Uusi Tietokone

Discussion in 'Uutta tietokonetta ostamassa' started by haukimies, May 8, 2011.

1. haukimies

haukimies Regular member

Trophy Points:
    26
    Eli uutta tietokonetta ostamassa eli:

CD asema : perus LG
    HDD:Samsung 1TB SpinPoint
    SSD:GSkill 60GB Phoenix Pro
    GPU: Evga gtx 460 sc SLI
    CPU:i7 2600k
    CPU cooler:Corsair H70
    CASE:Fractal Design R3
    RAM: Corsair 8gb 1600mhz
    Emolevy:Asus p8p67 PRO

Näyttääkö hyvältä? Sopiiko kaikki komponentit toisiinsa?

Last edited: May 8, 2011
  2. Muff77

Muff77 Regular member

Trophy Points:
    46
    Kerro budjetti, käyttötarkoitus, pelit, resoluutio jolla pelaat, tarvitsetko käyttistä / kasausta / oheissälää?
    Hyvältä näyttää, mutta SLI setit pois, yhden näytönohjaimen kokoopanot selvästi ovat varmempia vaihtoehtoja. i7 2600k vain jos teet jotain raskasta elokuvien/kuvien muokkausta/mallintamista softapuolella, pelaamiseen i5 2500k.
    Jäähyä on haukuttu, tuohon hintaan jo Corator Ds / Thermalrightin Silver Arrow

3. Axu_

Axu_ Moderator Staff Member

Trophy Points:
    143
    Muff puhuu asiaa. SLItä en itsekään suosittele, samoin H70 kannattaa unohtaa ja hankkia kunnon ilmajäähy tai sitten kerralla se kunnon vesijäähysysteemi. Tuollaisella huonolla väliinputoajalla ei saavuta mitään. Prossuksi oikeastaan laittaisin joka tapauksessa 2500K:n jos et nimenomaan osaa itse perustella 2600K:n hyötyä. Muistitkin varmaan saa halvemmalla, koska SB-alustalla "nopeammista" ei ole mitään hyötyä. Mikä virtalähde settiin on tulossa?

4. Robustus

Robustus Regular member

Trophy Points:
    26
    Erinomaisen hyvältä näyttää. Jos senioreiden mielestä SLI on huono tuolle kortille, tai siis ylipäätään huono, niin mikä singlekortti ajaisi saman asian? Olen itsekin kaavaillut tuota Corsairin vesijäähyä, mutta pitänee unohtaa, jos on kerran niin "huono". Mikset hankkisi saman tien isompaa SSD:tä, koska hyvähän sille on mahtua muutakin kuin pelkkä käyttis. Itse tähyän Vertex 3 240GB:tä, mutta mitenkähän tuo OCZin Agility 3 240GB vörkkisi, luku- ja kirjoitusnopeudet lähes Vertexin tasoa, mutta selvästi halvempi?

Last edited: May 8, 2011
  5. Gameson

Gameson Regular member

Trophy Points:
    46
    Tehokkain on tällä hetkellä gtx 580 1gpun korttina. Suomessa kuitenkin ottaisin gtx 570 nimittäin se kellottuu gtx 580 tasolle ja ylikin.

6. Muff77

Muff77 Regular member

Trophy Points:
    46
    Hinta/teho suhteella nykyaikana kaikista paras ostos on 6950, sillä sen voi biosmodata 6970:si, joten hintaisekseen priimakamaa. Sitten jos tahtoo vielä tehokkampaa, niin GTX 570 on hyvä valinta, koska sen voi kellottaa lähelle tai yhtätehokkaaksi kuin GTX 580, mutta GTX 580 verrattuna GTX 570 tehoero on niin pieni, että ei se ole sen 100-150e arvoinen mielestäni.
    Asuksen DirectCu2-mallit ovat kovasti halpistuneet jostain syystä higend-näyttiksissä, kuten 6950 ja GTX 570-malleissa.

7. haukimies

haukimies Regular member

Trophy Points:
    26
    No siis kone tulisi pelaamista varten (eikä mitään editointeja yms. ainakaan paljoa) ja i5 2500k pitää ottaa huomioon, se voi olla tarpeeksi hyväkin. Itse omistan jo yhden eVgan gtx 460 sc niin aattelin vain hommata toisen kun ei kukaan tuota ostais mitään gtx 460 ja uusi single gpu maksaisi n. 300 tai enemmän H70 en itse kyllä ole löytänyt mitää huonoa, koska sitä verrataan Noctuan D-14 ja on lähes yhtä hyvä ja d14 on yksi parhaimmista jäähyistä ainakin testejen mukaan ja mielummin ostaisin h70 kun ei ole niin iso mötikkä. Ja joku kysy millä resoilla kone olisi. Tällä htkellä 1650x1050 mutta päivitän sen Samsungin p2450h eli 1920x1080 ja virtalähde olisi OCZ GameXStream 850W. SSD en aatellu ostaa isompaa , koska tuo riittää minulle hyvin.Käyttiksen saan kaverilta Win 7 ultimate ja itse tulen kasaamaan koneen (Huom. tulee olemaan ensimmäinen itse koottu kone). Ja kertokaas mikä siinä h70 mättää?

Last edited: May 9, 2011
  8. haukimies

haukimies Regular member

Trophy Points:
    26
    No miltä näyttää tällänen tilauksee:
    CD asema : perus LG
    HDD:Samsung 1TB SpinPoint
    SSD:OCZ agility 3 120gb
    GPU: Evga gtx 460 sc SLI
    CPU:i5 2500k
    CPU cooler:Corsair H70
    CASE:Fractal Design R3
    RAM: Corsair 8gb 1600mhz
    Emolevy:Asus p8p67 PRO
    neljä coolermasterin tuuletinta

= 1200e

Last edited: May 16, 2011
  9. Robustus

Robustus Regular member

Trophy Points:
    26
    Kattelin itsekin noita Corsairin vesicoolereita, ja taidan päätyä H60:een, joka on tuolle kannalle tehty ja huomattavasti hiljaisempi. Mulla tuo Antecin 1200 kotelo on niin tuulinen, että saanee riittää. Ottaisin sinuna myös i7 2600k:n, vaikka noi viisaammat on eri mieltä. Sillä saat alle 1,35 volteilla korkemman perustaajuuden, ehkä jopa 4,5 Ghz, jota aion itse tuossa omalani yrittää. Yli 1,35 V:n ei kannattaisi pitkällä juoksulla nostaa, joten jätä huomiotta ne tulokset, joissa on menty jopa 1,5:n yli.

Olen myös sitä mieltä, että SSD:n pitäisi olla vähintään 240 gigaa, että saisit kaiken päivittäisen käytön sinne ja myös parhaat pelisi. Tuolla 60 gigalla et saa juuri muuta kuin nopeamman buutin. SSD:ssä pitää muistaa sekin, että sen saisi täyttää vain korkeintaan 80-prosenttisesti.

Nämä on aika hirveitä investointeja, joten pitää miettiä mihin rahansa lykkää. Mutta tärkeintä on, että itse tykkää. Tee siis kuten parhaaksi näet.

10. Axu_

Trophy Points:
    143
    Vesijäähy ei ole mitenkään ilmajäähyä tehokkaampi vain siksi, että se on vesijäähy. Yleensä laadukkaimmat ilmajäähyt voittavat nuo halvat vesijäähysysteemit, joten menisin ilmalla. Sandykin lukemani mukaan kellottuu hyvin tiettyyn rajaan asti ilman suurempi lämpöongelmia ja sen jälkeen jäähdytys saa olla jo todella tehokas jotta lämmöt pysyvät kurissa.

Miksi 2600K? Onko aavistuksen parempi kellottuvuus satasen arvoinen? Ja mikä tuo 1,35 voltin maaginen raja on?

11. Robustus

Robustus Regular member

Trophy Points:
    26
    Joo, tuo minun Noctua NH-U12P SE2 on myös ihan kelpo ilmajäähy ja pitää esim. Prime95:n rääkissä maksimit 72 asteessa 4,3 Ghz:n kellolla. Corsairin H60 on ehkä hieman sitä tehokkaampi jäähyttäjä, mutta toivottavasti hiljaisempi.

Luin juuri viime viikolla joltain kellotussivustolta, että 1,35 volttia olisi jonkinlainen raja, jonka yli ei kannattaisi mennä päivittäisessä peruskäytössä. Kuulemma prossu rupeaa siitä ylöspäin kärsimään; tiedä häntä, mutta olen taipuvainen luottamaan asiantuntijoihin. Ranskalaisella Hardware.fr -sivustolla joku oli vetänyt 1,350 V:llä 4,9 gigahertziä, jota pidän kyllä sangen hyvänä suorituksena, i5 2500K:ta oli vedätelty 5,3 gigahertziin saakka yli 1,5 volteilla. Mutta saahaan siihen kuvakaappaukseen mitkä kellot haluaa, jos ei muusta ole väliä.

Ja mitä tuohon kellottuvuuden arvoon tulee, niin jos olen laittanut laitteisiin 2 500 euroa, niin haluan siihen silloin i7 2600K:n, oli se järkevää tai ei.

EDIT: Korjaus; laskin varsin tuon settini hinnan, kutakuinkin 2200 euroa tähän mennessä.

Last edited: May 15, 2011
  12. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    Olis tosi hauska tietää millä perusteella 2600K kellottuu paremmin ku 2500K. Prossujen kellottuvuus on ihan prossuyksilöstä kiinni.

13. Axu_

Trophy Points:
    143
    Ei vesijäähdytys ääntä poista, tuulettimet siinäkin on. Esim. H70 saa meteliä aikaan: http://www.hardware.fi/artikkelit/artikkeli.cfm/corsair_h70_uuden_sukupolven_nestejaahdytys/7

Ei pahalla, mutta ei kovin vakuuttavaa, jos asiaa ei mitenkään perustella. Eikä niillä volteilla ole väliä, lämpö niitä ongelmia prossulle aiheuttaa. Jännite tietysti korreloi lämmön kanssa, mutta eri yksilöt kellottuvat eri tavalla ja lämpenevät eri tavalla. Jos lämpötila pysyy kurissa, ei volteilla ole niin väliä.

Mielenkiintoinen logiikka: Jos on jo laittanut paljon rahaa, niin voi laittaa vielä vähän lisää turhasta? :D No, meitä on moneen junaan. ;)

14. Robustus

Robustus Regular member

Trophy Points:
    26
    Onhan meitä, ja junien perässäkin. Minähän sanoin, että olen taipuvainen luottamaan asiantuntijoihin. Kyllä siinä asiaa perusteltiin, mutta en nyt viitsi kaivaa artikkelia esille. Jaa että tuulettimet vesijäähyssä, ihan linkin kera. Enpä ois uskonut. ;)

EDIT: Okei lainausta:
    Up to 1.3V is completely fine for an everyday overclock, whereas at some way between 1.3V and 1.4V you'll see the heat output increase quite notably even if you can push the CPU a little bit higher. We wouldn't recommend using more than 1.3V unless you have a powerful cooler, and using a vcore of 1.4V or more isn't advisable unless you're just planning a quick Kamikaze benchmark run. Professional overclockers might use a vcore of 1.5V or above even, but bear in mind that these guys and gals get CPUs by the tray load from sponsors!

15. Axu_

Trophy Points:
    143
    Lämpöihin tuossakin viitataan. Jännite ei suoranaisesti siis aiheuta ongelmaa (elektroniikka toimii ja kestää sen), jos lämpötila vaan pysyy kurissa. Tietysti se voi olla se kohta, jonka jälkeen prossu yleensä alkaa lämmetä huomattavasti aiempaa enenmmän ja pitäisi saada jo kunnon vesijäähysysteemi (tai vielä tehokkaampi) jäähdyttämään. Samalla tavalla tuo 2600K:takin kuitenkin koskee.

16. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    En näe tossa yhtäkään perustelua. Pelkkää arviota.

17. Robustus

Robustus Regular member

Trophy Points:
    26
    Tossa yksi kiinnostava linkki myös
    http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/03/intel-sandy-bridge-review/5

Hyvähän se on, että on useita näkemyksiä. Itse vasta kokeilen, joten otan mielipiteitä vastaan.

18. haukimies

haukimies Regular member

Trophy Points:
    26
    Mutta voisiko joku kertoa mitä mieltä on tuosta setistä, eikä kinastella i7 ja i5 xDD

19. Axu_

Trophy Points:
    143
    Samaa mieltä edelleen:

Voihan sitä SLItäkin koittaa, jos yksi kortti jo on, mutta yleensä ne toimii huonommin kuin yksi kortti.

20. Muff77

Muff77 Regular member

Trophy Points:
    46
    Osta GTX 460 käytettynä, jolloin säästä mukavasti. Uutena ei viittis enää toista ostaa.

Share This Page