Odottelet vähän aikaa, noin puolen kahvikupillisen verran, ja kirjotat search -kenttään irssi, laitat ruksin ruutuu ja painat Accept. Sitte se asentelee sitä about 2/3 kahvikupillisen aikaa. Sen jälkee irssi on asennettu. Asentaminen on helpompaa kun Wintoosassa!
Drizzt^^ Mikä on tahmapallo? Ja kuinka sellainen asennetaan YaSTilla? kirjoita konsoliin pääkäyttäjänä yast --install ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/9.2/suse/i586/irssi-0.8.9-52.1.i586.rpm kun asennus on ohi niin kirjoita konsoliin irssi
Erkkimon tein irssin kanssa juuri niin kuin käskit, mutta mitään vaan ei tapahdu...öö...mikä meni väärin?
Asenna se ensin niinkuin lunix käski! eli kertauksena... kirjoita konsoliin pääkäyttäjänä yast --install ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/9.2/suse/i586/irssi-0.8.9-52.1.i586.rpm kun asennus on ohi niin kirjoita konsoliin irssi EDIT: typo
Joku tässä nyt menee väärin juha@linux:~> yast --install ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/9.2/suse/i586/irssi-0.8.9-52.1.i586.rpm bash: yast: command not found
Eli se pitää tehdä roottina kirjoita siinä komentorivillä: su <rootin salasana> ja sitten jatkat ton ohjeen mukaan...
Laitoin nytten on kvircin ja ihan hyvin onnistu. Kiitos, kun heti vastasitta. Sitten vielä, et mites tohon "Käynnistävalikkoon" saa noita ohjelmia("pikakuvakkeita")?
Sieltä pitäis löytyä sellanen, kun "KDE Menu Editor", jolla pitäis pystyä muokkaamaan sitä menua ihan oman mielen mukaan... Jos sitä ei sieltä menusta itsestään löydy suoraan, niin vois käynnistyä komennolla: kmenuedit En nyt ihan varmaksi muista, kun ei ole nyt KDE:tä käytössä, eikä edes asennettuna...
aika hyvä muisti sulla muuten on, juppe22... elikkä tollee se toimii... jos haluu muokata tuota K-valikkoo nii siitä K-painikkeesta oikeella "menu editor"... sille ainaki pääsee nopeesti siihe...
Olen tehnyt valknut ja dclib rpm-paketit SuSE9.2:lle. Voit kokeilla niitä jos haluat. Sekä kirjasto että itse clientti asentuvat /opt/Valknut hakemistoon. http://koti.mbnet.fi/tools/download.html Huomaa että en itse kyseistä ohjelmaa käytä, tein sen ja laitoin ladattavaksi vain koska sitä porukka kyseli/kyselee.
Ohjelmana valknut toimii loistavasti, joten lunix on tehny hyvää työtä, mut mä en ainakaa saa valknuttia imuttamaa mitää... :/
Palomuurissa sopivat aukot? Jos ei niin avaa ne. Valittavasti en pääse tarkistamaan toimiiko tuo mulla, koska en nyt ole oman koneeni ääressä(muistin juuri miten paljon vihaankaan modeemilla surffaamista) kokeilen tuota huomenna.