Uusi pöytäkone, budjetti noin 1100e.

Discussion in 'Uutta tietokonetta ostamassa' started by exumer, Jun 10, 2012.

1. exumer

exumer Member

Trophy Points:
    11
    Terve, uutta pöytäkonetta olisin hankkimassa lähinnä pelikäyttöön ja netin surffailuun. Budjetti olisi 1100 euroa ja pakettiin pitäisi sisältyä käyttis.

Näppis, hiiri ja näyttö löytyy ja kaupan tekemää kokoamista en laske budjettiin mukaan.
    Budjetti ei ole ehdoton ja siitä voin joustaa jos extra 100e saisi merkittävää boostia koneen ''elinikään''. Kellotusta tai muuta virittelyjä en harrasta.

Pelit joita tarkoitus olisi pelailla näillä näkymin eniten ovat Diablo 3 ja Battlefield 3.

Kiitokset jo etukäteen!

2. Axu_

Axu_ Moderator Staff Member

Trophy Points:
    143
    Systemastoresta.

3. exumer

exumer Member

Trophy Points:
    11
    Kiitokset!

Mites näyttääko toi ihan hyvältä paketilta muidenkin silmissä? (ei sillä, että en Axuun luottaisi). Oma tietämys komponenteista vaan on jossain viiden vuoden takana, kun tuli viime kone hankittua joten en osaa itse oikein pakettia arvostella.

Yksi mikä vähän arveluttaa on RAM-määrä, oisko parempi vaan ottaa samantien se 16 GB? En osaa kummiskaan lisämuistia mahdollisessa tulevaisuudessa itse kiinittää. Ja jos joku löytää jotain mitä voisi max. 100e huomattavasti parantaa paketissa niin ehdottakaa ihmeessä.

4. antsuk

antsuk Regular member

Trophy Points:
    26
    Loistava paketti on kasassa.

Jos sen satasen haluaa lisää sijoittaa, niin siinä voisi harkita tehokkaampaa näytönohjainta. HD 7870 näkyisi irtoavan juuri noin satkua kalliimmalla http://www.systemastore.fi/product_info.php?cPath=1_22_541&products_id=56457

Lisää pelitehoa sillä saa, mutta onko se sitten hinta/laatusuhteelta niin hyvä ostos kuin GTX 560 Ti 448, niin on toinen juttu :) Mm. täällä juttua http://muropaketti.com/artikkelit/naytonohjaimet/amd-radeon-hd-7870-ghz-edition-7850-pitcairn,2

5. Axu_

Trophy Points:
    143
    Kotelo on yksi johon voisi ehkä enemmänkin sijoittaa. Hyvä kotelo kestää aikaa paljon paremmin kuin nopeinkaan komponentti. Loistava Fractal R3 kustantaa noin satasen. Onhan sellainen toki monella, mutta hyvästä syystä.
    E: R3 näkyy lähtevän Jimmsistä murotarjouksena 79-89€ väristä riippuen.

Muistia en laittaisi enempää vaikka sitä nyt halvalla saakin. Win 7 osaa kyllä käyttää hyvin vapaata muistia hyödykseen, mutta tuntuu että kaikkien muistinkäyttö suorastaan räjähti käsiin kun hinta laski. Halvin mahdollinenkin nettikone tuntuu nykyään tarvitsevan kahdeksan gigaa muistia, kun sitä halvalla saa. :) Muistia on sitäpaitsi kaikista helpoin lisätä jälkikäteen: Kampa sananmukaisesti vain painetaan paikalleen ja käynnistetään kone. Ei mitään kikkailua BIOS:n, ajureiden tai muiden asetusten kanssa, vaan se on siinä.

Ennemmin siis kasvattaisin SSD:n kokoa, panostaisin näyttikseen tai prossujäähyyn (kellotus voi jossain vaiheessa alkaa kiinnostamaan ja kone hiljenee hieman tehokkaammalla jäähyllä) tai panostaisin koteloon.

Last edited: Jun 11, 2012
  6. Jouko?

Jouko? Moderator Staff Member

Trophy Points:
    78
    Tuosta GTX560Ti-448 ei kannata tosiaan vaihtaa tuohon 7870 koska erot eivät ole millään 100€ arvoisia. Jos pelaamista ajatellaan niin toi 8GB on enemmän kuin riittävä tällä hetkellä.. Itse laittaisin tuon ~100€ isompaan SSD:hen kuten Axukin ehdotti.

7. exumer

exumer Member

Trophy Points:
    11
    Joo eiköhän tällä paketilla lähdetä liikenteeseen, jos jotain niin sitten otan sen paremman SSD:n. Vielä viimeinen kysymys, jos valitsen Systemastoresta koneen kasauksen ohjelmien asennuksella, niin silloin hoidetaan kaikki mahdolliset ajurit ja muut härpäkkeet kaupan puolella? Ei huvittaisi maksaa extra 30e pelkän Windowsin asennuksen takia.

Suuret kiitokset kaikille neuvoja heittäneille!

8. RatCon

RatCon Senior member

Trophy Points:
    193
    Kyllä, mutta itse asentaisin itse.
    Itse asentamalla pääset määrittämään helposti osioinnit, sekä muut mahdolliset. Asennat just ne ohjelmat mitä haluat, eikä mitään ylimäärästä. Windowsin asennustyö kestää sen tunnin verran, mukaanlukien windows päivitykset plus muut. Jokatapauksessa joudut päivittämään konettas, jos sulta löytyy esim. Steamin kautta pelejä. Niissäkin menee aikaa, joten samahan se ois itse asentaa.

Ai niin, eikä ole tietoa asentavatko edes ollenkaan ton näyttiksen mukana tulevaa BF3:sta. Veikkaan vahvasti että eivät.

9. jartar

jartar Senior member

Trophy Points:
    143
    No ei mitenkään onnistu tuntiin ellei käytössä ole Windows 7 custom levyä missä on valmiiksi päivitykset vähintään tämän vuoden alkuun ja SP1. Pelkkään päivittämiseen menee ihan tuhottoman paljon aikaa kun Seiskaan on tullut päivityksiä paljon sitten SP1 päivityksen. Jos SP1 ei ole valmiina Seiskan levyllä niin asennukseen saa todellakin varata aikaa, jotta pelkän Windowsin saa ajantasalle.

Sitten kun tuohon huomioidaan tarvittavat säädöt, netin toimintakuntoon laitto, virustorjunnan asentaminen, ajurit ja tarvittavat päivitykset niin realistista on varata aikaa aloittelijalle 2-3 tuntia. Aikaa voi mennä paljon enemmänkin ellei Windowsin asennuksen yhteydessä älyä osioida tuota terasta levyä valmiiksi.

10. RatCon

RatCon Senior member

Trophy Points:
    193
    Huomioitko että SSD asentaa hippasen nopeemmin kuin normikovo ?
    Mut joo, ei se parikaan tuntia ole paha varata.

*edit*
    Ah ja tosiaan, kaikilla ei vissiin oo 110M nettiä >.>

Last edited: Jun 12, 2012
  11. jartar

jartar Senior member

Trophy Points:
    143
    Niin, mutta siinä olen samaa mieltä että suosittelen itse asentamaan Windowsin, ajurit ja ohjelmat. PC:n kanssa kun on tekemisissä niin säädöiltä ja ongelmilta ei voi välttyä. Siinä oppii paljon kun asentaa ajurit, ohjelmat ja käyttiksen itse.

Tuossa oli muuten juuri tullut sopivasti 14 kpl Windows päivityksiä. SSD levystä huolimatta niiden pelkkään asentamiseen meni melkein 15 minuuttia. Siis tähän ei laskettu latausaikaa mukaan...

Samat päivitykset meni tällä pöytäkoneen tehokkaammalla prosessorilla + ssd yhdistelmällä alle viiteen minuuttiin, joka on paljon parempi vertailukohde.

Last edited: Jun 12, 2012
  12. exumer

exumer Member

Trophy Points:
    11
    Intouduin nyt sitten vähän panostamaan rahallisesti enemmän. Sopiiko näyttis kaikkiin komponentteihin ja jääkö jokin pullonkaulaksi?

13. Axu_

Trophy Points:
    143
    Näyttis sopii muihin eikä tule pullonkauloja. Varmista kuitenkin että mahtuu hyvin koteloon (itse kun en nyt laiskuuttani jaksa :)).

14. ajaJako

ajaJako Active member

Trophy Points:
    93
    kysymykseesi, voisiko jotain vielä harkita.
    Emo on 4+1 tyyppiä
    Kotelo on erittäin umpinainen, ei lisä tuuletin paikkoja.

15. jartar

jartar Senior member

Trophy Points:
    143
    Kotelo ei kieltämättä vastaa muiden osien tasoa. Tuuletinpaikat eivät ole parhaat mahdolliset ja kaksi paikkaa on kieltämättä aika vähän. Täysin riittävä se kuitenkin on tuohon kokoonpanoon sillä ei kotelo paljoa lämpene tuolla prossulla ja näyttiskin hönkii lämmöt kotelosta ulos.

Mutta varsinkin koneen hinnan huomioon ottaen panostaisin koteloon ehkä hieman enemmän. Fractal design R3 on ainakin asiallinen kotelo.

16. Axu_

Trophy Points:
    143
  17. marksavv

marksavv Regular member

Trophy Points:
    28
  18. exumer

exumer Member

Trophy Points:
    11
    Joo, kyllä mä sen kotelonkin tohon nappaan. Tämmösen nappaan, suositusten mukaisesti.

Iso käsi kaikille, jotka oli mukana luomassa tätä kaunokaista! : )
    Hintaa tuli lopulta käyttis ja kokoaminen mukaanlukien 1380e.

Share This Page