Uusi modeemi ja kaksi konetta verkkoon yhtaikaa

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by Morgoth, Jul 6, 2004.

1. Morgoth

Morgoth Member

Trophy Points:
    16
    Olen tässä siis ostamassa uutta modeemia ja tarkoituksena olisi saada liitettyä kaksi konetta verkkoon yhtaikaa niin, että kaikki p2p-ohjelmat sun muut toimisivat niissä. Tai oikeastaan p2p-ohjelmien ei tarvitse toimia, kuin toisella koneella. Toisella sitten vaikka pelailtaisiin CS:ssää tai jotain. Toinen kone on siis pikkuveljeni ja toinen taas minun.

Tuota TW-EA500 modeemiakin tuli koitettua, mutta se oli aika vaikea käyttöinen, eikä oikein suostunut toimimaan halutulla tavalla ja sekosi lopulta lopullisesti.

Mitähän vaihtoehtoja sitä nyt olisikaan noiden koneiden nettiin saamiseksi? Ja mikä on paras? Voisiko vaikka niin tehdä, että pikkuveljeni tulevan koneen yhdistäisi verkkokortin kautta tähän koneeseen jotta netti toimisi kummallakin vai tuottaako se jotain ongelmia p2p-ohjelmien sun muiden käytössä?

[bold]Olen aloittelija, joten vääntäkää nämä jutut rautalangasta, kiitos.[/bold]

Last edited: Jul 6, 2004
  2. Flash80

Flash80 Member

Trophy Points:
    11
    Minulla on oma kone naapurin sällin kanssa verkossa, johon hankittiin kytkin (joku smc:n 10\100) ja motukkana on Ericssonin hm 130 dp (en suosittele kellekään).

sillä on toiminut kaikki muut ihan hyvin, netti p2p sun muut, mitä se ericssoni on mennyt vaihtoon parikertaa..

3. Agent_007

Agent_007 Senior member

Trophy Points:
    143
    Jos pistät netin jakoon toiselta koneelta niin se pitää olla päällä jos toisella koneella haluaa nettiin.

Tommonen perus ADSL purkki ja perus hubi riittää hommaan hyvin(ei maksa paljoa), ADSL purkin ja hubin väliin ristiinkytketty verkkokaapeli ja hubista koneisiin normaali kaapeli. Kun kaikki ISP:it jakaa nykyään enemmän kuin yhden IP osoiteen niin voi molemmilla koneilla toimia täysiverisesti netissä. Eli molemmat koneet on itsenäisesti netissä.
    EDIT:FIX

Last edited: Jul 7, 2004
  4. Eza

Eza Regular member

Trophy Points:
    26
    Itselläni on vähän sama juttu myös pikkuveljeni kanssa, mutta ISDN yhteydellä. Homma menee niin että omassa koneessani on ISDN-kortti ja siitä tulee normaalisti internet yhteys minulle. Sitten vain koneestani menee intergroidun verkkokortin (10/100) kautta ristiinkytketty verkkokaapeli (RJ45) veljeni koneen verkkokorttiin(10/100) toiseen huoneeseen. Siinäpä se.

Pitään vain muistaa laittaa internet yhteys "jakoon" (shared). Tosin en tiedä onko pakko ADSL:llä...

5. Morgoth

Morgoth Member

Trophy Points:
    16
    Syökös tuollainen järjestely toisesta koneesta tehoja? Entä voiko veljesi tarkkailla mitä koneellasi tapahtuu? (Toivottavasti ei)

6. Agent_007

Agent_007 Senior member

Trophy Points:
    143
    Ei tuo internet sharing paljoa suoritintehoa syö. Eli ei aiheuta nykimistä toisella koneella.
    Windowsissa ei ole vakiona mitään sniffereitä eli sitä liikennettä ei näe mitenkään.

7. snapsix

snapsix Regular member

Trophy Points:
    26
    Suosittelisin hankkimaan ulkoisen adsl-modeemin/reitittimen, nuo nettijakojutut ovat vähän semmoisia ja tämmöisiä. Kyllähän ne toimii, ei siinä mitään, mutta kun ei ne ulkoiset sovittimetkaan niin mahdottomia maksa, ja käytettävyys on niillä aivan eri tasoa.

Kannattaa tutustua esim Zyxelin 650 ja 660 -sarjan tuotteisiin. Hinnat ovat alkaen jostakin 120e ylöspäin ja ja edullisimmassakin mallissa on vähintään adsl-modeemi jossa 4-porttinen hubi (eli mahdollisuus kytkeä 4 konetta nettiin/verkkoon), rautatason palomuuri sekä nattaus. Pienellä lisärahalla boksiin saa myös wlan -ominaisuuden, jonka jälkeen verkkoa voi rakentaa langattomasti, ja hankalilta piuhanvedoilta vältytään.

Myös isdn-käyttäjille on olemassa ulkoista neljän portin reititintä. Tällainen malli on esimerkiksi Zyxel P100IH Plus (Nattaus, mutta ei palomuuria). D-linkillä myös taisi olla jokin malli, ja todennäköisesti myös muilla valmistajilla.

8. Morgoth

Morgoth Member

Trophy Points:
    16
    En kyllä mielelläni enään ostaisi mitään reititin/nat/palomuuri jne. -modeemia, kun ei tuo TW-EA500 oikein vakuuttanut. Oli heti vaikeuksia saada p2p-softat toimimaan sun muuta ja loppujen lopuksi vielä sekosi biospäivityksen yhteydessä. Ja ADSL-käyttäjä olen.

Mitä muuten silta tarkoittaa näissä asioissa?

9. Eza

Eza Regular member

Trophy Points:
    26

Sillalla yhdistetään kaksi yhteyttä yhdeksi. Noin lyhyesti.

En ainakaan niin paljoa että huomaisin. Sitä ei edes huomaa jos veljeni kuuntelee MP3:ia mun koneelta Winampilla.

Ei. Ei se osaa. En itsekkään en tiedä tältä istumalta onko se mahdollista. Kaipa se on jotenkin mahdollista. Palomuurilla toki voi sen blokata, mutta silloin kuolee muukin liikenne koneidemme välillä.

Suuri huonopuoli tässä on se että mun kone pitää olla päällä ja yhditettynä nettiin, jos haluaa veljeni koneella nettiä käyttää. Suosittelen kyllä sitä reititintä. Saat paljon paremmin netin toimimaan koneissanne. Tosin voi olla hieman kalliinpi.

snapsix: Kyllä tästä meidän ISDN-modeemista saa piuhat useampaan koneeseen, mutta silloin pitää joka koneessa olla ISDN-kortti. Verkkokortti ei kelpaa. Ja meiltä löytyy vain yksi ISDN-korttia. Eikä silloin verkko meidän kahden koneen välillä toimisi 10/100 nopeudella.

Last edited: Jul 8, 2004

Share This Page