Hei, ajatuksena olisi hommata uusi tietokone, jossa olisi sitten mahdollisimman laajat mahdollisuudet kayttaa sita. Antakaapas, kun selitan tilanteen: Harrastan valokuvaamista, omistan jarjestelmakameran ja kuvaan raw muodossa paljon kuvia, nama vievat kiintolevylta ihan tajuttomasti tilaa ja niiden kasitteleminen ja muokkaaminen vie samaten todella paljon tehoja koneelta, koska tarkoitus on myos tehda monimutkaisia kuvamanipulaatioita photoshopilla. Tyopaikallani teen tyokseni myos erilaisia videoeditointeja ja olen sitten innostunut itsekin tekemaan valokuvauksen lisaksi videoeditointia kotona. Eli leikkaamista ja efektien laittamista, seka aanijuttuja. Aloitinkin tassa asiassa kehittyakseni blenderin opiskelun ja olen jo aikas koukussa kyseiseen ohjelmaan. Ohjelma vaatii kuitenkin naytonohjaimelta ja prosessorilta tehoja, koska siina pyoritellaan ja muokkaillaan monimutkaisia 3d objekteja. Taman lisaksi olen aina valilla sortunut pelaamaan joitakin peleja, mutta se on vahan harvinaisempaa, kuitenkin satunnaisesti pelaan. Tietenkin jos olisi varaa paljon, niin en olisi taalla kyselemassa tyhmia vaan olisin jo ostanut parhaan mahdollisen kokoonpanon, muttakun olen koyhassa tilanteessa, enka voi pistaa tolkuttoman suuria summia kokoonpanoon. Mulle suuri summa on jo 500e talla hetkella. Olenkin koittanut metsastaa kaytettyja tietokoneita jostakin, mutta en ole loytanyt. Miksi mulla sitten ei ole skandinaavisia merkkeja? Siksi koska tama kone, jolla olen nyt, kosahti ja olen taalla ubuntu kaynnistyslevykkeella yrittamassa palauttaa tarkeita tiedostojani, mutta tama kone ei jostakin syysta tunnista mun 2x 320gt kiintolevyista muutakun vaan toisen 128gt kokoisena...
Eihän blender edes tue vielä GPGPU:ta, joten miten niin vaatii tehoja näytönohjaimelta? Prossulla nuo kaikki suoritetaan siis edelleen. Tässä köyhäilijälle uudet osat Verkkokauppa.comista: Phenom II X4 920 boxed (234,90e) Gigabyte GA-MA78G-DS3H (78,90e) Transcend 4GB (2x2GB) DDR2 800Mhz CL5 kit (36,90e) Samsung F1 640GB (60,90e) Samsung SH-S223F (19,90e) Antec NSK4480B 380W (78,90e) = 510,40e Palaile sitten hankkimaan kunnon näyttistä integroidun syrjäyttäjäksi, kun tuohon ohjelmaan tulee tuki näytönohjainkiihdytykselle.
Hei Euphemos ! Taidat ilmeisesti olla ilmeisesti hyvin ajantasalla näitten prossujen suhteen. Kattelin joku viikko sitten niin kaikki hehkutti pelkkää inteliä,ja juurikuin ajattelin vihdoinkin luopua amd:stä niin täällä aletaan puhumaan amd:stä myönteisesti On siis meikäläisellä vähän pallo hukassa nyt. Asiaan. Olen siis harkinnut emon+prossun ostoa ja jompaakumpaa ajattelin. Intel Core 2 Quad Q6600 AMD Phenom II 920 -prosessori AM2+ Onko kyseessä nyt aika tasaväkiset prossut vai tarvitseeko jotain speksejä siitä kumpi kannattaa ostaa? Jos valinta on amd niin mikä olisi tuolle hyvä peruslankku jolla onnistuisi myös jonkinmoinen kellottelu?
Q6600 on sen verran iäkäs prosessorimalli, että Phenom II sen kyllä pieksee, ehkä jopa kellolta kellolle eli samalla kellotaajuudellakin Phenomikakkonen olisi ykkönen.
780G piirisarjanahan nyt ei mikään kummoinen ole, mutta ihan peruskellittely silläkin onnistuu. Tuskin kuitenkaan vakiojäähyn kanssa kovinkaan hc:lle linjalle kellittelyjen suhteen olisit edes lähdössä? Jos näin kuitenkin ajattelit tehdä, lienee parempi rahan säästämiseksi hankkia vehkeet esimerkiksi Hardwareversandista. Edit: ja ota huomioon myös se seikka, että Phenom II X4 940-malli on kerroinlukoton, 920 taas ei.
No ei kyllä mitään hc kellottelua ollut mielessä. täytyypä miettiä tota hardwareversandii,jos ei ole pitkät toimitusajat niin vois muutenkin kokeilla tilata tuo setti sieltä. Kiitoksia näistä.
No se riippuu siitä, mitä pitää pitkänä toimitusaikana. Pari viikkoa voi hyvinkin mennä, sillä jo pelkästään maksun perillepääsyyn menee muutama päivä. Lisäksi Antecin kotelot ovat siellä tällä hetkellä kalliimpia kuin Suomessa, joten postikulut huomioon ottaen säästöä ei noilla luettelemillani osilla synny juurikaan. Ainoastaan jos tilailee jotain hintavampia/harvinaisempia komponentteja, säästöjä kertyy merkittävästi.
Hei, tarkoitus ei ole pelkästään blenderiä käyttää, vaan käytän useita erilaisia ohjelmia, jonka takia näytönohjainkortti olisi hyödyllinen, tai ainakin oletan niin. Jos ei muuten, niin ainakin sitä satunnaista pelaamista ajatellen. Olen esim jonkun verran siirtänyt photoshoppiin 3d-malleja photarilla käsittelemistä varten, samoin blenderillä voi tehdä 3d-tiedostoja, jotka voidaan siirtää after effectsiin 3d:nä, tai sitten renderöidä ja viedä videona tai yksittäisinä ruutuina sinne. Käsittääkseni kuitenkin blender itsessäänkin ainakin jonkun verran tarvitsee 3d näytönohjaimen tukea, en ihan usko siis Euphemoksen väitettä... Totta kyllä on, että oon aika hukassa näitten juttujen kanssa, koska jaksan vain silloin perehtyä näihin, kun olen etsimässä uutta konetta. Lähinnä pointti on tässä koko mun keskustelussa, että haluan paremman koneen, kuin tämä nykyinen AMD 1,4ghz muistia 768mt ja näytönohjaimena ati radeon 9700... Oma kone rupeaa hyytymään sitten, kun scenessä on jotakin 10 000 vertex pistettä, tai monimutkaisia valaistuksia, tai paljon heijastavia pintoja. Blender on siitä mielenkiintoinen ohjelma, että se taipuu moneen asiaan. Se pitää sisällänsä fysiikkamoottorin ja sillä voi tehdä photorealistisen mallinnuksen lisäksi esim pelejä ja animaatioita. Tällä nykyisellä koneellani siis pystyn pelaamaan monia erilaisia pelejä, mutta ihan uusimmat alkaa pistämään konetta kumoon aika tehokkaasti, ei enää jaksa pyörittää, yleensä joudun myös tiputtamaan asetuksista jotakin hienouksia pois. Yritin käyttää tuota afterdawnin konerakennusohjelmaa, mutta mulla on pelkona se, että rakentelen hirveitä laitteistoristiriitoja, tai unohdan jotakin tärkeää. En esimerkiksi tajua, että jos konepaketti olisi se 500€ ilman esim virtalähdettä, niin joudunko ottmaan vanhasta koneestani virtalähteen, vai tuleeko virtalähde ja kaikki tarvittavat liitäntäjohdot kotelon mukana? Entäs kun minulla on 2kpl IDE liitännällä olevaa kiintolevyä, enkä haluaisi ostella niitä lisää, niin miten saan sen liitettyä emolevyyn, jos liitännät on siellä jotakin muuta? Onko olemassa jotakin liitäntöjen muuntimia? Entäs jos mulla on windows xp asennettuna toiselle kiintolevylle, niin saanko sen siirrettyä uudelle koneelle vain kytkemällä kiintolevyn siihen uuteen, vai pitääkö mun formatoida se kiintolevy uutta konetta varten, että xp tunnistaisi kokoonpanon? Pitää varmaan formatoida.
Se riippuu ihan kotelosta että onko siinä virtalähdettä mukana. Tuossa Euphemoksen ehdotuksessa tulee se poweri mukaan joten vanhasta sitä ei tarvitse ottaa. Ongelmaksi usein myös muodostuu se että vanhan koneen poweri ei välttämättä enää riitä uudelle koneelle. Mitään ylimääräisiä johtoja ei yleensä tarvitse koskaan ostaa, paitsi jos lisäät paljon ylimääräisiä kovoja yms. Emon mukana tulee yleensä 1 tai 2 SATA-kaapelia. Tuosta emosta löytyy yksi IDE-liitäntä, joten sillä saat ne kovot siihen kiinni. Jos kovolle on jo Windows asennettu niin riittää että sen lyö kiinni, ei tarvitse uudelleen asentaa. Todennäköisesti kuitenkin pitää aktivoida se Windows uusiksi. Tuosta paketista en alkaisi mitään karsimaan että mukaan mahtuisi erillinen näytönohjain. Yrittäisin ehkä pärjätä tuolla siihen asti että on varaa noin 100e hintaiseen Radeon HD4830, se riittänee tuollaiseen hommaan ja pelitkin pyörivät ihan hyvin.
Se myös voitaneen sanoa, että kyllä tuo integroitu HD3200 on vikkelämpi kuin nykyinen R9700np-kiukaasi ja tukee tähän asti tuoreinta DX10.1-rajapintaa. Ehdottomasti suurimmaksi ongelmaksi noissa pyörittelyissäsi kumminkin voidaan nimetä liian heikkotehoinen prosessori sekä liian vähäinen keskusmuistin määrä. Emolevystä löytyy myös yksi IDE-liitäntä noille kahdelle PATA-kiintolevyllesi, joten niitä ei tarvitse pois viskata. Pitäisin kuitenkin järkevänä asentaa käyttiksen uudelleen tuolle nopeammalle Samsung F1:lle (lohkaiset siitä vaikka 40GB osion sitä varten). Tosiaan vanhaa poweria ei kannata uusiokäyttää, se ei todennäköisesti kykene tarjoamaan riittävästi mehua +12V-linjasta ja on muutenkin elinkaarensa ehtoopuolella.
Ok, ehkä mä aika vakavissanikin rupean miettimään tuota vaihtoehtoa sitten. Mulle tuo 4gt keskusmuistia on silkkaa juhlaa jos ottaa huomioon millä kokoonpanolla oon aiemmin liikkunut.