Moikka, Tällä hetkellä käytössä HP 22" LCD-näyttö, hyvä ja toimiva näyttö. Mutta mietin, että olis tohon rinnalle kiva ottaa toinen näyttö. Aika paljon pelikäyttöä, leffoja ja tv-sarjoja kattelen, jonku verran pientä kuvankäsittelyä, ja muuten perus-surffailua ja kirjottelua, yms. yms. Kannattaiskohan hommata halvempi näyttö tohon rinnalle? Vai kalliimpi päänäyttö ja pistää toi 22" HP sivuosaan? Jos uutta näyttöä nyt lähtee ostamaan, mitä ominaisuuksia/asioita kannattaa huomioida? Virkistytaajuus 120Mhz? LED? Full HD? 3D? ....mitä muuta?
Itse en laittaisi kahta erilaista näyttöä vierekkäin, ihan ulkonäkö syistä. Ensimmäinen kysymys jäi mieleen, että mikä on budjetti? Minkä kokoista näyttöä ajatellut? Itse laittaisin IPS paneelilla olevan, LED näytön ja mielellään yli fullhd resoluutiolla mutta tahtovat olla nuo yli fullhd resoluutiolla olevat näytöt vähän suolaisen hintaisia. Tuossa esimerkiksi sellainen minkä itse kelpuuttaisin, käyttänytkin kyseistä näyttöä ja ollut tyytyväinen.
Jos kaksi näyttöä haluaa niin ei sitä vanhaa näyttöä tarvitse hävittää. Toki täydellisyyttä hakeva haluaa pöydälleen rivin kalliita huippunäyttöjä - kaikki samaa sarjaa, mutta aivan hyvin voit ostaa uuden paremman näytön ja jättää vanhan näytön "kakkosnäytöksi". Näin tein itsekin. - Vanha näyttö Packard Bell Viseo 240DX 1920x1080 LCD - Uusi näyttö Dell U2412M 1920x1200 LED IPS Pelaan ja työstän kuvankäsittelyt ym. uudella näytöllä, toisella on harware monitori, irkki jne. Edes näyttöjen eri koko ja resoluutio ei haittaa käytössä lainkaan.
Ric Tämäpä se alkuperäinen ajatus olikin, että nykyinen kakkosnäytöks ja uus ykköseks. Tällä hetkellä siis HP:n w2207, hyvä näyttö. Mutta ostin uuden koneen ja ajattelin toisen näytön laittaa kaveriks, miellään paremman. Mietin tossa just, että kokoa sais olla 24-27", isommat on liian kovan hintasia. Budjettia en ole hirveesti miettinyt, mutta kohtuu hintasta, ehkä maksimissaan 500€. Mutta ei sen tarvi niin kallis missään nimessä siis olla Mitäs toi IPS tarkottaa?
IPS Paneeli on normaalia TFT paneelia parempi koska selkeämpi/kirkkaampi kuva ja suuremmat katselukulmat, eli jos katot sivusta niin ei mee mustaksi se näyttö silleen hienosti, ja useimmissa on että auringonheijastus ei heijasta siitä näytöstä.
Ostaisin uuden päänäytön ja laittasin vanhan sivuun kakkosnäytöksi. Jos täytetään kaikki kriteerit joita laitoit ekassa postauksessa, niin: Asus VG278H. Menee kyllä satasen yli budjetin, mutta ei ole välttämättä järjetön hinta kun täyttää nuo kriteerit. Olen itse testannut kyseisen ruudun, eikä ole pahaa sanottavaa siitä.
Suinkaan ajatus tossa alussa ei ollut, että kaikki nuo olis pakko löytyä näytöstä. Vaan tarkotus oli kysyä, että mitä ominaisuuksia hyvässä pelinäytössä pitäisi olla.
Ihan mukavahan tuo on.. Käytettynä löysin, taisi olla huuto.netistä, olisikohan 30e maksanut. Tuo linkattu 120hz 27" näyttö on erinomainen pelikäyttöön, mutta toki halvempi 24" näyttökin hoitaa tehtävänsä. Jos istut pöydän ääressä niin 24" on mielestäni tarpeeksi iso eikä vie koko pöytätilaa. IPS paneeli on parempi monipuolisemman käytettävyyden vuoksi, sillä kuvanlaatu ja katselukulmat ovat paremmat leffa- ja photoshoppauskäyttöön. Miinuspuolena vain että IPS:t ovat hieman kalliimpia normi TFT/LED näytöistä, eikä niitä ole saatavana 120Hz virkistystaajuudella. Toisaalta monesti pelikäyttöön ei tarvitakaan 120Hz näyttöä. Riippuu kyllä koneen spekseistä ja pelatuista peleistä. Voisit itsekin katsoa Frapsilla kuinka paljon FPS on pelatessa, sillä jos se on jotain väliltä 30-60 niin 120Hz näyttö menee täysin hukkaan. Muut näytöthän toistavat 60 kuvaa sekunnissa eli kaikki reilusti yli 60 FPS:n suorituskyky on turhaa. Mutta itse olen ollut tyytyväinen 60Hz IPS näyttöön, itse asiassa en ole ikinä nähnyt livenä 120Hz näyttöä, eikä ole ollut kiinnostusta koska koneen suorituskyky ei riitä esim BF3:ssa selvästi yli 60 FPS toistamiseen..