Olisi tarkoitus päivittää vanha dx10 näytönohjain uuteen ja vaihtoehdoiksi on päätymässä otsikon mukaiset ohjaimet. Toki muitakin vaihtoehtoja voi ehdottaa. Budjetti 300€ (max 350€, mutta ei miellellään). Olen suosinut nvidian kortteja lähinnä ajurien ja physx/cudan takia. Toisaalta harvassa pelissä tuota physx tukea tulee käytettyä, kun näytönohjain ei jaksa vääntää. Mitä tässä nyt olen katsellut vertailuja, niin HD 6950 olisi tehokkaampi. Olin jo tilannut tuon GTX 560 näyttiksen (ylikellotettu malli), mutta niitä tulee vasta kuun puolessa välissä ja nyt kun katseli, että tuo HD 6950 on hieman tehokkaampi ja sitä olisi saatavilla (ainakin 2gb mallia) heti. Olisiko tuo sitten oikeasti järkevämpi ostos? Hieman epäilyttää nuo AMD näyttikset, kun kuullut paljon noista ajuri, sun muista ongelmista. Tämmöiseen koneeseen näyttis olis tulossa: Asus P5Q Deluxe C2Q Q9500 @3,2GHz DDR2 4gigaa Virtalähde Corsair VX 550W
Ei vaan gigabyten normaali OC kortti. Ei ole jimmssillä tuota SO versiota. Miten muuten nuo AMD näyttisen jäähyjen äänenvoimakkuus? Onko kuinka hurja, ja kuinka kuumina käyvät? Omassa kotelossa on kyllä tehokas ilmankierto, mutta haluaisin myös kohtalaisen hiljaisen näytönohjaimen.
Molemmilla näyttisvalmistajilla on omat ongelmansa ja ennakkoluulojen takiahan ei kannata olla ostamatta, mielummin kokeilet itse. Kannattaa muistaa että tuota HD6950 voi myös yrittää päivittää HD6970 tasoiseksi http://plaza.fi/muropaketti/nain-paivitat-radeon-hd-6950n-radeon-hd-6970ksi EDIT: Googletappas arvosteluja tuosta kortista. Refrenssijäähy pitää aikalailla perusmeteliä, eli ei kovaa, mutta ei ole myöskään erityisen hiljainen. Virrankulutus aika perus eli alle 20w idlenä ja rasituksessa menee keskimäärin ~110w. Lämmöt myös hyvin normaalit eli alle 40 idle ja ~80 rasituksessa.
Katselin tuossa juuri tuota. Voisi olla ihan jepa kokeilla sitten jossain vaiheessa. Taidan kokeilla AMD puolta tällä kertaa ja katsoa millainen maku siitä jää. Eli HD 6950 tilaukseen.
GTX:sä olis parempi noista. Jos Ati:n kortin aikoo laitaa niin 5970 (sikakallis mutta tällä hetkellä kaikista tehokkain näyttis) tai 6970 (mielellään crossfirenä)
Ei noiden korttien välillä kyllä mitään kovin suurta tehoeroa ole. Hieman pelistä riippuu kummalla pyörii pari ruutua nopeammin. Ja miksi ei voi olla AMD:n hieman halvempi kortti toimiva ratkaisu?
Nimenomaan, en kyllä ymmärrä miksi pitäisi noin nopeita kortteja ostaa sillä jo HD 6950 (ja myös GTX560) on tällähetkellä riittävä kaikkeen! EDIT: Tuo FuFa:n kommentti täytyi olla joko sarkasmia tai **ttuilua, koska niin älytön oli
Itse en ole koskaan innostunut noista kahden piirin korteista. Kuulemma paljon ongelmia niiden kanssa. Yhdellä kaverilla oli tuo hd 4870 x2 näyttis, eli kahden piirin näytönohjain ja sen kanssa oli kokoajan ongelmia. Niinkuin jo totesin tuossa aikasemmin, niin taidan kokeilla tuota HD 6950 näyttistä. Jos ei miellytä, niin toivottavasti on vuoden kuluttua varaa uuteen . Edit. Päädyin sitten tilaamaan GTX 570 näyttiksen. On hieman yli budjetin, mutta sillä pärjää pidempään.
Sori ehkä vähän offtopic, mutta en tiedä sainko alunperin vaan maanantai version ATI:n kortista. EA:n valmistamat pelit ei tahtoneet ATI:lla toimia kunnolla mm. Need for Speedit. Grafiikka ongelmia riitti, sekä ajottaista pätkimistä mikä haittasi pelaamista. Vaihdoin nyttemmin nVidiaan, tuntuu että pelit tukevat sitä paljon paremmin. Toisaaltapa aika monessa pelissä tulee tuttu "Nvidia - The Way It's Meant to be Played"- slogan. Itse valitsisin tuon nVidian. Gigabyten oc-mallit on ainakin hiljaisia ja käy viileänä.
mikä ATI:n kortti sulla oli ja mistä need for speedistä puhut? Teit varmasti kaikki asiaankuuluvat päivitykset yms.? Ja tiedät myös varmasti että on pelejä jotka "Nvidia - The Way It's Meant to be Played" huolimatta toimiikin paremmin amd/atin korteilla, nyt vaikka esimerkiksi FALLOUT3 ja S.T.A.L.K.E.R pelit
Radeon HD 4870 oli tosiaan kyseessä. Kortissa ei muuten tuntunut olevan vikaa, mutta nfs - pro street ja shift juurikin tuottivat suuria ongelmia. Grafiikka virheitä ja ajoittaista pätkimistä. Ajurit sekä päivitykset olivat kunnossa.
AMD:n kortit on nyt vain sen takia saaneet huonoa mainetta kun ajurit ovat olleet julkaisun jälkeen surkeita. Itsekin kyllä enämpi nvidian suosija ollut mutta nyt tulossa 6970 kokoonpano uudelle emolle. Nuo 4tuhat sarjalaiset p:stä (ainaki mitä itellä ollut), mutta vikoja korjattu 5 ja 6 sarjalaisissa, mutta saapi nähä.
Offtopicilla jatketaan... Mulla on ollut käytössä kahdessa koneella sekä 4850 että 4870 joista jälkimmäinen jo heti kohta julkaisun jälkeen. Need for Speedin paria eri versiota ja esim. BF2:sta ja BC2:sta on tullut pelailtua muutama tuhat tuntia ilman ajuriongelmia. Eli kyllä noi EA-pleitkin ainakin jollain tapaa pelittää muullakin kuin Nvidialla.
Maininnut tämän ennenkin, ja mainitsen nytkin. Eräs kaveri haukkui omaa korttiaan aivan pyllystä revityksi, ja kun kyselin niin kaiken piti olla kohdillaan. Ajurit päivitetty eikä silti edes peruspeleissä antanut kunnollisia grafiikoita. Tutkittiin lisää, ja huomattiin että ajurit ladattu Windows Updaten kautta. Se on nimittäin yksi oleellinen virhe mitä käy. Win updaten kautta tulevat näyttisajurit ovat yleensä samaa tasoa, kuin sen näyttiksen mukana tulevan CD:n.