Microsoft won’t really let you block new Outlook on Windows 10 (auto-install) https://www.windowslatest.com/2025/01/10/microsoft-block-new-outlook-on-windows-10-auto-install/
Ei kai tuo pakkoasennu, jos koneella on MS Officen Outlook-versio? Tuo ilmainen Outlook on käsittääkseni toiminnallisesti varsin puutteellinen siihen verrattuna.
Sama käväisi mielessäni, kun omalla koneellani on MS Office Professional Plus versio. Ei kai ne pakkosyötä toista Outlook versiota siihen. Jää nähtäväksi.
Mulla on varsin uusi Windows asennus alla. En osaa sanoa oliko tuo uusi Outlook appi heti alusta asti osa Windowsia vai asentuiko se käytön alussa muiden mahdollisten Microsoftin appien mukana kun en asiaan liiemmin kiinnittänyt huomiota. Vaikka ymmärränkin ärsytyksen siitä että Microsoft tuputtaa asioita, on tämä kyllä ehkä vähän sieltä kevyemmästä päästä asioita, ja tuskin olisi paha lainkaan jos olisi osa Windowsia tulevaisuudessa. Uuden outlookin poistamiseen ei tarvitse käyttää tuolla linkissä mainittua Powershelliä. Se löytyy normaalisti asennetuista ohjelmista. jos taas haluaa koittaa estää sen asentumien tulevaisuudessa, niin sitten täytyy muokata rekisteriä linkin ohjeen mukaan.
Onko tämä nyt sitä uuden Outlookin toiminnan valloitusta? Olen käyttänyt Windowsin Kalenteri toimintoa. Aluksi suositteli kokeilemaan sen tilalla Outlook new toimintoa. Jonkin ajan kuluttua se asettui kalenteritoiminnoksi ja vanhaa Kalenteria ei saa enää käyttöön. Nyt kun sen avaa, niin siellä on ensisijaisena toimintona Outlook sähköposti ja joutuu aina valitsemaan ensin kalenterin, jotta sinne pääsee. Olen ollut siitä kireänä, enkä ole viitsinyt vaivautua tutkimaan, saako kalenteri toiminnon siitä ensisijaiseksi. Outlookia en käytä sähköpostin ensisijaisena lukijana. Miten saisi vanhan kalenteritoiminnon takaisin? Hatuttaa.
Tuskin mitenkään. Näyttäisi olevan poistettu kokonaan. Yrittää toki voi, alla yksi tapa, mutta kaikki keinot näyttäisi olevan ainakin jonkin verran vanhoja ja ei välttämättä enää toimivia, taikka tarjoa täysin vastaavaa kokemusta kuin vanha kalenteri. https://superuser.com/questions/1852571/switch-back-to-old-windows-calendar ----- En ole aikaisemmin asiaa miettinyt, kun en ole Windowsin kalenteria käyttänyt (paitsi sitä minkä saa auki kellonaikaa klikkaamalla) Outlookiin kirjaudun selaimella, niin sekin asia ollut tuntematon. Nyt kun asiaan hieman perehdyin, niin onpahan vain taas hyvä esimerkki siitä, kuinka asioita muutetaan vain siksi, että joku tai jotkut tarpeeksi korkeassa asemassa niin on päättänyt. https://kotimikro.fi/internet/sahkoposti/sahkoposti-ja-kalenteri-poistuvat-windowsista
Jos nyt suoraa ilmaisua käyttää, niin Microsoftin toiminta on täysin perseestä. Ymmärrän kyllä, jos parannuksia tehdään ja pitääkin tehdä, mutta miksi aina huonompaan, jonkun idiootin keksimään suuntaan.
Jatkan vielä uuteen avaukseen, että milloin estävät sen, ettei OneDrivea pysty sulkemaan tai poistamaan käytöstä, ettei suorita varmuuskopiointia, ohjelmaa poistamatta. Olen muutaman kerran onnistunut sen avulla sekoittamaan, koko homman. Syy on arvattavasti se etten ole jaksanut perehtyä sen toimintaan. Hoidan varmuuskopiopinnin kokonaan muilla toimivilla tavoilla, siksi en halua pitää sellaista ohjelmaa, joka voi sekoittaa koko pakan.
Jostakin olen lukenut arvelun, että Microsoft pyrkisi siirtämään palvelujaan pilvipalveluiksi ja alkaisi veloittaa niistä kuukausi- tai vuosimaksua samaan tapaan kuin nyt Office 365:stä nykyään.
Ensimmäisiä asioita joita teen kun pääsen työpöydälle uuden asennuksen jälkeen, on sulkea OneDrive. Itse OneDrivessähän ei sinänsä ole mitään vikaa. Käytän sitä itsekin, harvakseltaan tosin, kirjautumalla selaimen kautta ja manuaalisti latailen sinne lähinnä kuvia. Sen ei kuitenkaan tarvitsisi olla automaattisesti heti päällä. Windows voisi alussa aukaista ruudulle ikkunan jossa kysytään, haluaako ottaa käyttöön vai ei ja lisäksi valinta haluaako nähdä kysymyksen uudelleen jatkossa. Näin kaikki voittaisi, mutta Microsoftilla on paha tapa tuputtaa asioita, joka vain lisää turhautumista.
Mitähän minulta on jäänyt huomaamatta tuon OneDriven suhteen? En ole koskaan huomannut, että se olisi jotenkin tekemisissä varmuuskopioinnin kanssa. Aikaisemmin käytin Windowsin alkujaan Windows 7:lle tehtyä varmuuskopiointiohjelmaa, nykyisin Aomei Backupperia. OneDrivea olen käyttänyt vain näyttökuvien tallennukseen. Ilman OneDrivea PrintScreen tallentaa kuvan näytöstä vain leikepöydälle, josta sen joutuu kopioimaan edelleen Paintiin tai johonkin muuhun sovellukseen. Minulla on siis edelleen Windows 10, en tiedä, muuttaako Win 11 jotain.
En muista kympistä oikein mitään enää. Windows 11:a tuo on ainakin heti valmiina päällä. Sitä en tiedä varmasti mitä se mahdollisesti rupeaisi pilveen latailemaan, kun en jää niin sanotusti odottamaan. Sen lisäksi se saattaa vaikuttaa jos ja kun asentaa Windowsin ilman Microsoft-tiliä. Asennus kannattaa muuten nykyään tehdä suosiolla Rufuksella. Ainakin tänne aikaisemmin joskus linkkaamani ohje jolla sai asennettua paikallisella tilillä, ei enää toiminut.
Mielestäni ne toimii ihan samalla tavalla 10- ja 11- versioissa. Olen luopunut paikallisesta käyttäjätilistä kokonaan. Aluksi se johtui siitä, että minulla on MS-tilillä Officen omat versiot Windowsille ja MacBookille. Se on siitä hyvä, ettei tarvitse pähkäillä lisenssien kanssa, jos joutuu uudelleen asentamaan Officen. Ne ovat valmiina tilillä "Tilaukset" osiossa, josta ne saa käyttöön pelkällä asennuksella. Windows ja Mac asennus käynnistetään suoraan tililtä. Microsoft tili: Eksyttiin vähän sivulle alkuperäisestä pakkosyötöstä.
Ilmeisesti tuo selittää erilaiset käyttäjäkokemukset, sillä itselläni on käytössä paikallinen tili, vaikka jouduinkin avaamaan Microsoft-tilin saadakseni Win 7:sta päivitetyn Win 10:n rekisteröityä vanhalle koneelle. No niinpä tosiaan eksyttiin.
Näissä asioissa Microsoftin tarjoama OneDrive pilvitallennuspalvelua voidaan käyttää hyödyksi. Tallennus: Voit tallentaa tiedostoja OneDrive-palveluun, jolloin ne ovat aina käytettävissäsi, kunhan sinulla on internet-yhteys. Synkronointi: OneDrive pitää tiedostosi synkronoituna kaikilla laitteillasi. Jos muokkaat tiedostoa yhdessä laitteessa, muutokset päivittyvät automaattisesti myös muille laitteille. Jakaminen: Voit jakaa tiedostoja ja kansioita muiden kanssa helposti. Voit esimerkiksi lähettää jakolinkin sähköpostitse tai jakaa tiedostoja suoraan OneDrive-sovelluksen kautta. Varmuuskopiointi: OneDrive toimii myös varmuuskopiona tärkeille tiedostoillesi, joten et menetä niitä, vaikka laitteesi rikkoutuisi tai katoaisi. Ilmeisesti en ole osannut käyttää sitä oikein, koska on muutaman kerran aiheuttanut minulle ongelmia. Siksi luovuin sen käytöstä.
Tästä Outlookista oli artikkeli myöskin Iltalehdessä. Uusi Outlook-sovellus tulee asentumaan Windowsin käyttäjille. Vaikka väkisin. https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/1dce26e0-db8d-4763-a58d-6ca5cfe33a35
Taitaa olla niin, että PowerShellin avulla Outlook poistuu samalla kaikilta käyttäjiltä ja "normaalilla" poistamisella vain siltä käyttäjätililtä, jolla on kirjautunut. Poistamistavasta huolimatta se taitaa asentua uudelleen taas myöhemmän Updaten mukana ilman tuota rekisterimuutosta. "Along with that, you’ll need to add a new registry value to block the app install with future Windows updates."
Mitä Windowsin tuen päättyminen tarkoittaa Officen ja Microsoft 365:n tapauksessa. https://support.microsoft.com/fi-fi...auksessa-34e28be4-1e4f-4928-b210-3f45d8215595
Mulla on vanhemmassa läppärissä Windows 7:sta päivitetty Windows 10 ja Office 2013, jonka tuki päättyi samalla kuin Windows 7:nkin. Hauska juttu, että kun sitä Officea koittaa päivittää, tulee ilmoitus, että se on ajan tasalla ja kyseessä on uusin Office-versio:
Yhksillä sukulaisilla oli vielä viime vuonna asennettuna Office 2007 paketti Windows 11 koneelle. Hyvin toimi. Tai kai se vieläkin toimii. Siihen koneeseen on sittemmin asennettu kymppi takasin, enkä ole jaksanut officea asentaa uudelleen. Vois ehkä jossain vaiheessa testata vieläkö toimii.