Uusi Reititin KITOS

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by VoiMahoto, Mar 15, 2012.

  1. VoiMahoto

    VoiMahoto Member

    Joined:
    Oct 18, 2009
    Messages:
    98
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Jees eli vanha reititin A-link RR24AP(i+) meni sököksi palveltuaan noin 3-4 vuotta ja nyt sitten tarvitsisin uutta tilalle.

    Ominaisuuksia saisi olla:

    *WLAN (eikä haittaa vaikka olisi dual band eli toimii 2.4-5ghz taajuuksilla <parempi).
    *NOPEUS 300-450mbps (Liittymäni 24meganen netti soneran verkkossa).
    *RJ-11 LIITIN (vanhan mallinen pistoke seinässä ,ei haittaa OSTAN RJ-11 toinenpää RJ-45 johdon 5.90€
    *USB (eli usb paikka mihin voin laittaa usb.2 kiintolevyn jakaa sitä sisäverkossa tuolla 300-450mpbs nopeudella.

    Näistä paras ,vai mitäs tohtorit suosittelisivat?? (linkit joko Pixmaniaan tahi Verkkokauppa)

    *TP-LINK TL-WR2543ND 82,00 €

    *LINKSYS E3000-EW 79,90 €

    *BUFFALO Airstation Nfiti high power WZR-HP-G300NH 79,90 €

    *D-LINK DIR-645 79,90€

    *NETGEAR WNDR3400-100PES 82,48 €

    *BELKIN PLAY N600 DB F9K1102as 65,90 €

    *NETGEAR N300 WNR2200 49,90 €

    Halpuus tietysti houkuttelee toi alin netgear 49,90 € kuulostais hyvälle , mutta sitten taas laatu mikä olis noissa Buffalon ja Linksys (cisco) reitittimissä??
     
    Last edited: Mar 15, 2012
  2. Pwz

    Pwz Regular member

    Joined:
    Sep 7, 2011
    Messages:
    217
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Täältä tulee ääni Buffalolle. Tuo on varmasti laadukkaampi ja säästät hinnan takaisin, kun toi kestää parin halpisreitittimen eliniän. Itse olen poltellut noita operaattorin tarjoamia telewellejä n. 2 vuoden syklillä, ja hermothan siinä meni.
     
  3. Datanen

    Datanen Guest

    Joined:
    Sep 21, 2010
    Messages:
    5,322
    Likes Received:
    68
    Trophy Points:
    108
    Itse suosittelen D-linkiä! D-link on laadukas ja hyvä reititin.
     
  4. VoiMahoto

    VoiMahoto Member

    Joined:
    Oct 18, 2009
    Messages:
    98
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    *NETGEAR N300 WNR2200 49,90 € < sen verran siitä halpuudesta ,tossa ei pysty lähettämään streamia sisäverkossa ainoastaa tiedoston jako toimii siinä usb asemalla!

    Sitte löyty viel tollanen *NETGEAR WNDR3700 84,90 € < Musta hevonen :D

    Toi D-link on kyl mageen näköinen pyöree modeemi. plussaa siit SmartBeam teknologiasta.
    Buffalo on sen näköinen vehe et se pitäis pitää kaapissa piilossa.

    Eli nyt ois järjestyksessä:
    1.D-LINK DIR-645 79,90€
    2.NETGEAR WNDR3700 84,90 €
    3.BUFFALO WZR-HP-G300NH 79,90 €

    ONKOS noissa DIR-645 ja Buffalossa "etäyhteysominaisuuksia" silleen ,et siihen purkkiin usb:iin pääsis internetin kautta vaikka työpäikalta selaamaan sen usb:n kovon sisältöä??? nimittäin tossa Netgear:issä on.
     
    Last edited: Mar 16, 2012
  5. Robustus

    Robustus Regular member

    Joined:
    Jan 30, 2011
    Messages:
    792
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Mulla oli aiemmin D-Link DIR-615 ja tällä hetkellä Linksys E4200. D-linkin laitoin pois, koska se pompautti vähintään kerran illassa netin pois päältä ja halusin myös tuplataajuuden. E4200 pudottelee myös välillä pois netistä, parikin kertaa illassa eikä 5GHz:n yhteys jaksa kantaa kulman taakse seitsemän metrin päähän kuin kahden tapin yhteydellä. Käytän siis 2,4:sta ja nopeus reitittimeltä koneelle on noin 140mb/s, viitosella 156mb/s. Ei siis nopeuslupaus pidä, sadan megan laajakaistasta tulee koneelle asti parhaimmillaan 70-80mb/s, joten kyllähän se riittää, mutta enpä ole vakuuttunut.

    En siis tohdi ainakaan tätä vielä halvempaa Linksysiä suositella, vaikka se 2,4:lla yltää komiasti yläkerrasta alakertaan, mutta enhän minä sitä sen takia hankiinut!
     
  6. VoiMahoto

    VoiMahoto Member

    Joined:
    Oct 18, 2009
    Messages:
    98
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Tuossa E4200 hinta pompsahti.
    Mistäköhän muuten netistä löytäis sellaisen sivuston missä ne just testailee noita purkkien toteutuneita nopeuksia?
    Toistaiseksi NETGEAR WNDR3700 84,90 € < olis tulossa ominaisuuksiensa vuoksi!
    Onko semmoista purkkia missä se liitetty usb asema vois olla NTFS alustettu kovalevy?? eikä FAT32?? joihinki purkkeihin saa NAS kovon ,mutta mikä se NAS oikein on??
    Mun ymmärtääkseni FAT32 tiedoston siirto tukee vain 4 GT:hen asti siirettävää tiedostoa. esim dvd 4.7gt ei siirry mihinkää!?!?
     
    Last edited: Mar 16, 2012
  7. Robustus

    Robustus Regular member

    Joined:
    Jan 30, 2011
    Messages:
    792
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Mulla on E4200:een liitetty Buffalon kahden teran LinkStation NTFS-levyllä. Tarkoitus oli luoda koko asunnon kattava verkkoasema kotiverkkoon ja sehän onnistui.
    Ongelmana oli kuitenkin se, että systeemistä tuli niin helvetin raskas, että läppärillä ja kakkoskoneella systeemiin pääsy rupesi kestämään älyttömän kauan, joten läppäri piti heti alkuunsa kytkeä pois verkosta. Ykköskone sinne menee kevyesti, mutta muutoin hyvä aikomus ei käytännössä toiminut. Verkkolevy jää siis vain ykköskoneen käyttöön, ja jos sen olisin tiennyt, olisin ostanut koneeseen uuden varastolevyn. LinkStation pitää myös melkoista tuhinaa. Jos koneissa on potkua, niin voin suositella verkkolevyä, muutoin en.
     
  8. VoiMahoto

    VoiMahoto Member

    Joined:
    Oct 18, 2009
    Messages:
    98
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Netgear WNDR3700 ja TP-Link TD-8840T Lähtee tilaukseen..

    case closed! kiitoksia neuvoista.
     
  9. jons81

    jons81 Regular member

    Joined:
    Jul 29, 2010
    Messages:
    229
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    28
    Hieman menee aikaisemman aiheen vierestä, mutta menkööt kun alkuperäisen kysyjän ongelma tuli jo ratkaistua.

    Ei verkkolevyn pitäisi kuluttaa sitä käyttävän koneen resursseja mitenkään. Tiedostojen lukeminen verkkolevyltä voi olla hitaan tuntuista, mutta tämä vain kun dataa luetaan ja sen ei pitäisi vaikuttaa itse koneen toimintaan. Jos oikeasti koneet hidastuu verkkolevystä niin asetukset on kyllä jotenkin pielessä. Veikkaisin että joko virustorjunta tai windowsin indeksointipalvelu lähtee käymään verkkolevyjä automaattisesti läpi koneen käynnistyksen yhteydestä (tai ajastettuna). Mikäli mahdollista niin verkkolevyille käyttöön "yhdistä vain tarvittaessa" sekä "ei indeksointia" ja "ei virustarkistuksia". Mulla ei ole windows konetta kotona joten en tiedä mistä noita saa säädettyä, mutta verkkolevyn ei pitäisi hidastaa konetta mitenkään.

    Mulla oli aiemmin 2Tb usb levy jaossa reitittimen (D-link DIR-825 johon asennettu openWRT) kautta ja ei ollut mitään ongelmia sen käytössä.
     
  10. Robustus

    Robustus Regular member

    Joined:
    Jan 30, 2011
    Messages:
    792
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Se hitaus ilmenee siis käynnistyksessä, kun windows aukoo koko joukon uusia prosesseja, jotta paletti lähtee pyörimään. Jos kone on hitaahko muutenkin, niin niiden käynnistymiseen menee ikä ja terveys ja ainakin vaimolla loppui läppärin kanssa kärsivällisyys, joten sillä ei enää mennä kotiverkkoon eiä käytetä verkkolevyä vaan ihan soolona vaan. Se on paljon nopeampaa. Jos jaksaa odottaa viisi minuuttia koneen käynnistymistä, niin mikä ettei.
     

Share This Page