Uusi sivustoni odottaa mielipiteitäsi?

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by Bani666, Jan 13, 2010.

1. Bani666

Bani666 Member

Trophy Points:
    11
    Tiedän kyllä, että afterdawn ei varsinaisesti mikään web-developer sivusto ole, mutta ajattelin kuitenkin laittaa tänne ilmoituksen jotta voin kehittää sivuja vähän pidemmälle(ja samal ehk vähä houkutella käyttäjiä).

Sivustoni on englanninkielinen ja keskittyy web-sivustojen kehityksen ja GIMP-ohjelmalla tehtäviin graafisten tehtävien opettamiseen. Muutakin on tietysti, muttei pääaiheena.

Ulkonäöstä ja osittain ohjelmoinnin puolesta vastaan minä itse. Suurimman osan php-ohjelmointi-asioista huolehtii tiedonhallintasysteeminä käytettävä WordPress-alusta.

Sivustolla ei kirjoitushetkellä ole kuin 3 artikkelia/opasta.

Haluaisin tietää afteri-kundien(ja kundittarien, tosin epäilen vahvasti :D) mielipiteen:
    Grafiikasta/visuaalisesta miellyttävyydestä(muistakaa, että yritän pitää asiat yksinkertaisina graafisesti)

Sisällöstä, jos joku osaa näitä juttuja, niin haluaisin tietää, että onko oppaat selekeesti kirjoitettuja ja hyviä.

Harkitsisitko palaavasi joskus sivustolle? Miksi?

Kestikö kauan ladata etusivu? Kuinka nopealla yhteydellä?

Siinä se tais ollaki kaikki.. jos keksitte lisää kommentoitavaa nii laittakaa ihmeessä

2. BlackM77

BlackM77 Member

Trophy Points:
    11
    Palautetta ulkoasusta. Vaikka sanoitkin että haluat pitää asiat yksinkertaisena, niin mielestäni ulkoasu oli liikaa pelkistetty. Yksi asia mikä houkuttaa palaamaan on sivuston ammattimainen ulkoasu. Eli mielestäni liian pelkistetty ulkoasu sivuillasi -> Idea sivustollesi. Tee opas GIMPille nettisivujen ulkoasun tekemisestä ja toteuta se omalla sivustollasi (ja tästä opas html ja css osioon).
    Fontti myös jotenkin tökkäsi silmään...

Sisällöstä. Gimp opas tuntui ihan hyvältä. Aloittelijan mielipidettä en osaa sanoa, koska olen GIMPpiä ja Photaria käyttänyt jo pitkään. Mutta selkä oli ainakin minulle.

Kielestä. Miksi englanniksi? Olen itse ajatellut, että olisi kiva perustaa samankaltainen sivusto suomeksi (aika / kärsivällisyys ei vain riitä siihen).

Palaisitko sivustolle. Kyllä ajatelin palata sivustollesi katsomaan millaisia oppaita saat aikaiseksi ja mihin suuntaan kehität ulkoasua. Onnea matkaan!

3. Dwnldz_5

Dwnldz_5 Active member

Trophy Points:
    68
    Ulkoasu:
    Kuten ylempänä sanotaan, mielestäni tuo on ehkä liian yksinkertainen. Värimaailma pysyy suht yhtenäisenä, tosin navigaatio olisi saanut olla myös sinertävä tjsp., samaa sanoisin itse sisällön taustaväristä (eli tuo valkoinen eroaa reilusti sinisestä ja mustasta, etenkin kun suurin osa sivusta on valkoinen).

Sisältö:
    Sitä olisi saanut olla enemmän ennen mainostusta (ainakin ~6 opasta), mutta ainakin tähän mennessä nuo ovat selkeitä. Tosin GIMPin oppaan kolmannessa kohdassa sanotaan että valitaan värit. Herää kysymys, mistä ne valitaan ja mihin värikoodit isketään?

Muuta:
    Sinuna olisin tehnyt suomeksi, syynä lähinnä se, että englanniksi netti on jo pullollaan eri oppaita suunnilleen joka ohjelmasta.

4. Bani666

Bani666 Member

Trophy Points:
    11
    1. onhan se aika yksinkertainen graafisesti, mutta erittäin monet opassivustot ovatkin sellaisia, esimerkkinä GIMP.org, cssplay.co.uk jne. Tosin kun nyt mainostan sivustoa myös grafiikkaoppaiden osalta, niin olisi ehkä parasta hankkia graafisesti näyttävämpi ulkoasu. Tein tämän ulkoasun yhdessä yössä(lukuunottamatta rss-nappulaa), joten kai se on vähän yksinkertainen. Teen uuden ulkoasun lähiaikoina, pitää kuitenkin saada ensin lisää oppaita kirjoitettua. Fontista vielä, että se on se tavallinen arial/verdana.

3. Olen joskus tehnyt sellaisen suomenkielisen sivun, nimi oli konevinkit.net(joku saattaa muistaa). Menestys oli heikko. Toinen seikka on se, että minun pitäisi julkaista englanninkielinen käännös sivuistani(web hostin vaatimus), jos kirjoitan vierailla kielillä. Teen suomenkielisenkin version, mutten ihan vielä. Kirjoitan vielä 10 opasta, sit ajoitan niitä ilmestymään automaattisesti väliajoin ja ryhdyn tekemään uutta teemaa ja suomenkielistä versiota. Ajattelin myös pistää nykyisen ulkoasun sitten yleiseen jakoon, kun uusi teema on käytössä. oisko se hyvä idea?

Kiitos, kun vastasit.

1. Sisällön taustaväri on asetettu tuollaiseksi, jotta olisi mahdollisimman suuri kontrasti tekstin ja taustan välillä.

2. Joo, on lisää oppaita tekeillä. Koitan tehdä jatkossakin selkeitä. Värikoodien syöttämisestä, kiitos huomautuksesta. Nämä oppaat on kuitenkin tarkoitettu jo vähän gimpiä käyttäneelle. Niinkuin pientä nippelitietoa vasta-alkajille. Mutta kiitos, kun huomautit, korjaan sen kohta!

3. Totta tosiaan, mutta mulla on myös enemmän kohdeyleisöö enkunkielisillä markkinoilla. Tiedän kyllä että suurin osa kohdeyleisöstä ohjautuu näille jo vähän aikaa netissä olleille saiteille, mutta jos joku googlaa täsmälleen saman kysymyksen, johon mun sivuilla on vastaus, sivuni näkyvät tuloksissa jo vähän ylempänä. Suomalaisia aloittelija-web designereita ei kuitenkaan niin paljon ole, joten pitäisi ruveta jo lisäämään muistakin aiheista sivuille(javascript, php, mysql jne), jos kirjoittaisin pelkästään suomeksi. Olisi vähän niin kuin one-man-band tjs. Yksin kirjoittaessa tulee aikarajat vastaan aik nopsasti.

Kiitos vastauksistanne

5. Hmmmh

Hmmmh Regular member

Trophy Points:
    26
    Jos tota leiskaa katselee, niin pystysuunnassa mikään ei tunnu olevan samassa tasassa toisen asian kanssa. Tutoriary ja Announcements taitaa olla ainoa. Tulis vähän ryhdikkäämmän näköinen kun vähän tasoittelisit niitä (esim. rss logo, search ja boxi oikealla samaan linjaan). Sama homma myös horisontaalisesti. Breadcrumbsit kannattais siirtää vähän lähemmäksi navikkoa, nyt se yksinäinen "Home" on hieman epäselvä mihin se liittyy, kunnes siihen tulee jotain muuta polkua... Tutoriary logo pitäisi linkkaa etusivulle.

6. Bani666

Bani666 Member

Trophy Points:
    11
    Kaikki yllä sanottu on korjattu lukuunottamatta etusivulle linkkaavaa logoa, se on vielä työn alla. Onkos nyt parempi?

7. Hmmmh

Hmmmh Regular member

Trophy Points:
    26
  8. Bani666

Bani666 Member

Trophy Points:
    11
    You're a man of few words... =)
    Fixed :D Luulin aluks et se oli wordpress, joka homman munasi, mutta se olinkin minä :D
    Onkos mitää muuta jäljellä? Kuin uusi ulkoasu ja linkkilogo.

Last edited: Jan 18, 2010
  9. apek

apek Regular member

Trophy Points:
    38
    Omasta mielestäni ulkoasulla ei ole väliä, kunhan sivusto on käytettävyydeltään ja sisällöltään hyvä. Tietenkin uusilla sivustoilla käyttäjiä voi yrittää kalastaa hienon ulkoasun avulla, mutta jos sisältö on hyvää, niin kyllä niitä kävijöitä tulee olipa ulkoasu mikä tahansa.

Elä ainakaan muuta leipätekstin valkoista taustaa. Ihminen on tottunut lukemaan mustaa tekstiä valkoisella taustalla ja se on aina paras vaihtoehto.

Sivuston merkkaukseen en puutu, sillä se on Wordpressin käsialaa.

Lisää laadukasta sisältöä vain sivuille. Kyllä se siitä lähtee.

10. Bani666

Bani666 Member

Trophy Points:
    11
    Kiitos paljon kannustavista kommenteista. Itse olen vähän samoilla linjoilla ulkoasun suhteen, monet opassivut ovat melko yksinkertaisia kuten olen maininnutkin. Ja olen yllättynytkin miten keskimääräiseksi ajanviettoajaksi sivustolla on laskettu 5 min vaikka 50% poistuu heti. Mutta kai se on vähän silleen, että yleisölle on annettava mitä se haluaa, ainakin osittain.

Kiitos vastauksesta.

11. Bani666

Bani666 Member

Trophy Points:
    11
    noh, eikös muita kommentteja löydy? mitään pikkuasioita?

12. Michelola

Michelola Regular member

Trophy Points:
    28
    liian iso fontti imo, toi laatikko ihan missä sattuu ja muutenkin ei ole kohdistettu mikään pysty/vaakasuunnassa josta joku jo sanoikin. Search nappikin missä sattuu

edit: firefoxilla kohdistus oli jo vähän parempi, mutta logo edelleen viturallaan.
    Chromella edelleen sekasin

Last edited: Jan 20, 2010
  13. Bani666

Bani666 Member

Trophy Points:
    11
    Ohhoh! Nokun kaikki standardikelpoiset selaimet näytti toimivan niinkuin pitikin(FF, Opera ja kuin ihmeen kaupalla, jopa IE7), mutta chrome näyttää olevan vähän erikoinen tapaus? Ei kai tälle voi mitään, voin yrittää korjata ton laatikon tosin...

*20 min jälkeen*.. search nappi on poissa! Tilalla on pelkkä tekstilaatikko, jossa lukee "Search!". Tekstilaatikko vieläkin omituisessa paikassa, mutta korjaan sen pian.

Näyttää siltä, että chrome ei ymmärrä positionin arvoja vielä kunnolla.

Share This Page